• FemaleX

Ni som har gjort ÄD/ska göra hur mkt har ni fått veta om ägg donators utseende? Sett bilder/fått utförligt info?

Enstående mamma till pojke på nio år m speciella behov. Pga genetisk starkt ärflighet till att nästa barn få svåra handikapp väljer jag att bli mamma genom kombinerad ägg och spermiedonation via assiterad befruktning. Min son är lik på sin pappas i färgerna och är rödlätt  håret och har blågröna ögon och jag har mer ett typiskt östeuropeiskt utseende med bruna ögon och mörkt-brunt hår och ganska ljus hy.
    Hur får man fram rött hår på nästa barn om man ej lyckas få fram två donatorer  m rött hår?
    Någon som vet hur hårfärg ärvs? Dvs min sons pappa har cendrefärgat hår men har anlag för rött hår och jag har mörkt hår o vår son har rödaktig hår.
    Har tänkt att matcha mitt ev nästa barns utseende så långt det går med sonen då det ej kommer att finnas en pappa med i bilden. Så att man ser en viss biologisk likhet tänkte jag.
    Det viktigaste är att donatorerna är friska så klart och att barnet blir friskt  får man ju hoppas.

Hur har ni andra som genomgått ÄD gjort? Har ni fått se bilder på kvinnorna som donerat äggen el bara fått beskrivning på hälsostatus el ?
    Och vilket land verkar mest lämpat m tanke på rött hår? Vet att Cryos har spermadonatorer m rött hår men äd m rött hår är det kanske inte så vanligt? Vore bra om man hittade en klinik som har både ägg och spermiedonator men iom speciella krav på utseende så kan det bli knepigt.

Tips och råd tack.....

• Svar på tråden Ni som har gjort ÄD/ska göra hur mkt har ni fått veta om ägg donators utseende? Sett bilder/fått utförligt info?
  • isisisis

Jag tycker du kan skriva till en hel massa kliniker och fråga helt enkelt.
    Det finns ju ett stort antal kliniker över hela Europa.
    Jag tror däremot det är mycket svårt att lyckas med resultatet,tror inte de kan lämna nägra garantier.
    Detta med hur anlagen faller ut vet man ju aldrig.Rödhårighet är definitivt inte alltid det kommer bara för at en förälder är rödhårig.
    Jag är tex rödhårig,men inget av mina ban är det.(rödlätt)

• FemaleX
    isisisis skrev 2011-01-01 14:50:34 följande:
    Jag tycker du kan skriva till en hel massa kliniker och fråga helt enkelt.
    Det finns ju ett stort antal kliniker över hela Europa.
    Jag tror däremot det är mycket svårt att lyckas med resultatet,tror inte de kan lämna nägra garantier.
    Detta med hur anlagen faller ut vet man ju aldrig.Rödhårighet är definitivt inte alltid det kommer bara för at en förälder är rödhårig.
    Jag är tex rödhårig,men inget av mina ban är det.(rödlätt)
    Tack för ditt svar. Ja jag kommer att googla och maila till dem, kanske skicka bilder på mig och sonen.
    Jo men det finns inga garantier men jag tänker om två rödhåriga får barn så borde barnet ha störst chans att bli rödhårigt el?
  • Snork fröken

Hej!
    Vi har genomgått ÄD på Akademiska i Uppsala. Där får man inte välja donator, de är anonyma. Barnet får om det vill veta när det fyller 18år vem som är donatorn. De tar hänsyn till min hårfärg, ögonfärg, längd och kroppsbyggnad.

Men jag tror att i Riga får man välja donator utifrån foton.

• isisisis
    FemaleX skrev 2011-01-01 15:40:29 följande:
    Tack för ditt svar. Ja jag kommer att googla och maila till dem, kanske skicka bilder på mig och sonen.
    Jo men det finns inga garantier men jag tänker om två rödhåriga får barn så borde barnet ha störst chans att bli rödhårigt el?
    Jo.Det är klart.Men frågan är om det finns bägge delar.
    Många kliniker har lite ont om donatorer överhuvudtaget.Du kan nog räkna med lite längre väntetid skulle jag tro.
    Om du inte har tur.
  • FemaleX
    Snork fröken skrev 2011-01-01 21:34:52 följande:
    Hej!
    Vi har genomgått ÄD på Akademiska i Uppsala. Där får man inte välja donator, de är anonyma. Barnet får om det vill veta när det fyller 18år vem som är donatorn. De tar hänsyn till min hårfärg, ögonfärg, längd och kroppsbyggnad.

Men jag tror att i Riga får man välja donator utifrån foton.
    Åh tack snälla för informationen. Vill matcha mot min sons färger det är därför jag frågar. Hade jag ej haft min son och haft ok DNA hade det varit lättare....
  • FemaleX
    isisisis skrev 2011-01-02 09:09:14 följande:
    Jo.Det är klart.Men frågan är om det finns bägge delar.
    Många kliniker har lite ont om donatorer överhuvudtaget.Du kan nog räkna med lite längre väntetid skulle jag tro.
    Om du inte har tur.
    Ja det är sant. Får maila dem och se hur det går eller så. Tack för dina svar sett kort på dina tvillingar de är väldigt söta.
  • isisisis
    FemaleX skrev 2011-01-02 10:27:21 följande:
    Ja det är sant. Får maila dem och se hur det går eller så. Tack för dina svar sett kort på dina tvillingar de är väldigt söta.
    Tack.
    Vi har annars varit i Polen,Tjeckien och Lettland.Haft mailkontakt med ännu fler.
    I Ukraina hade de väldigt utförliga presentationer av donatorerena.
    Bild på alla,men endel hade endast foton från när de var små.
    Vi valde dock andra länder ändå.
    Vår donator vet vi ingenting om,mer än att hon är frisk,ser trevlig ut,har brunt hår och blå ögon.
  • diamantina

Håll i er nu:
    Jag är rödhårig, båda mina föräldrar är rödhåriga. Mina två helsyskon är rödhåriga, mina två halvsyskon är inte rödhåriga, en från min mamma och en från min pappa. Min helsysters fyra barn är alla blonda.
    Min helbrors barn är blont. Mina tre barn är rödhåriga med en rödhårig pappa.

Hänger ni med?
    Det röda är inte dominant, men två fuxar får alltid en fux säger vi i hästvärlden, fux=häst med röd grundfärg.

Jag har donerat ägg och jag tror att barnet/barnen kanske är rödlätta på sin höjd, beroende på faderns färger så klart. Vi rödhåriga är utrotningshotade, klart man känner sig lite speciell.
    En annan konstig sak är att jag är den enda med gröna ögon, eller tja.. halvbrorsan har melerade brun/gröna ögon med mörkblont hår.

• FemaleX
    diamantina skrev 2011-01-04 23:09:31 följande:

Håll i er nu:
    Jag är rödhårig, båda mina föräldrar är rödhåriga. Mina två helsyskon är rödhåriga, mina två halvsyskon är inte rödhåriga, en från min mamma och en från min pappa. Min helsysters fyra barn är alla blonda.
    Min helbrors barn är blont. Mina tre barn är rödhåriga med en rödhårig pappa.

Hänger ni med?
    Det röda är inte dominant, men två fuxar får alltid en fux säger vi i hästvärlden, fux=häst med röd grundfärg.

Jag har donerat ägg och jag tror att barnet/barnen kanske är rödlätta på sin höjd, beroende på faderns färger så klart. Vi rödhåriga är utrotningshotade, klart man känner sig lite speciell.
    En annan konstig sak är att jag är den enda med gröna ögon, eller tja.. halvbrorsan har melerade brun/gröna ögon med mörkblont hår.

Tack snälla för informationen, du är en pärla! Du är jättevacker. Ta det på rätt sätt jag tycker rötthår är jääääääääääte fint. Du har gjort något helt fantastiskt och du är värd all min beundran.
    Synd att ensamstående ej får ta emot ÄD i Sverige, hade kontaktat dig på studs.
    Önskar dig lycka till och jag får fortsätta min sökan.
  • FemaleX

diamantina, vi bor i samma länFlört
    By the way var det länge sedan du donerade ägg? Hur gammal får man vara alltså i övre ålder?

• diamantina

Glad Åh, tackar. Jag donerade under första halvåret -09. Och är på G igen. Örebro rekomenderar att äggdonatorerna ska vara mellan 24 och 35 år. Jag blir 33 i mars, oj vad åren går.
    Lycka till med sonen och allt runt i kring. Tina

Svar på tråden Ni som har gjort ÄD/ska göra hur mkt har ni fått veta om ägg donators utseende? Sett bilder/fått utförligt info?