• Isamaj

Bonusmammor äger !!!

Jag är ganska ny här på familjeliv. Kände att jag behövde prata av mig eftersom jag trodde att jag var helt ensam i världen med mina känslor om bonusmamma-skapet. Jag har insett efter att ha kollat runt lite att så inte är fallet - och det är ju både roligt och tråkigt förståss :o) Det är skönt att det finns fler som har liknande erfarenheter, samtidigt är det tråkigt att det måste förkomma så mycket ”strider”. Man har ju valt att leva tillsammans och då borde båda parter hjälpas åt för att komma dit.

Jag skriver det här inlägget för att jag vill boosta självförtroendet hos alla bonusmammor. Vi gör faktiskt ett fantastiskt bra jobb, i många fall bättre än de biologiska mammorna. Och det måste vi komma ihåg och klappa oss själva på axeln för ! Vi blir synade i sömmarna som inga biologiska föräldrar skulle bli. I synnerhet vet vi det som varit indragna i en vårdnadstvist (initierade av biomamman), man blir fullständigt uthängd i utredningen medans socpersonalen tar mammans parti fullt ut. I vårt fall händer det tom att biomamman slår till sina barn. Och jag kan lova att j a g aldrig skulle bära hand på ett barn !!! (inte min man heller) Men kommer sånt fram i en vårdnadstvist ? Nej, inte ens om det finns en polisanmälan !

Utöver att vi bonusmammor gör precis samma jobb som biomammorna så är vi aldrig garanterade barnens kärlek – v i måste jobba 10 gånger så hårt för barnens förtroende, i många fall pga att biomamman systematiskt förtalar bonusmamman. Dessutom får vi bara kortare stunder med barnen, vilket innebär att det jobbet som behövs för att få barnens förtroende måste göras på kortare tid än en biomamma har.

Har jag förstått rätt att några kommenterar bonusmammors inlägg här på familjeliv ? I så fall vill jag bara kommentera det med att jag såååå många gånger har fått höra från bekanta och kollegor att deras barn gör dem tokiga och de vill ”sälja dem till lägstbjudande”. Jag förstår att det är ett uttryck för en uttröttad och frustrerad förälder – men har inte vi bonusmammor rätt att uttrycka vår frustration och trötthet när vi gör samma jobb som en bioförälder ???

Nej, more power to us !! Ha ett supergott nytt år ! Och så tar vi nya krafter inför nästa år med nya utmaningar ! ;oD

• Svar på tråden Bonusmammor äger !!!
  • Zaria

" Vi gör faktiskt ett fantastiskt bra jobb, i många fall bättre än de biologiska mammorna."

Det kanske är just den inställningen som gör att biomammorna går i taket?

• Zaria

Jag kanske låter negativ men måste endå fråga

"Utöver att vi bonusmammor gör precis samma jobb som biomammorna så är vi aldrig garanterade barnens kärlek – v i måste jobba 10 gånger så hårt för barnens förtroende, i många fall pga att biomamman systematiskt förtalar bonusmamman. Dessutom får vi bara kortare stunder med barnen, vilket innebär att det jobbet som behövs för att få barnens förtroende måste göras på kortare tid än en biomamma har."

Varför tävla mot biomamman och jämföra sig med henne?
    En bonusmamma med en fungerande biomamma (som du TS dock inte verkar ha till dina bonusbarn) kommer inte att bli en "ny mamma" till barnet.
    Däremot inte sagt att man inte kan ha en jättefin kontakt med sina bonusbarn.

God fortsättning

• Fem040511
    Zaria skrev 2011-01-07 04:44:13 följande:
    Jag kanske låter negativ men måste endå fråga

"Utöver att vi bonusmammor gör precis samma jobb som biomammorna så är vi aldrig garanterade barnens kärlek – v i måste jobba 10 gånger så hårt för barnens förtroende, i många fall pga att biomamman systematiskt förtalar bonusmamman. Dessutom får vi bara kortare stunder med barnen, vilket innebär att det jobbet som behövs för att få barnens förtroende måste göras på kortare tid än en biomamma har."

Varför tävla mot biomamman och jämföra sig med henne?
    En bonusmamma med en fungerande biomamma (som du TS dock inte verkar ha till dina bonusbarn) kommer inte att bli en "ny mamma" till barnet.
    Däremot inte sagt att man inte kan ha en jättefin kontakt med sina bonusbarn.

God fortsättning
    Bra skrivet tycker jag!

Jag e biomamma å jag förstår inte varför bonusmamman ska jämföra sig med biomamman??
    Varför ens kalla sig mamma?? Min sambo e inte mina barns pappa å inte nån bounspappa eller extrapappa heller utan en väldigt nära kompis å vuxen som mina barn ser upp till
    Räcker det inte med att ha en mamma å en pappa?? he he..
    Jag kan ju bara prata för mig..
  • Isamaj

Ber om ursäkt om jag råkat förolämpa någon biomamma. Syftet var inte det, syftet var att visa på att bonusmammor gör ett väldigt bra jobb. Med "mamma", oavsett form, menar jag ALLA de som beter sig som en mamma. Skulle inte en adoptivmamma vara en "mamma" annars, om det nu hänger på den biologiska biten ?
    Jag ser mig inte som en "ny mamma" till mina bonusbarn. Men alla som varit i min situation, där den sk biomamman bär hand på sina barn, kan nog hålla med om att det finns andra, inkl bonusmamman, som BETER sig mer som en mamma än biomamman. "It takes a village to raise a child" innebär för mig att det finns fler i samhället som är som xtra föräldrar till barn. Om man ser sig som den enda som får lov att finnas där för barnet, blir bara barnet lidande.
    Jag och min make har adrig kallat mig för något annat än mitt tilltalsnamn till barnen. Det är barnen själva som får välja vilken typ av relation de vill ha till mig (eftersom de är i så olika åldrar). Jag är sådan till min person att jag är "mammig" och vill ta hand om barn. Det är upp till var och en vilken roll man väljer att ta.
    Jag har heller aldrig, när barnen är ledsna över vad deras biomamma gör, sagt något illa om henne, även om det hade varit befogat. Jag har inte för avsikt att tävla med biomamman, den relationen jag har med barnen hänger inte på biomammans relation till barnen, den är separat.
    Jag drar inte alla biomammor över en kam, jag pratar om de som beter sig illa....
    Hoppas jag skingrat några oklarheter.... Have a nice day !

• Zaria
    Isamaj skrev 2011-01-09 19:18:13 följande:
    Ber om ursäkt om jag råkat förolämpa någon biomamma. Syftet var inte det, syftet var att visa på att bonusmammor gör ett väldigt bra jobb. Med "mamma", oavsett form, menar jag ALLA de som beter sig som en mamma. Skulle inte en adoptivmamma vara en "mamma" annars, om det nu hänger på den biologiska biten ?

Du kan ju inte jämföra en bonusmamma med en adoptivmamma.

En adoptivmamma räknas lika mycket som mamma som en biologisk mamma en lagen, det gör inte en bonusmamma.
  • ius lexis
    Fem040511 skrev 2011-01-08 19:36:49 följande:
    Bra skrivet tycker jag!

Jag e biomamma å jag förstår inte varför bonusmamman ska jämföra sig med biomamman??
    Varför ens kalla sig mamma?? Min sambo e inte mina barns pappa å inte nån bounspappa eller extrapappa heller utan en väldigt nära kompis å vuxen som mina barn ser upp till
    Räcker det inte med att ha en mamma å en pappa?? he he..
    Jag kan ju bara prata för mig..
    Japp, men när en bonusmamma skriver att hon inte VILL ta en mammas ansvar och ställa upp för deras barn så går ju dessa biomammor i taket och skriver väldigt hårda saker i trådarna. De jämför sin egen kärlek och skriver hur de minsann aldrig...osv. Så jämförelsen tycker jag ofta kommer just från dessa biomammor som kräver att deras barn ska vara universums medelpunkt för pappas flickvän som faktiskt kanske inte VILL det.

Som här...där en bonusmamma vill ge andra bonusmammor en puff, tom här ska hon veta att HON alltid ska jämföra sig osv medans det är faktiskt det ex zaria gör samtidigt som de höjer sig själva. Säg något snällt någon gång!!
    Ts jämförelse är nog pga att vi tar ofta lika mycket ansvar som en förälder och eftersom vi just är kvinnor så faller "mamma" rollen gärna framför fötterna av barnen och mannen somt omgivning, man får lixom kämpa för att slippa den.
  • ius lexis

Bra skrivet ts, trevligt med någon som är positiv till bonusmammor och insatser som göra av kärlek till en familj som så ofta behöver det.

• Rockenrola

JAg är bonusmamma! JAg föll för min make innan ja ens visste att han hade barn. Men de ändrade inget då jag och barnen kom bra överens från början. men detta va nått biomamman inte gilla så hon började prata illa om mig till barnen. senaste tiden har varit och är ett helvete här. Bio har anmält oss både till polis och social. utredning på går. allt för att vi gift oss och flyttat till hus vilket gör att banen förstår att jag o pappan kommer hålla ihop livet ut (hoppas vi ju iaf ) och hus har dom drömt om i många år! detta gör då att barnen trivs toppen hos oss o bio gillar de inte då hon har enormt kontrollbehov och blir svartsjuk. Tyvärr är de ju så att hon har orsakat blåmärken o känslomässiga skador på barnen vid flera tillfällen o maupulerar dom för fullt för att dom inte ska gilla mig.
    Denna tråden ger mig styrka! Tack TS för att du startat den!
    Jag suger åt mig allt positivt som ja VET att vi bonusföräldrar gör o min situation ska inte få sänka mig! vi fortsätter kämpa för rätten att få ha våra barn! har ju ett gemensamt barn me men jag älskar alla barnen

• Rockenrola

vill bara tillägga att jag Aldrig skulle försöka bli mamma  för dessa bonusbarn utan jag är bara deras pappas fru o dom vet att ja finns för dom när som!

• MammaMia88

Hm, ja ni, jag är MAMMA till min styvdotter eftersom hennes biomamma knappt vill veta av henne, hon kommer med en massa lama ursäkter till att inte ha henne osv. SÅNT GÖR MIG FÖRBANNAD! VILKEN mamma kommer med en dum ursäkt för att inte ha barnet? När det blev trubbel med dagisplatsen och min styvdotter blev avstängd var det JAG som fick hoppa av skolan för att vara hemma med henne så min sambo kan jobba.  Visst älskar jag min styvdotter som om hon vore min egen, men det tär en hel del på en när man aldrig får en minut för sig själv....har ett biologiskt barn också, så det är extremt sällan man kan lämna bort båda barnen samtidigt för att få en stund tillsammans :(

• Lovely f

Tack för lite bra kritik! Känns skönt att höra fast den inte var skriven personligen till "mig". Men jag känner att jag kan ta åt mig med gott samvete! Vi är allt bra duktiga =)

Svar på tråden Bonusmammor äger !!!