Bonusmammor äger !!!
Jag är ganska ny här på familjeliv. Kände att jag behövde prata av mig eftersom jag trodde att jag var helt ensam i världen med mina känslor om bonusmamma-skapet. Jag har insett efter att ha kollat runt lite att så inte är fallet - och det är ju både roligt och tråkigt förståss :o) Det är skönt att det finns fler som har liknande erfarenheter, samtidigt är det tråkigt att det måste förkomma så mycket ”strider”. Man har ju valt att leva tillsammans och då borde båda parter hjälpas åt för att komma dit.
Jag skriver det här inlägget för att jag vill boosta självförtroendet hos alla bonusmammor. Vi gör faktiskt ett fantastiskt bra jobb, i många fall bättre än de biologiska mammorna. Och det måste vi komma ihåg och klappa oss själva på axeln för ! Vi blir synade i sömmarna som inga biologiska föräldrar skulle bli. I synnerhet vet vi det som varit indragna i en vårdnadstvist (initierade av biomamman), man blir fullständigt uthängd i utredningen medans socpersonalen tar mammans parti fullt ut. I vårt fall händer det tom att biomamman slår till sina barn. Och jag kan lova att j a g aldrig skulle bära hand på ett barn !!! (inte min man heller) Men kommer sånt fram i en vårdnadstvist ? Nej, inte ens om det finns en polisanmälan !
Utöver att vi bonusmammor gör precis samma jobb som biomammorna så är vi aldrig garanterade barnens kärlek – v i måste jobba 10 gånger så hårt för barnens förtroende, i många fall pga att biomamman systematiskt förtalar bonusmamman. Dessutom får vi bara kortare stunder med barnen, vilket innebär att det jobbet som behövs för att få barnens förtroende måste göras på kortare tid än en biomamma har.
Har jag förstått rätt att några kommenterar bonusmammors inlägg här på familjeliv ? I så fall vill jag bara kommentera det med att jag såååå många gånger har fått höra från bekanta och kollegor att deras barn gör dem tokiga och de vill ”sälja dem till lägstbjudande”. Jag förstår att det är ett uttryck för en uttröttad och frustrerad förälder – men har inte vi bonusmammor rätt att uttrycka vår frustration och trötthet när vi gör samma jobb som en bioförälder ???
Nej, more power to us !! Ha ett supergott nytt år ! Och så tar vi nya krafter inför nästa år med nya utmaningar ! ;oD