• FinastE2010

När började era leka med leksaker på riktigt?

När började era små leka med leksakerna "på ritkigt" eller som man ska? Dvs trcyker på knappar, lägger t.e.x ringar på en såndär stapelgrej, lägga klossar i en låda om ni bad dom?

Min son har massor av olika leksaker med knappar, såna ringar man ska stapla, lägga klossar i lådor osv, det han gör "som man ska" med är att han kan trycka ner en spak på en såndär grej där djuren hoppar upp och sen stänga luckan. Men de andra knapparna man ska trycka in o vrida på, på samma leksak förstår han ej. Resten av leksakerna bara stoppar han i munne, kastar iväg, välter och bara "river" på alla sätt o vis. Ingen riktig lek alls med andra ord, hehe! :P

När börjar dom med att förstå sånt o mer leka med det? Gör era det o vid vilken ålder?

Min son är ca 10,5 månad.

Ingen aning om vad de faktiskt borde kunna eller inte, han kanske helt enkelt fortfarande är för liten eller borde de klara av det?

Hoppas på många svar! :)

• Svar på tråden När började era leka med leksaker på riktigt?
  • gryning2

Han började nog leka lite riktigt vid ca 20 månader. Jag tyckte det var då som "riv-åldern" började gå över och han började fatta skillnad på leksaker och andra saker. Yngre barn roar ju sig mest så som du beskriver att din son gör, typ kastar iväg och river sönder... låter helt normalt.

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110701
  • Ruggugglan

Sonen är 11 månader och leker lite smått. Kör runt med bilen och brummar, stoppar klossar i "rätt" hål och liknande. Men det är oftast när jag aktiverar honom. Annars är han mest intresserad utav att upptäcka världen! Klättrar och går.

• Ruggugglan

Min son välter och river också. Så det är helt normalt En julklapp har redan gått sönder efter att han slängt den i golvet ett ex. antal ggr!

• FinastE2010

Är "rivåldern" runt 10-11 mån? ;) För han verkligen smäller till leksakerna o välter dom o kastar o slår dom o vevar med armarna. :P Leksakerna verkar tåla det men parkettgolvet börjar ta stryk av leksaker som slås i golvet. :P Har inte kunnat läsa någonstans när de brukar leka med leksakerna på riktigt. Står ju bara ålder på själva leksakerna men de är väl mest av säkerhetsskäl vilken ålder? Jag trodde det även var för när de på ett ungefär klarar av det också? Men han är inte ens i närheten än. :P

• augustisten

Min unge är fyra och det är egentligen först nu han är intresserad av leksaker på riktigt. Innan har det varit böcker, filmer och social samvaro (prata, prata, prata) som gällt... men nu gillar han att klä ut sig och leka rollekar med dockor.

Sådana där "pusselleksaker" där saker ska passas in eller ordnas har han aldrig brytt sig om. Pussel gör honom fortfarande mest irriterad (men han kan om han vill)... Man han hade en period då han gärna bankade med olika leksaker i golvet :)

• Lilly80

Våran tjej är ganska så pillig av sig. Har också en sån plopp upp med djur, hon försöker att dra ner dem, men få inte till det, är inte tillräckligt starkt. Annars har vi fått en massa ljudleksaker som hon gillar att trycka, tex en bok som man byter sida och trycker på. Bygger vi med klossar så river hon bara ner dem. Vi kan kastar boll till varandra, det bli lite snett .. Jag har tagit hit min gamla synth som jag fick när jag sålde jultidningar för många herrrans årsen, och den gillar hon att spela på.
    Hon älskar verkligen att titta i böcker och kataloger som jula Solig. Hon är också 10½ månad.

• gryning2
    FinastE2010 skrev 2010-12-29 18:53:42 följande:
    Är "rivåldern" runt 10-11 mån? ;) För han verkligen smäller till leksakerna o välter dom o kastar o slår dom o vevar med armarna. :P Leksakerna verkar tåla det men parkettgolvet börjar ta stryk av leksaker som slås i golvet. :P Har inte kunnat läsa någonstans när de brukar leka med leksakerna på riktigt. Står ju bara ålder på själva leksakerna men de är väl mest av säkerhetsskäl vilken ålder? Jag trodde det även var för när de på ett ungefär klarar av det också? Men han är inte ens i närheten än. :P
    Den börjar i den åldern sen blir det bara värre och värre tills de blir mer förståndiga =) Värst är när de både klättrar och river samtidigt *fniss*
    Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110701
  • FinastE2010
    Lilly80 skrev 2010-12-30 20:33:40 följande:
    Våran tjej är ganska så pillig av sig. Har också en sån plopp upp med djur, hon försöker att dra ner dem, men få inte till det, är inte tillräckligt starkt. Annars har vi fått en massa ljudleksaker som hon gillar att trycka, tex en bok som man byter sida och trycker på. Bygger vi med klossar så river hon bara ner dem. Vi kan kastar boll till varandra, det bli lite snett .. Jag har tagit hit min gamla synth som jag fick när jag sålde jultidningar för många herrrans årsen, och den gillar hon att spela på.
    Hon älskar verkligen att titta i böcker och kataloger som jula Solig. Hon är också 10½ månad.
    Ok, hon stoppar inte in allt i munnen som hon får? :P Ger jag min son något så är det oftast direkt in i munnen elelr så flänger han med armarna o välter leksaken o kastar o far hit o dit. :P
    gryning2 skrev 2010-12-30 20:35:10 följande:
    Den börjar i den åldern sen blir det bara värre och värre tills de blir mer förståndiga =) Värst är när de både klättrar och river samtidigt *fniss*
    Haha ok min son har dock hållt på såhär ett tag. DEt enda som verkar vara intressant är som sagt att kasta omkull saker o vara allmänt "omild" i behandling av sina leksaker, dunkar o slår, flänger med armarna o stoppar det i munnen o biter allt vad han har. :P Undrar dock när detta stoppa i munnen beteende med leksakerna avtar? Visst att han pillar in allt möjligt skit som han försöker emd från golvet osv, men just det att han alltid ska stoppa ALLA saker i munnen hela tiden? Känns ju som han borde använda sina händer mer vid det här laget? eller?
  • bananflugan82

Just att stoppa saker i munnen gör vissa barn länge! Jag och min syskon gjorde det inte speciellt länge, men jag gissar att mina barn kommer att göra det för allt hamnar där.
    Det är ju deras sätt att upptäcka, att smaka, att uppleva. Det är ju därför leksaker och saker med små delar inte rekommenderas till barn under 3 år, eftersom dom kan stoppa det i munnen.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • SretnaJa

Har tänkt på samma sak som jag redan pratat med dig om Solig

Sonen är nu 9,5 månad och jag kan säga att vissa saker verkar han förstå men det mesta förstås inte. T.ex. verkar han förstå att hans lär-hund har knappar i de olika kroppsdelarna för han trycker/känner på tassarna och örat för att höra ljud från hunden.

Den där leksaken med djur som ploppar upp när barnet trycker eller drar i spakar - Ja där fuskar han bara och öppnar locket direkt och stänger och öppnar. Han drar inte i några spakar eller trycker på knappar, han går på luckorna direkt som sagt och det är inte direkt så man ska leka med den :)

Han har en fisher-price lärbok också som sjunger och rimmar och den verkar han ha lärt sig att man kan bläddra i för han byter sidor (boken är i tjock och hård plast) och han verkar förstå att näsan är en knapp men lyckas inte alltid trycka på den. Oftast åker boken in i munnen, som allt annat.

Den där leksaken som är en bräda med "spikar" i som han ska hamra på ... nej det gör han verkligen inte, han tar hammaren och stoppar den i munnen.

Klossar i olika former som ska igenom hål med samma form.. där tar han bara av locket på hinken och sätter locket i munnen och bankar det sedan mot hinken... han kan ta två klossar och trycka dem mot varandra / gnida dem mot varandra och banka lätt mot varandra.. men definitivt inga försök till att stoppa ner dem i lådan, varken med eller utan locket på!

Hans favoritsak verkar vara att stoppa allt i munnen! Precis som din son :)

• SretnaJa

Kan tillägga att han är mest intresserad av min dator, fjärrkontroller, kablar, telefoner.. och tja... allt som inte är menat att lekas med :)

Svar på tråden När började era leka med leksaker på riktigt?