• Mayen

Boktips till 5-åring

Hej!

Bor utomlands och brukar hamstra svenska böcker när vi är i Sverige.

Nu är det snart dags - behöver lite tips på böcker till 5-årig tjej.

Hon älskar djur och äventyr, är inte så intresserad av prinsessor.
    Hon är lite för stor för böcker med "lite text" men fortfarande för liten för att orka med "kapitelböcker" med bara nån bild här och där.

Alla tips är välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 12:57
    Tillägg; hur är egentligen "Kråke-böckerna"? Är det faktaböcker, eller är det en berättelse i varje bok? Hur många sidor är det? Såg att en bok kostar 198 kr på AdLibris - det är ju jättedyrt. Är de värda så mycket per bok?

• Svar på tråden Boktips till 5-åring
  • Nemiia

Men vad sägs om bröderna grimms samlade sagor då? Det är ju flera kortare sagor i en bok

• Nemiia

Dessutom fina illustartioner. Jag fick en lite nyare variant till min ditter super fin!

• lokisse

hur man blir uptäckare är kanske nagot för er?
    söt bok med massor av popups och grejer.

Nej det tror jag inte!
  • pigglet

Hamstra några Astrid Lindgren "i växten". Våra barn har börjat uppskatta de enklare när de varit ca 5 år. Då menar jag "Lotta på bråkmakargatan" och "Madicken". Annars finns de som bilderböcker också, tex "Visst kan Lotta cykla".

Finns en kul bilder-bok som heter "Det hemska spökslottet" som handlar om en tjej som inte förstå att hon hamnat i ett spökhus. Alla försöker skrämma henne, men hon är bara artig och vänlig tillbaks. Den är festlig, tycker jag.

Alfons-böckerna är annars mina favoriter, men de kanske hon börjar växa ifrån?

Har mest tips för framtiden, känner jag. Läser mest för barnen som är 6-8 år nu. Då finns en superserie som handlar om klass 1b. "Lätt att läsa-böcker" när man börjar läsa själv. Men även superkul att läsa tillsammans, kort text och fina bilder på varje sida. De handlar om vardagsgrejer i klassen, hur det är att börja skolan osv. Vi samlar på oss hela serien!
    Sedan finns böckerna om Hedvig. Även hon börjar klass 1 i första boken. Kapitelböcker om en tjej med skinn på näsan, som hamnar i lite trubbel titt som tätt. Kul och mysig, våra barn älskar dem!

• vinglafram

mamma mu och pettsson-böckerna kanske?
    och den underbara "var är min syster" av sven nordqvist (pettson).

för min 5 och 6åring läser vi ganska mycket kapitelböcker just nu, lassemajas detektivbyrå och hotell gyllene knorren (årets julkalender).
    lite astrid lindgren har också hunnits med, lotta på bråkmakargatan, pippi och emil.

annars gillar min yngsta böcker från disney-bokklubben, har såna sen jag själv var liten och min kusins småbröder.
    jag tycker de är lite traggliga att läsa men barnen lever sig in i historierna.
    min 6åring gillar kråkeböckerna men inte 5åringen. tror inte hon är så förtjust i vardagshistorier helt enkelt.
    det ska gärna vara lite magiskt och sagotema för att hon ska fastna ordentligt.

• Mayen

Tack för alla tips!

Kommer det fler är jag bara tacksam!

• teasa

Jag läser jättemycket för min 4 och 6-åring. Just nu gillar de Rakelböckerna, finns 5-6 olika böcker, sjörövarrakel, racerrakel, charterrakel m fl. Andra böcker som funkar bra är; Jobbman finns 2 eller 3 olika, han testar olika yrken brandman, barnmorska och kock skulle han vara i 3:e boken som vi inte läst. Kråke är också bra.... de finns ju i 2 olika nivåer, 1 med mindre text för mindre barn och 1 med mer text.

Om ni kommer i närheten av nån loppis kan det finnas mycket barnböcker till väldigt bra priser.... för som någon ovan skrivit funkar Disneyklubbens böcker väldigt bra.

Svar på tråden Boktips till 5-åring