• Curious

När började ditt barn krypa?

Min dotter är nu drygt 9 månader och är den enda av alla de jämngamla barn vi träffar regelbundet som fortfarande inte kryper eller ålar sig fram. De flesta av de andra barnen har krupit eller ålat sig fram i ett par månader nu men hon gör varken eller.  Jag vet självklart att hennes utveckling måste få ta sin tid men jag är lite nyfiken på när era barn började ta sig fram på egen hand.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När började ditt barn krypa?
  • Alvine

Dottern var nog närmare tio månader när hon började hasa fram på rumpan. Hon började krypa "vanligt" några dagar innan hon lärde sig gå, då var hon ett år och fem månader :)

• saltflingan

Sonen stod och gungade i 1,5 -2 månader innan han vid 9 månader började krypa. Vid 11 månader tog han första stegen och nu vid 13 månader så har han börjat småspringa.

• maxlis

min son började krypa på alla fyra när han var 10 månader, men först efter det att han lärt sig gå själv. För honom verkade det hänga ihop. Innan dess drog han sig fram med händerna liggande på golvet, det började han med när han var 9 månader.

• Gurkburken

De två äldsta var 8,5 månader när de började krypa och yngsta barnet var 9,5 månader.

• majken81

Storebror var "sen" och kröp när han var drygt 10 månader, gick när han var 15 månader. Han satt själv ganska sent också...men när han väl började gå själv så var det som om han aldrig gjort annat. Han var precis lika stabil som sina jämnåriga som gått i flera månader.
    Lillasyster är snart 9 månader och lärde sig sitta stadigt, åla och krypa (även sätta sig efter krypningen) på mindre än en vecka. Hon reser sig även upp mot möbler så jag misstänker att hon går lååångt innan 1-årsdagen Hon var ca 8 månader när detta "genombrott" hände (i hennes ögon sett förstås )

• nohonani

Ettan vid 8 månader, gick vid 13 mån. Tvåan kröp först vid 13 mån, gick vid 17 mån men är idag en helt vanlig 2½ åring.

• Alex  mamma

Kröp vid 6,5 mån, gick första stegen vid 10 mån och kunde gå på riktigt vid 11 mån.

• Curious

Vad skönt att höra att det är fler barn som har börjat lite senare med att ta sig fram på egen hand. Dottern har nu börjat med att dra sig upp på alla fyra och gunga lite grann innan hon tröttnar i armarna och lägger sig på mage igen. Dock gör hon bara detta när hon är i soffan eller sängen, tror på något sätt att hon förstår att hon inte kan slå sig där eftersom det är mjukt och därför så vågar hon.

• MiisPiis

Första: kröp vid 11 månader, gick vid 22 månader

Andra: kröp vid 7 månader, gick vid 12 månader 

• Jessie Foxx

Olivia började krypa tidigt, redan vid 5 månader. Däremot så är hon relativt sen med att gå, hon är strax över året och har precis nu börjat att gå några få steg

Olivia 100117
  • Iktis mamma

Min son började krypa för en vecka sedan, då var han lite över 9 månader. Han har under senaste månaden gungat fram och tillbaka i krypställning i sängen. Han började åla på sin 7 månaders dag.  2 dagar efter att han började krypa ställde han sig upp gick med stöd helt själv. Går nu med stöd av sin matstol, köksstolarna, lära-gå-vagnen och annat passligt som kommer i hans väg. Ska bli intressant att se hur länge det tar tills han går helt utan stöd.

• LillaFlingan

vår 1a började hasa sig fram vid 8mån1v, 2v sen kröp han, kunde sätta sig själv upp, resa sig mot möbler och gick runt möbler också! han åt själv med pincettgreppet vid 7mån, klappade händerna vid 7½mån, kunde ta enstaka steg vid 10mån men var för rädd.. började gå själv vid 13mån.. (kunde innan det gå utmed väggar o dylikt)..

vår 2a är nu 9mån och kan inte göra NÅGOT utav det som storebrodern kunde vid samma ålder...
    han började klappa händerna för 1v sedan.. och han snurrar runt runt runt på golven, dvs i sidleds alltså.. och nu bakåt.. han e vääääääldigt FRUSTRERAD över detta vill jag lova!!! även att han inte kan äta själv stör honom något enormt!!!... så han övar övar övar.. sen övar han lite till tills han e alldeles tvärförbannad.. suck..
    mycket gnälliga dagar är det för närvarande.. pust...

det KOMMER när det KOMMER intalar jag mig ;)))

2an kan iaf säga Kaka när man ber honom och även pappa.. haha ;))

• Ärtan 1

Min dotter är 10 mån och kryper fortfarande inte. Hon har precis lärt sig ställa sig på alla fyra men kommer inte längre än så än.

• FinastE2010

Jag trodde aldrig min son skulle börja krypa men sen helt plötsligt gjorde han det vid 9,5 mån ålder och nu kryper han fort som bara den!

Svar på tråden När började ditt barn krypa?