• FinastE2010

Hur länge kan jag låta flaskan stå? (med vatten i)

Det är så att min son brukar vakna till ett par ggr kvällstid o han kommer inte till ro på samma sätt längre som när han var några mån yngre (då räckte det oftast med att vagga han en stund om han nyss ätit) men försöker jag vagga han nu, bära runt på han el ngt så stretar han emot o gapar för full hals o har märkt nu att det enda som oftast funkar är att få han att somna om med lite varmt vatten i en nappflaska.

Men som sagt kan han ju vakna till kanske ca 3 ggr under en 5 timmars tid o då ger jag han som sagt vatten i nappflaskan.

Men är det som med ersättning att det inte "kan stå" pga bakterier? Lite jobbigt o behöva diska en ny nappflaska o fixa med VARJE gång! Eller kan en o samma nappflaska stå med lite vatten i under ca 5 timmar? (som jag då använder då o då när han vaknar till)

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur länge kan jag låta flaskan stå? (med vatten i)
  • luckyme83
    miljarden skrev 2011-01-03 14:15:32 följande:
    Ja, det stämmer. Det här kan låta sjukt, men jag vågar inte lita till hundra procent på all information som serveras på familjeliv utan konsulterar då och då andra källor.
    okej då undrar jag om du frågade någon professionell före eller efter du frågade på familjeliv...?
  • miljarden
    luckyme83 skrev 2011-01-03 14:20:00 följande:
    okej då undrar jag om du frågade någon professionell före eller efter du frågade på familjeliv...?
    Efter, så klart. Varför skulle jag fråga på familjeliv om jag redan hade pratat med bvc-folk?
  • luckyme83
    miljarden skrev 2011-01-03 14:22:27 följande:
    Efter, så klart. Varför skulle jag fråga på familjeliv om jag redan hade pratat med bvc-folk?
    jag är bara lite nyfiken på vem som tycker det är ok att spara ersättning såpass länge som 2-3 timmar
    alltså vem du har frågat ?
  • miljarden
    luckyme83 skrev 2011-01-03 14:27:13 följande:
    jag är bara lite nyfiken på vem som tycker det är ok att spara ersättning såpass länge som 2-3 timmar
    alltså vem du har frågat ?
    Nu tar han inte tre timmar på sig att avsluta en flaska, men över en har hänt. Jag har helt enkelt pratat med en bvc-sköterska.
  • miljarden

Ringde semper för att reda ut detta. Ersättning till barn under fyra månader ska inte förvaras i kylskåpet och ska inte serveras mer än en timme gammal. 

• luckyme83
    miljarden skrev 2010-12-30 15:33:26 följande:
    Det har framgått att det är din åsikt! BVC verkar dock inte tycka att det är något problem med att låta ersättningen stå i 2-3 timmar och det lär ju innebära att den inte hinner surna. 
    Hade du haft ett barn som mitt hade du också insett problemet med att göra ny ersttning hela tiden.
    fast så här skrev du tidigare i tråden och det var det jag reagerade på....

men vad bra att du ringde semper =)
  • miljarden
    luckyme83 skrev 2011-01-03 14:51:19 följande:
    fast så här skrev du tidigare i tråden och det var det jag reagerade på....

men vad bra att du ringde semper =)
    Det var andrahandsuppgifter, någon annan i tråden hade snackat med bvc. Men jag valde att kolla upp det  själv.
  • xXMaLoXx

Själv tycker jag att ersättning luktar apa även när den är färsk :P. Hade dock aldrig bekymret med att behöva spara när sonen åt ersättning, han åt tillfredställande mängd på en gång vilket var skönt.

När det gäller vatten så har jag aldrig haft en fundering på att byta ut det flera ggr på en natt te x. Vi fyller upp en pipmugg och tar med i sovrummet och ur den får han dricka hela natten om han blir törstig. Sen sköljer vi ur flaskan och fyller på nytt som han kan ha under dagen. Dessutom så sägs det ju att det är bra om vattnet står en stund innan du dricker^^, vi vuxna gör ju egentligen helt fel som gärna dricker vårat vatten isande kallt.

Här hemma har vi gett upp tankarna på bakterier hit och dit, vi vet nog inte hälften av vad dessa små hinner smaka på under en dag. Så att dricka ur en och samma flaska under hela natten, är inget att fundera på.

www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Jenny Hä
    miljarden skrev 2010-12-28 21:06:10 följande:
    Hanna83, tack!
    Upp till tre timmar låter vi den också stå och det fortsätter vi med då.
    Här säger du att ni låter den stå upp till tre timmar  ,,,,,,,
  • miljarden
    Jenny Hä skrev 2011-01-03 17:49:41 följande:
    Här säger du att ni låter den stå upp till tre timmar  ,,,,,,,
    Ja, men det stämde inte när jag tänkte efter. Jag vet inte riktigt du är ute efter - att försöka sätta dit mig, eller?Du får väl tro eller tyck vad du vill, mitt enda syfte med att skriva i tråden var att få bättre klarhet i hur jag ska hantera ersättningar för min son, något som jag även kollat på mer tillförlitliga ställen än här och nu känner att jag har koll på.
  • Jenny Hä

Är inte ute efter att sätta dit dig alls , jag bara undrade om det var så lång id som du först skrev eftersom det står olika. Förlåt om du tog det så.

Svar på tråden Hur länge kan jag låta flaskan stå? (med vatten i)