• regnbågshimmel

Jag ska börja odla den vackra Discus fisken.

Nu innan nyår ska jag få mitt första, alldeles egna akvarium, och det är på 300L.
    I den ska jag ha 6 stycken Discus fiskar och odla på.
    Någon som har erfarenhet av detta eller om ni har minst en Discus och kan berätta hur den trivs i vattnet ni har?
    Jag tycker att dom är så fina, och det är en seriös odling så jag vill höra alla möjliga råd.

• Svar på tråden Jag ska börja odla den vackra Discus fisken.
  • qenzo

Jag rek att du vänder dig till ex. Zoopet istället. Där finns div "experter" och människor som sysslat med odling i många många år. Just diskustrådar finns det drivor av, då de tär en mycket populär fisk att odla :)

• Turbomorsan

ja precis som Qenzo så rekomenderar jag Zoopet sen finns även Zoonen.com oxå med många duktiga och hjälpsamma medlemmar Sen vet jag inte hur pass ny du är inom akvaristiken men vad jag förstått så är Discus inte så lätta fiskar att hålla

• Rondo

Jag försökte mig på att odla discusar,men det blev inga bebbar... vi hade 3st par..

• delirium

Odla discus är lite meckigt, de som gör det brukar ha flera akvarier med speciella filtersystem mm.. Finns en massa böcker i ämnet och jag rekommenderar forumet; 
    www.diskusforum.se/ 

• qenzo
    delirium skrev 2010-12-29 15:58:37 följande:
    Odla discus är lite meckigt, de som gör det brukar ha flera akvarier med speciella filtersystem mm.. Finns en massa böcker i ämnet och jag rekommenderar forumet; 
    www.diskusforum.se/ 
    Fast min "guru" (fd ordf i min akvarieförening) hade yngel jämt av sina 2 diskuspar. De gick dessutom i ett kar med annan fisk, 900+L. Så vissa par verkar ju verkligen lättparade.
  • regnbågshimmel
    qenzo skrev 2010-12-29 23:20:13 följande:
    Fast min "guru" (fd ordf i min akvarieförening) hade yngel jämt av sina 2 diskuspar. De gick dessutom i ett kar med annan fisk, 900+L. Så vissa par verkar ju verkligen lättparade.
    Jag vet en person som föder upp discusar, och han har vanligt kranvatten och hans discusar förökar sig i den. Själv läste jag att man måste ha mjukt vatten, mineralrikt, lågt PH värde, ta tester hela tiden för nitrit, nitrat och ammoniak, och han gör inget av detta, och jag läste någonstans att discusar är jätte kräsna så jag får inte ihop det...
Svar på tråden Jag ska börja odla den vackra Discus fisken.