• chartreux

Nanoakvarium

För något år sedan var jag anti mot små akvarium men efter att ha blivit inspirerad så blir jag och sambon sugna på att skaffa ett litet nanoakvarium. Skulle vara kul att få se bilder på andra nanoakvarium eller om någon har något kul tips eller så. (Och ja jag har sökt på google men kunde vara kul att få se fler)

Någon? 

• Svar på tråden Nanoakvarium
  • chartreux
    qenzo skrev 2011-01-05 20:54:38 följande:
    Just det, apropå räkbäbisarna. Det tar ett tag innan man ser dom. de föds helt genomskinliga, bara någon millimeter stora :) Men de ynglar av sig massor! Så det är lätt att få burkarna överbefolkade. Finnas räkor i många roliga färger också som helröda, knallblå, kritvita osv :)
    hehe okej. Men vad gör man när burken blir överbefolkad då? För jag antar att det blir lite för trångt då. Ge bort till zoo kanske? 
  • qenzo
    chartreux skrev 2011-01-09 11:11:17 följande:
    hehe okej. Men vad gör man när burken blir överbefolkad då? För jag antar att det blir lite för trångt då. Ge bort till zoo kanske? 
    Räkor av bra klass säljer dyrt och är väldigt populära. Jag köpte mina "halvdana" räkor, crystal red, för 30 kr/st exkl frakt. Räkor av finare sort/udda art är självklart betydligt dyrare. Annars går de att fodra mindre fisk med, alt låta naturen ha sin gång och låta räkorna avbefolka sig på egen hand. Med risk för dålig kvalité förstås, på räkorna.
    De riktigt seriösa håller flera räk-kar där de då snabbt kan sortera arterna efter kvalité :)
    Men är du ute efter räkor rek jag Redbee. En svensk sajt med drivor av räk-folk och mitt andra hem :D
  • qenzo

Just det... jag sa ju att jag inte hade koll på Nano *lol* men ja.. uppenbarligen har jag ju hållit just nanokar i 6 år xD Jösses... tur man inte går runt med huvudet under armen hehehe

• delirium
    qenzo skrev 2011-01-01 22:46:43 följande:
    Ja jag startade ju med en lagom storlek som första burk, 105L. Men som allt annat så är man ju aldrig nöjd utan kräver mer och mer. Till slut hade jag då bara en liten liten yta som faktiskt rymde ett kar med räkor xD Så det blev det.. senaste köpet blev en liten burk (20L kanske) med Cherry Shrimp. helt hopplöst.

Nackdelen med Nano, tycker jag, är att man inte kan pilla som man vill. Eller det är iaf vad jag fått höra/läst.  Nano-tavlorna är fina också. Ett sånt skulle jag kunna ha.. utan fisk. :D Har lite för dålig koll på Nano eränner jag. Måste ta och läsa på mer för man blir ju lite sugen på ett till.
    Hm hur menar du med att inte pilla som man vill? :) och 20l, det klassas väl som nano ändå Flört
    De där tavlorna är ett helvete att plantera och inreda, på mitt förra jobb hade vi såna - inget jag skulle vilja ha hemma..
    Annars funkar de ju med småfiskar och räkor, de är praktiska på ett sätt men inget för mig, jag gillar att pilla med växter mm Glad
    nästa projekt här hemma är ett litet sötvatten med co2, mycket växter, mossa och ev. räkor(har inte bestämt oss än). 2 st nya saltvattensakvarier, två terrarier. Uj uj.. 
  • qenzo
    delirium skrev 2011-01-10 15:07:37 följande:
    Hm hur menar du med att inte pilla som man vill? :) och 20l, det klassas väl som nano ändå Flört
    De där tavlorna är ett helvete att plantera och inreda, på mitt förra jobb hade vi såna - inget jag skulle vilja ha hemma..
    Annars funkar de ju med småfiskar och räkor, de är praktiska på ett sätt men inget för mig, jag gillar att pilla med växter mm Glad
    nästa projekt här hemma är ett litet sötvatten med co2, mycket växter, mossa och ev. räkor(har inte bestämt oss än). 2 st nya saltvattensakvarier, två terrarier. Uj uj.. 
    Hahaha ja jag sa just det. Att det är ju nano jag haft (bland annat) i många år xD Men eftersom det varit något större intresse förrän nu (räkorna) har jag bara läst lite lite om nano, och då stod där att ett nano är "slutet" system. Ack så fel man kan ha :D

Vi har 2 projekt som komma skall.. nano salt, går allt bra blir det sexy shrimp och någon trevlig snäcka där i och ett nytt räk-kar. Pumpen ger upp på mitt nuvarande vilken sekund som helst så nytt kommer att införskaffas från tyskland.
    Kanske jag tom skaffar 2 kar för jag är lite sugen på en annan typ av räka med. För omväxlingsskull :)
  • chartreux
    Rigmor Mortis skrev 2011-02-04 08:14:38 följande:
    Länk med länkar till en massa inspiration: www.ikeepbookmarks.com/browse. asp?folder=1196295
    Tack ska kika in det. Nu har sambon skaffat Nano (dock ett 30-liters) men det dröje rlite innan han fått igång det helt. Har varit lite annat att fixa och dina med. :) 
  • delirium
    qenzo skrev 2011-01-10 23:29:43 följande:
    Hahaha ja jag sa just det. Att det är ju nano jag haft (bland annat) i många år xD Men eftersom det varit något större intresse förrän nu (räkorna) har jag bara läst lite lite om nano, och då stod där att ett nano är "slutet" system. Ack så fel man kan ha :D

Vi har 2 projekt som komma skall.. nano salt, går allt bra blir det sexy shrimp och någon trevlig snäcka där i och ett nytt räk-kar. Pumpen ger upp på mitt nuvarande vilken sekund som helst så nytt kommer att införskaffas från tyskland.
    Kanske jag tom skaffar 2 kar för jag är lite sugen på en annan typ av räka med. För omväxlingsskull :)
    Hmm ett tips är ju att börja med lite större, ca 60-70L, då har man så mycket större urval på både fisk och lägre djur och det behöver ändå inte bli så värst dyrt Glad 
  • qenzo
    delirium skrev 2011-02-06 14:57:58 följande:
    Hmm ett tips är ju att börja med lite större, ca 60-70L, då har man så mycket större urval på både fisk och lägre djur och det behöver ändå inte bli så värst dyrt Glad 
    Sant fast jag har inte lägre djur eller annat som mål egentligen. Jag är som mest lycklig om jag lyckas hålla levande sten igång :D *easy-to-please* Ja det klart, ska ju vara att det kryper ur något rart ur stenen förstås.
    Tänkte också tanken först att jag skulle ta ett något större kar som salt, men då måste ett nytt kar köpas och plats för ännu ett kar ordnas, vilket genast blev både krångligt och dyrare. Ett nano salt, tycker jag, ger möjligheten att prova, och man har råd att misslyckas. För tyvärr måste jag ju också ha i åtanke att OM jag inte lyckas har jag inte råd att fylla ett kar med 10-20+kg levande sten under en rel lång tid. Visserligen har jag större möjligheter att göra misstag i en större burk men... *envis* Oskyldig 
  • delirium

heh, personligen räknar jag under 100L som nano i saltvattensakvarier Tungan ute Förstår att det är jobbigt med att skaffa en ny burk och större plats, men jag började själv med ett 30L och efter ett tag blev det väldigt frustrerande eftersom det ju finns så mycket roligt att ha i saltvatten, så jag "bytte upp mig" efter några månader.. Så det är mitt råd iaf, att skaffa ett 50-80L, känns helt klart värt det Flört 

• qenzo
    delirium skrev 2011-02-07 01:08:31 följande:
    heh, personligen räknar jag under 100L som nano i saltvattensakvarier Tungan ute Förstår att det är jobbigt med att skaffa en ny burk och större plats, men jag började själv med ett 30L och efter ett tag blev det väldigt frustrerande eftersom det ju finns så mycket roligt att ha i saltvatten, så jag "bytte upp mig" efter några månader.. Så det är mitt råd iaf, att skaffa ett 50-80L, känns helt klart värt det Flört 
    Baaah du sätter griller i huvudet på mig {#emotions_dlg.djavulsk}
    Fan.. undra om inte ödlan vill ha ett nytt hus kanske? H*n bor ju lite trångt nu kanske (40L) :P
    Elakt av dig.. avhysa ödlan så där! För det är ditt fel..japp! Ska säga det till sambon "delirium sa!!" Eller ja, kanske kan muta henne med nån elmätnings-pryl eller en skiftnyckel?

Fasen också... Nu måste jag räkna levande sten/sandspengar här. 
  • chartreux
    delirium skrev 2011-02-06 14:57:58 följande:
    60-70 liters är väll för stort för att vara nano? Känns inte så nano efter att ha läst på lite. Nano är ju mini liksom. :) 

Svar på tråden Nanoakvarium