• Boasie

Lite hjälp tack! Ont i magen.

Min dotter som är en månad+3dgr får ersättning baby semp lemolac, hon får mat 7 ggr/dag ca 800 ml sammanlagt.
    Varje morgon får hon också 5 droppar semper magdroppar och d-vitamin.
    Hon har ont i magen efter nästan varje gång hon ätit, jag pausar ofta när jag matar henne och hon får rapa, men det verkar inte hjälpa.
    Hon bajsar en gång om dagen, ibland har det varit kompakta korvar och hon krystar väldigt mycket i samband med att hon har ont - krystar bebisar även när de har gaser i magen?
    Hon slutar skrika när jag har henne i bärsele men dels får jag lite ont i nacken och det kanske inte är bra för henne heller att sitta i den hela dagarna. Bärsjal har jag provat men jag tyckte det var ännu svårare, selen känns mer stabil. Att sitta med henne i soffan hjälper inte, då bara skriker hon även om det är samma ställning som i selen(?).
    På nätterna när hon sover går det bättre, väcker henne och matar och sedan somnar hon igen.
    Det jag undrar är:
    - är det normalt att hon bara bajsar en gång/dag?
    - krystar och gråter bebisar även när de har gaser som gör ont eller är hon förstoppad för det kommer inget bajs?
    - kan jag ha henne i selen varje dag eller kan det skada henne?
    Det enda hjälp jag fått från bvc är att ge lactulos men det kan de väl också få mer gaser av?
    - om jag ska ge lactulos så sa min bvc att det ska vara 1 ml/100ml men då får hon det utspritt på dagen 7 ml och jag har sett att andra ger en 5 ml dos en gång om dagen istället, hur göra?
    Tacksam för tips!

• Svar på tråden Lite hjälp tack! Ont i magen.
  • Ettantian

Är lemolac mjölkfri? Vår dotter hade liknande problem och var aldrig riktigt nöjd, för oss hjälpte det att utesluta mjölk. Kolla med BVC om ni kanske också ska prova det.

• Boasie
    Ettantian skrev 2010-12-22 10:14:43 följande:
    Är lemolac mjölkfri? Vår dotter hade liknande problem och var aldrig riktigt nöjd, för oss hjälpte det att utesluta mjölk. Kolla med BVC om ni kanske också ska prova det.
    Jag försökte prata med bvc om det sist vi var där men de verkar inte tro att det är det eftersom hon inte får lika ont varje gång men jag ska ta upp det igen nästa gång vi är där.
    Lemaloc är inte mjölkfri men den ska vara lite skonsammare mot magen än vanlig baby semp så vi har försökt med det nu i en vecka.
  • Kasihi

Vår son fick inte heller ont efter varje måltid men efter en hel del måltider fick han ont. Det ökade på från att ha varit bara lite ibland till mer och oftare. Han äter nu nutramigen på inrådan av barnläkare och nu har han aldrig kramper då han ätit. Han får även lactulos för att få fart på magen. 2,5ml varje morg och han är inte speciellt gasig av det. Och när han har gaser är det inga som gör honom ledsen.

Svar på tråden Lite hjälp tack! Ont i magen.