• hugomaya

säkerhetsbältes spärr??

finns det någon som vet om det finns någon typ av spärr eller lås till säkerhetsbältet så att små barn inte själva kan knäppa upp bältet under bilfärd??

• Svar på tråden säkerhetsbältes spärr??
  • Joico

Nej det vore livsfarligt i en krissituation om barnet måste snabbt ur stolen.

• hugomaya
    Joico skrev 2010-12-20 21:42:08 följande:
    Nej det vore livsfarligt i en krissituation om barnet måste snabbt ur stolen.
    men hur farligt är det inte att spänna loss sig under färd då???
  • tinis77

Hur litet är barnet? Lite äldre barn brukar förstå om man förklarar varför man inte får knäppa upp bältet.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Joico
    hugomaya skrev 2010-12-20 21:55:56 följande:
    men hur farligt är det inte att spänna loss sig under färd då???
    Också farligt, såklart. Men där finns inte så mycket annat att göra än att tala om för barnet att man inte får göra så, och ha uppsyn.

Om man sätter någon "spärr" på knappen så försvårar det räddningsarbetet avsevärt vid en ev. olycka, det vore livsfarligt. Det är inte godkänt att göra så helt enkelt
  • hugomaya
    tinis77 skrev 2010-12-20 22:00:08 följande:
    Hur litet är barnet? Lite äldre barn brukar förstå om man förklarar varför man inte får knäppa upp bältet.
    3 år...har förklarat men....förstår att det är farligt med spärr oxå men det måste ju finnas fler än jag som råkat ut för detta?
  • hugomaya
    hugomaya skrev 2010-12-20 22:02:20 följande:
    3 år...har förklarat men....förstår att det är farligt med spärr oxå men det måste ju finnas fler än jag som råkat ut för detta?
    ok jag fattar, tack då vet jag
  • tinis77

Min femåring knäppte oxå upp bältet nån gång, men jag förklarade att det är farligt så han gjorde det inte mer. Han var väl runt 3 då.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
Svar på tråden säkerhetsbältes spärr??