• tezz840

Är det bara jag som blir som ett psykfall av att bara vara hemma?

Har en snart 1 månader gammal bebis och en kille på 3 år.
    Jag helammar o bebisen vill äta 1 gång i timmen ungefär. När han inte äter så vill han bli buren. 10 minuter kan han ligga själv innan han börjar skrika.
    Sonen på 3 lyssnar inte för fem öre. Sen har han problem med öroninflammation med så hans hörsel e inte den bästa, vilket gör att jag kan bli ännu mer irriterad när man får upprepa allting 20 ggr. vilket inte e hans fel, men jag kan inte låta bli o bli grinig ibland..

Hur gör ni därhemma med fler barn egentligen?
    Jag blir snart ett psykfall här.. Man kan ju knappt gå till affären själv.. sen så måste lillsmurfen äta igen..

• Svar på tråden Är det bara jag som blir som ett psykfall av att bara vara hemma?
  • ÅzaLu

KAnske din mjölk är för tunn för att bebisen ska bli mätt... kanske testa o ge lite ersättning som tillskott???

• 7 små apor

Jag har tagit extrajobb och börjat jobba helger då  barnen varit max 3 månader...
    Betald semester, kan det bli bättre?

• tezz840
    ÅzaLu skrev 2010-12-20 17:29:08 följande:
    KAnske din mjölk är för tunn för att bebisen ska bli mätt... kanske testa o ge lite ersättning som tillskott???
    nja.. nu e bebisen väldigt förkyld, så han orkar bara äta i 10 minuter. därför blir det så ofta..
    sen så tror han att mitt bröst e nån slags snuttegrej..
  • ÅzaLu
    tezz840 skrev 2010-12-20 17:30:56 följande:
    nja.. nu e bebisen väldigt förkyld, så han orkar bara äta i 10 minuter. därför blir det så ofta..
    sen så tror han att mitt bröst e nån slags snuttegrej..
    ok... ja det är ju en trygghet för dem att ligga vid bröstet... kanske testa napp o han nära dig ändå så slipper du känna att han är vid bröstet hela tiden...

hooppas det blir bättre sen när han inte rä så täppt i näsan...
  • mapo51

Jag hade nog blivit ett psykfall om inte min 3-åring hade gått på förskolan 4 dagar/vecka. Då äter ändå min 2,5 månaders med 2-3 timmars mellanrum och sover en hel del på em så de dagar det bara är vi två så hinner jag med ganska mycket.

• tezz840
    mapo51 skrev 2010-12-20 20:14:32 följande:
    Jag hade nog blivit ett psykfall om inte min 3-åring hade gått på förskolan 4 dagar/vecka. Då äter ändå min 2,5 månaders med 2-3 timmars mellanrum och sover en hel del på em så de dagar det bara är vi två så hinner jag med ganska mycket.
    min 3 åring går på förskolan. Men det är ju bara mellan 9-12 som han får vara där så han går 3 dagar i veckan bara.. Det tar en halvtimme för oss enkel väg att gå till dagis, så det blir en väldans massa springande fram o tillbaka.. Men det är så han får leka av sig lite.
  • Makadam

Att en 1 månaders vill amma så ofta är inget konstigt, din mjölk är högst troligtvis INTE för tunn!
    Att vara 1 månad gammal och då dessutom förkyld - han vet ju INGENTING om världen runt omkring sig, så att han söker sig till dina bröst för trygghet - full logiskt! Allt är som det ska

• Pumpis

Jag är hemma med en  snart 6 veckors bebbe , 4-åringen går på dagis och i vår kommun får hon gå 35 h i veckan så det är varje dag  till 14 ell 15. Mycket lyxigt, tror jag hade blivit tokig annars, de behöver leka och aktivera sej och det kan man inte riktigt ägna sej åt när man har en liten nyfödd hemma.
    Angående bebben så kan jag säga att min snutta blev som en helt ny bebis efter att jag började ge henne tilägg, innan det var jag mer eller mindre fastkedjad vid henne, hon skulle ligga vid tutten hela dygnet. Men nu är det så skönt, hon får tutte + tillägg i princip var trejde timme vilket gör att man hinner göra lite däremellan. Kan rekommendera det.

• Alexi
    ÅzaLu skrev 2010-12-20 17:29:08 följande:
    Det är rätt vanskligt att börja prata om ersättning på det viset, det är ju helt normalt att små bebisar äter varje timme och risken är ju stor att man sabbar amningen om man börjar med ersättning. Det är ju väldigt sällan som någons mjölk är för tunn eller något sådant. Så du bör inte ge den typen av råd så lättvindigt tycker jag.
  • ÅzaLu
    Alexi skrev 2010-12-21 10:49:35 följande:
    Det är rätt vanskligt att börja prata om ersättning på det viset, det är ju helt normalt att små bebisar äter varje timme och risken är ju stor att man sabbar amningen om man börjar med ersättning. Det är ju väldigt sällan som någons mjölk är för tunn eller något sådant. Så du bör inte ge den typen av råd så lättvindigt tycker jag.
    bli inte så upprörd.. det var inget illa menat.... o inte alls lättvindigt på något sätt sen tror jag nog att ts är klok nog att själv ta ställning till de man skriver här... jag tror inte att hon tar åt sig råd hon inte tycker är bra! det vara bara en tabke ... jag emnar man gör väl inget helelr osm inte jkänns bar eller att ha rådfrågat med dem som kan de hela typ sin bvc sköterska...

det var som sgat inget illa menat över huvudtaget....

min mjölk var för tunn den var inet tillräcklig för min flicka... så jo det kan hända....den blev aldrig tjock utan sina ut istället.. inte så kul de heller... men sånt händer faktiskt!
  • ÅzaLu
    Pumpis skrev 2010-12-21 09:37:22 följande:
    Jag är hemma med en  snart 6 veckors bebbe , 4-åringen går på dagis och i vår kommun får hon gå 35 h i veckan så det är varje dag  till 14 ell 15. Mycket lyxigt, tror jag hade blivit tokig annars, de behöver leka och aktivera sej och det kan man inte riktigt ägna sej åt när man har en liten nyfödd hemma.
    Angående bebben så kan jag säga att min snutta blev som en helt ny bebis efter att jag började ge henne tilägg, innan det var jag mer eller mindre fastkedjad vid henne, hon skulle ligga vid tutten hela dygnet. Men nu är det så skönt, hon får tutte + tillägg i princip var trejde timme vilket gör att man hinner göra lite däremellan. Kan rekommendera det.
    det var så jag mena i mitt inlägg.. men de var tydligen för lättvindigt o vanskligt råd...
  • Pumpis
    ÅzaLu skrev 2010-12-21 22:29:54 följande:
    det var så jag mena i mitt inlägg.. men de var tydligen för lättvindigt o vanskligt råd...
    Japp det hängde jag med på i allaflal
  • hannis

Men jösses vad dålig kunskap många har om amning. Nej bröstmjölken är inte för tunn hos vissa. Bröstmjölk är däremot extremt lättsmält varför många barn vill äta ofta, ofta.

Till TS Jag blir nästan tokig emellanåt av att gå hemma med ett barn så jag förstår dig precis. Har du någon föräldraledig vän du kan träffa på dagarna så du får lite vuxet sällskap? Jag tycker själv att dagarna går så mycket fortare om jag har ett projekt per dag tex åka och handla (amma i bilen eller i affären) eller träffa en vän.

• ÅzaLu
    hannis skrev 2010-12-21 23:05:32 följande:
    Men jösses vad dålig kunskap många har om amning. Nej bröstmjölken är inte för tunn hos vissa. Bröstmjölk är däremot extremt lättsmält varför många barn vill äta ofta, ofta.

Till TS Jag blir nästan tokig emellanåt av att gå hemma med ett barn så jag förstår dig precis. Har du någon föräldraledig vän du kan träffa på dagarna så du får lite vuxet sällskap? Jag tycker själv att dagarna går så mycket fortare om jag har ett projekt per dag tex åka och handla (amma i bilen eller i affären) eller träffa en vän.
    ok.. min bvc tant som jag hade när min dotte rvar liten sa att min mjölk nog var för tunn...
  • Pumpis
    ÅzaLu skrev 2010-12-22 08:56:32 följande:
    ok.. min bvc tant som jag hade när min dotte rvar liten sa att min mjölk nog var för tunn...
    Min med! men men alla har ju sin egen åsikt om detta verkar det som . ts nu spårade tråden ur. ber om ursäkt o lycka till!
  • ÅzaLu
    Pumpis skrev 2010-12-22 09:03:50 följande:
    Min med! men men alla har ju sin egen åsikt om detta verkar det som . ts nu spårade tråden ur. ber om ursäkt o lycka till!
    samma, förlåt!!
  • Emsan1990
    7 små apor skrev 2010-12-20 17:30:30 följande:
    Jag har tagit extrajobb och börjat jobba helger då  barnen varit max 3 månader...
    Betald semester, kan det bli bättre?
    Jag gör samma sak ;). Började jobba på helgerna när min tjej var 8 veckor.  Dock jobbar jag inte varenda helg utan när de böehver folk, brukar bli rätt ofta ändå. Men det är verkligen semester :D
  • 1977a

Det är en väldigt kort period i livet som är så här. Och som aldrig kommer tillbaka. Försök ha lite perspektiv på det hela.

Själv kan jag sakna bebistiden, även om det förstås också är skönt att som vuxen kunna göra saker på egen hand. 

Jag tänker att du beskriver en helt normal bebis med normala bebisvanor. Och det är normalt att man som förälder blir bunden och ockuperad under bebistiden. Om jag var du skulle jag fundera över VARFÖR jag tycker att det är så jobbigt att det är jobbigt, om du förstår hur jag menar? Det handlar om några månader av ditt kanske 80-90-åriga liv. Kan det inte få vara såhär en kort period?

• Rosa30

Men varför ska man bara acceptera att det är jobbigt och lida?? Det går ju också ut över barnen om situationen är jobbig-hur kul är det att ha en sur och grinig morsa utan tålamod. Visst man kan ju trösta sig med att det går över, men man kan ju också försöka hitta något sätt att underlätta situationen. Det är extremt psykiskt påfrestande att ha konstant jour dygnet runt!!! Har man en bebis som sover bra, och äter med längre mellanrum och klarar av att vara själv korta stunder så kan man nog inte föreställa sig hur jobbigt det kan vara med den omvända sorten-oavsett hur vansinnigt mycket man älskar bebisen.

Jag tyckte verkligen det var jättejobbigt i perioder att vara hemma med första barnet-det var just när det var amning en gång i timmen, och det var omöjligt att sätta ner barnet, så man inte fick en enda minut för sig själv. Nu ska jag vara föräldraledig igen, och det blir ju inte lättare när man har två barn direkt....
    Så denna gång kommer min sambo jobba 75%, så att jag får en dag i veckan när jag kan jobba/vara för mig själv. (Ja, det är verkligen betald lyx att kunna jobba ibland), och så får han en veckodag när han får möjlighet att vara med barnen (vilket blir lyx för honom). Tror hela familjen kommer må bra av det.

Nu kan jag jobba så att jag ändå kan ta amningen, och vi klarar oss bra ekonomiskt, men TS, du och ev. partner kanske kan komma på andra lösningar som gör att du får en andningspaus. Kanske kan du pumpa ur mjölk till helgen (eller ge ersättning beroende på vad som känns bra för dig), och låta partner ta hand om barnen. Åk iväg och sätt dig på närmsta kafé och njut av att läsa en tidning utan att bli störd, eller åk och simma, eller se till att få en ordentlig ostörd sovmorgon.....
    Tänk efter vad du verkligen behöver för att få en paus, och hitta på ett sätt att fixa det!!
    (Bra julklappstips för sambos/män förresten: Jag fick i present att åka till centralbadet, bada, basta och få massage när jag var föräldraledig-och det fick jag ny energi av som jag levde på i många veckor!)

Svar på tråden Är det bara jag som blir som ett psykfall av att bara vara hemma?