Desperat! Förstoppning vid ersättning - Ingenting hjälper!
Hej!Vår dotter är dryga sex veckor gammal och har fått ersättning delvis sedan tre veckor, och helt sedan ca två veckor. Hon har hela tiden haft problem med förstoppning och har bara bajsat normalt ett fåtal gånger. Hon får mycket magknip, fiser och pruttar mycket, sover oroligt av det och så vidare. Jag behöver desperat hjälp med vad vi ska ta oss till. På BVC säger de bara att vi ska fortsätta prova oss fram men jag vet inte vad jag ska ta mig till längre!
Först fick hon Semper Lemolac med messmör vilket fungerade helt okej, men sen fick vi höra att vi inte fick ge messmör för att hon var för liten trots att det var på BB de sa att vi skulle blanda ned messmör. Då slutade vi med messmör vilket resulterade i svår förstoppning. Vi började då istället med rapsolja i ersättningen, utan bra resultat. Vi köpte då BabySemp Bifidus och blandade ca 50/50 med vanlig BabySemp. Det fungerade ibland, ibland inte. Nästa tips var en annan ersättning än Semper då många barn tydligen blir förstoppade på Semper, så vi började varva in Hipp men fick sedan istället varva in NAN då Hipp inte såldes på vår affär. Efter konsultation med en sjuksköterska på Karolinska fick vi sedan höra att det visst var okej att ge messmör då de gav det även till sina prematurer födda v30 och framåt, så vi började med NAN och messmör då detta enligt henne skulle vara en vinnande kombination. Det fungerade hjälpligt dag 2 men idag är det supermagknip och hårda pluttar när vi till slut fick hjälpa till med termometern igen..
Alltså:
1: BabySemp Lemolac + messmör
2: BabySemp Lemolac
3: BabySemp Lemolac + rapsolja
4: BabySemp + BabySemp Bifidus
5: BabySemp + BabySemp Bifidus + Hipp
6: BabySemp + BabySemp Bifidus + NAN
7: NAN + messmör
= Fortfarande förstoppning och jätteont i magen
Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Snälla hjälp mig!