• Sundaynight

Desperat! Förstoppning vid ersättning - Ingenting hjälper!

Hej!

Vår dotter är dryga sex veckor gammal och har fått ersättning delvis sedan tre veckor, och helt sedan ca två veckor. Hon har hela tiden haft problem med förstoppning och har bara bajsat normalt ett fåtal gånger. Hon får mycket magknip, fiser och pruttar mycket, sover oroligt av det och så vidare. Jag behöver desperat hjälp med vad vi ska ta oss till. På BVC säger de bara att vi ska fortsätta prova oss fram men jag vet inte vad jag ska ta mig till längre!

Först fick hon Semper Lemolac med messmör vilket fungerade helt okej, men sen fick vi höra att vi inte fick ge messmör för att hon var för liten trots att det var på BB de sa att vi skulle blanda ned messmör. Då slutade vi med messmör vilket resulterade i svår förstoppning. Vi började då istället med rapsolja i ersättningen, utan bra resultat. Vi köpte då BabySemp Bifidus och blandade ca 50/50 med vanlig BabySemp. Det fungerade ibland, ibland inte. Nästa tips var en annan ersättning än Semper då många barn tydligen blir förstoppade på Semper, så vi började varva in Hipp men fick sedan istället varva in NAN då Hipp inte såldes på vår affär. Efter konsultation med en sjuksköterska på Karolinska fick vi sedan höra att det visst var okej att ge messmör då de gav det även till sina prematurer födda v30 och framåt, så vi började med NAN och messmör då detta enligt henne skulle vara en vinnande kombination. Det fungerade hjälpligt dag 2 men idag är det supermagknip och hårda pluttar när vi till slut fick hjälpa till med termometern igen..

Alltså:
    1: BabySemp Lemolac + messmör
    2: BabySemp Lemolac
    3: BabySemp Lemolac + rapsolja
    4: BabySemp + BabySemp Bifidus
    5: BabySemp + BabySemp Bifidus + Hipp
    6: BabySemp + BabySemp Bifidus + NAN
    7: NAN + messmör

= Fortfarande förstoppning och jätteont i magen

Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Snälla hjälp mig!
  • Svar på tråden Desperat! Förstoppning vid ersättning - Ingenting hjälper!
  • pamilya

Hej,
    Jag tycker att du ska be om Althera istället för Nutramigen.
    Det finns en tråd som heter "Vi som har barn som är förstoppade". Gå in där och läs massor av råd.

BVC och vv har sällan jättebra erfarenhet av förstoppningsproblematik.

• pamilya

Förstoppningsbarn behöver extra vätska. Undvik mjölkprodukter.

Istället för att använda termometern så kan du pröva att hjälpa/massera ut bandet med fingrarna genom att massera ut vid tarmöppningen, det är lätt att man skadar barnet när man kör med termometer.

• Lussebullen

Min son är 8 veckor idag måndag. Och han har varit förstoppad sen vi började ge ersättning. Han äter idag Semper1 Lemolac. Men funderar på att byta till NAN1 då de sägs att den är snällare mot magen. Och det som hjälper för oss är att ge 1,2-1,5ml Lactulos i varje flaska, som är på 150-180ml. Sen får han även Minifom droppar, 15 droppar innan varje måltid + Semper magdroppar, 5 droppar en gång per dag. Och det har hjälp mot det allra värsta förstoppningen. Pröva det. BVC sköterskan och barnläkaren sa åt oss att pröva använda detta. Det är inte alls kul att se ens bebis behöva kämpa så mycket för att bajsa. Men detta har gjort att sonen kan bajsa en gång om dagen utan magknip, istället för var tredje och ha magknip hela tiden. Hoppas magen fungerar för din dotter snart. Jag tycker synd om henne att hon är förstoppad.

• Lussebullen

Minifom magdroppar när mot gaserna i magen och magknip. Semper magdroppar är bakterier som vanligtvis finns i tarmarna, som hjälper till att hålla bra balans i tarmflödet. Lactulos är som laxering, och innehåller Lactos vilket hjälper till vid matsmältningen och gör avföringen lös och kommer ut lösare. Det kan ge diarré men inget att oroa sig för. Bättre det än förstoppning enligt Bvc. Allt finns receptfritt på apoteket. Hör med Bvc annars om du är orolig. Men alla barn är olika och man får helt enkelt pröva sig fram med ersättning och extra-tillsatser. Kram på er och hoppas det löser sig för er :)

• Viccy88

Vi hade samma problem med våran son att han blev förstoppad utav Semper, vi började med miniform droppar och de hjälpte lite grann men tillslut blev de värre, var tvungen att ge honom lavemang vid två tillfällen då han blev så förstoppad att han skrek i ren panik.

Vi bytte till NAN 1 och tyckte de blev lite bättre men han hade fortfarande problem med magen och skrek varje gång han bajsade, så vi köpte laktulos och gav 5ml på morgonen som hjälp.
    Det funkade men de gick ej att hoppa över laktulosen, för då tog de stop igen :/
    Nu körde vi på NAN 1, miniform

• pamilya

Tänk på att en del barn kan få ordentligt med magknip och gaser av Lactulos. Jättebra när det funkar med ganska värdelöst när det inte gör det.

Prata med din BVC, kolla om de har erfarenhet av Förstoppningsbarn, om inte, se till att du skickas vidare. En hel del föräldrar får kämpa länge helt i onödan för att deras BVC/VC inte riktigt vet vad de gör.

Googla på PNUT, det är en avdelning i Linköping, dör kan du få mer tips.

• Issa03

Du kan även pröva att ge lite vanligt vatten i en flaska, det kan också få gång på magen!

• morotsland

Gör ersättningen på katrinplommonavkok (dvs vatten som kokat med några katrinplommon). Hjälper mycket bättre än messmör och rapsolja och allt annat tycker jag.

• MissVythica

Min dotter är 7 veckor o jag har samma problem, men det har dock blivit mkt bättre de senaste dagarna.
    Semper funkade inte alls, nu äter hon bara NAN HA 1 (för bla känsliga magar).

Ger dessutom Laktulos (finns på apoteket, receptfritt). Började med 2 ml om dagen för att sedan öka till 3 ml då det inte hjälpte tillräckligt, fick hjälpa till med tempen varje dag för att hon fortfarande var förstoppad. Nu får hon laktulos morgon och kväll (4 ml på morgonen och 3 ml på kvällen). (På ordination från barnläkaren). Sen vi ökade med laktulosen så har hon inte varit förstoppad alls utan bajsar själv 1-2 ggr om dagen. Så nu är det dags att minska lite för att förhoppningsvis kunna sluta helt med laktulosen här framöver.
    (Vi gav även Microlax en gång om dagen i 3 ggr, samtidigt som hon fått laktulos, kan ha bidragit till att hon inte längre har förstoppning. Laktulosen "mjukar" upp avföring och microlaxen ska "driva ut" det. Enligt läkaren så är det ingen som helst fara att använda microlax på små spädbarn, påverkar inte tarmar lr liknande).

• pamilya

Jag förstår inte varför läkare säger åt folk att ge sina barn Microlax när det finns ebtydligt snällare medel som Resulax och Klyx. Microlax kan svida rätt rejält.

• Viccy88

Byt till NAN HA 1 den fungerar kanon på min sons mage då han också blev förstoppad utav Semper och nan 1

Svar på tråden Desperat! Förstoppning vid ersättning - Ingenting hjälper!