• FemaleX

Kan man kombinera själv spermadonator från t ex Cryos och välja äggdonator via kliniken där man gör FET?

Jag har bestämt mig för att göra embryodonation. Har läst en del på om embryodonation dvs färdiga donerade embryo. Det är det som känns som bra alternativt för mig.. Gör embryodonation för att min son har autism och det finns risk att mitt nästa genetiska också kan få neuropsykiatriska funktionshinder. Önskar mig ett friskt barn eller i alla fall de bästa förutsättningarna för att barnet ska bli friskt.
    Har redan ett högt älskat biologisk pojke som inte alls liknar mig utseendemässigt. Han har rött hår och grönblåa ögon och är så klart helt underbar. Jag har mörkt hår och bruna ögon. Är enstående mamma till honom och kommer att bli det till syskonet också. Har ingen blivande pappa så får på det jag har dvs min son. Naturligvis är minst lika viktigt att donatorerna är friska och att man stämmer overrens m blodgrupp, vikt och längd.
    Vill gärna matcha donatorerna mot min sons färger för att de ska vara så lika så möjligt. Jo men de blir biologiska syskon och ja jag vill att de ska vara något lika. Om syskonet liknar mig mest kan det bli en del frågor och funderingar. Jag kan besvara frågorna utåt men de flesta bio föräldrar vill ha barn som liknar dem utseende mässigt. Om jag hade adopterat så har ju barnet ett färdigt utseende och då förstår man ju premiserna från början.
    Har bara mailat några kliniker som har färdigta embryodonationsprogram men har inte frågat om uteseendet på donatorerna.
    Dock har jag funderat en del och förstått att man kan välja en spermadonator på en spermabank och köpa sperman och välja äggdonator på kliniken. Vet så klart ej hur många rödhåriga äggdonatorer det finns men det borde gå i alla. Inbilar mig att man kanske kommer snabbare i gång med embryoförsöken ist för att stå i kö för att bli matchad mot ett par som matchar. Alternativt om kliniken har ägg och spermie donatorer som matchar kriterierna, men det kanske är svårare?
    Vill gärna så mycket feed-back så möjligt på detta samt gärna på tips! Tack!

Ber om ursäkt om någon tar illa vid sig ang detta m utseendet på det blivande barnet men man matachar ju redan idag äggdonator m blivande mamman. Känns ibland som om man ska välja från en katalog med det är inte det som frågan här utan att få så mkt fakta så möjligt så att man matchar så bra så möjligt....
  • Svar på tråden Kan man kombinera själv spermadonator från t ex Cryos och välja äggdonator via kliniken där man gör FET?
  • Flisan86

Rent spontant tycker jag mig minnas att någon av klinikerna nämner vilka Europeisk spermabank de samarbetar med vid IVF med donerade spermier, men det borde ju vara samma vid ED... Så att de har ägg lokalt, men tar in sperma från en central Europeisk spermabank? Kankse är helt ute och cyklar nu...

• hymafr

Jag köpte sperma från en dansk spermabank som sedan skickade det till kliniken i Riga.

Det var ingen embryodonation, utan fungerade som en vanlig äggdonation där den köpta sperman var istället för min mans sperma.

Sperman kostade ca 6000 SEK inkl allt. Det fanns många donatorer att välja på och för en extra avgift (ca 1000 SEK) kan man t o m få se ett foto av donatorn som barn. Man får också väldigt mycket information om donatorn och hans familj och deras ev sjukdomar och handikapp.

På så sätt kan du matcha ihop utseende på iaf spermadonatorn med din sons utseende.

• FemaleX
    Flisan86 skrev 2010-12-19 11:17:50 följande:
    Rent spontant tycker jag mig minnas att någon av klinikerna nämner vilka Europeisk spermabank de samarbetar med vid IVF med donerade spermier, men det borde ju vara samma vid ED... Så att de har ägg lokalt, men tar in sperma från en central Europeisk spermabank? Kankse är helt ute och cyklar nu...
    Tack för ditt svar.Ska ta reda på mer när jag kommer att genomgå detta.....
    hymafr skrev 2010-12-21 11:29:04 följande:

Jag köpte sperma från en dansk spermabank som sedan skickade det till kliniken i Riga.

Det var ingen embryodonation, utan fungerade som en vanlig äggdonation där den köpta sperman var istället för min mans sperma.

Sperman kostade ca 6000 SEK inkl allt. Det fanns många donatorer att välja på och för en extra avgift (ca 1000 SEK) kan man t o m få se ett foto av donatorn som barn. Man får också väldigt mycket information om donatorn och hans familj och deras ev sjukdomar och handikapp.

På så sätt kan du matcha ihop utseende på iaf spermadonatorn med din sons utseende.

Tack snälla för ditt svar. Är det EVG du har genom gått ÄD m donerade spermier på? Hur har det gått?
    Ska ta reda på mer när jag bestämmer mig för att genomgå processen.
    Lycka till
Svar på tråden Kan man kombinera själv spermadonator från t ex Cryos och välja äggdonator via kliniken där man gör FET?