• 1814

Varför är det så tyst runt Assange i Sverige?

Hela omvärlden baktalar Sverige för att ha krävt orimlig borgen som egentligen kommer från brittiska sidan och inte har något med Sverige att göra. Att svenska regeringen är USAs "puppy" och att det är en "blackout" i svensk media för att dölja för svenska folket hur regeringen vill ha hit Assange för att utlämna honom till USA för att slicka röv. Hur det är olagligt att ha oskyddat sex. Sverige totalt förlöjligas och allmänt verkar resten av världen helt köpa det som händer. Ingen ifrågasätter varför Sverige egentligen vill ha Assange - för det kan väl knappast ha med våldtäktsanklagelserna att göra? Sånt här ståhej hade det ju aldrig varit om det var någon annan. Det är ju som en setup, men varför är det så tyst? Är ingen intresserad? Av alla länder i världen borde Sverige ha de bästa förutsättningarna för Assange och att fortsätta hans arbete?
    Nej, jag är inte 100% insatt i varje del av allt som hänt, jag bara undrar varför det är så tyst... Ingen annan som reagerat på detta? Kanske någon kan guida mig till var fler intresserade finns?

• Svar på tråden Varför är det så tyst runt Assange i Sverige?
  • Argo
    ladydi skrev 2010-12-21 19:04:55 följande:
    Det roliga är att det finns en sparad kondom...
    Liksom Monica Lewinsky hade en tre år gammal klänning sparad med sperma på....
    Det är märkligt hur det trots våld och läkarintyg ibland är så att ord står mot ord och att i andra fall finns sparad bevisning i form av sprucken kondom....

Ja just ja, det finns ju teknisk bevisning också. Teknisk bevisning som stöder kvinnans vittnesmål.

Men det är säkert CIA som har planterat den kådisen, förmodligen med DNA och allt, på rätt ställe.
  • Argo
    MammaG skrev 2010-12-21 18:10:22 följande:
    Assange har hela tiden stått till förfogande för förhör
    Nä, då hade inte svenska polisen behövt efterlysa honom internationellt.

Killen hade när som helst kunnat ta sig till en svensk polisstation och anmäla sig, men nej då ...
  • Argo
    MammaG skrev 2010-12-21 18:22:52 följande:
    Jo, det som är onormalt är att varken den svenska åklagarmyndigheten eller polisen lägger ned motsvarande arbete på att fånga våldtäktsmän som finns inom landets gränser.

Här har vi haft en som härjat i över fem år, och nu ses som Sveriges värsta serievåldtäktsman genom tiderna. Hade motsvarande arbete lagts ned på denna (som definitivt inte hade något samtycke från kvinnorna) kanske det inte hade blivit minst 14 stycken.
    Men du menar att två kvinnor som gått och lagt sig frivilligt för att ha sex, och sedan bestämmer sig för att slå tillbaka är värre utsatta. Det tog flera dagar innan de vände sig till polis, enligt uppgift (deras egen uppgift) för att förhöra sig om möjligheten att tvinga honom till HIV-test. Varför sparar man en kondom i flera dagar? Hur vet vi att den är hans? Hur vet vi att hon inte rev sönder den. Vad vi vet är att allt var frid och fröjd tills de kom på varandras existens
    Och hur vet vi att jorden är rund? Eller att allt inte är en enda stor Matris (läs:Matrix)? Hur vet vi att allt inte bara är ett enda stort expriment som leds av gigantiska råttor?

Frågorna haglar. Konspirationsteorierna är många.

En del av dessa frågor kommer en polisutredning att, förhoppningsvis, ge svar på. Men som så ofta vid date-rape så kan det mycket väl koka ned till ord mot ord. Så vi får väl se.

Enkelt: killen må ha startat en hemsida, som i sig är ett mer intressant mål för USA än killen själv, men det gör honom inte till en bättre människa än han beter sig.

Varken mer eller mindre.
  • ladydi
    Argo skrev 2010-12-31 16:34:10 följande:
    Och hur vet vi att jorden är rund? Eller att allt inte är en enda stor Matris (läs:Matrix)? Hur vet vi att allt inte bara är ett enda stort expriment som leds av gigantiska råttor?

Frågorna haglar. Konspirationsteorierna är många.

En del av dessa frågor kommer en polisutredning att, förhoppningsvis, ge svar på. Men som så ofta vid date-rape så kan det mycket väl koka ned till ord mot ord. Så vi får väl se.

Enkelt: killen må ha startat en hemsida, som i sig är ett mer intressant mål för USA än killen själv, men det gör honom inte till en bättre människa än han beter sig.

Varken mer eller mindre.
    Jag är absolut inte emot att han straffas om han är skyldig och inte heller redo att höja honom till skyarna. Wikileaks är en sak och han som person en annan men det finns ju fler som haft skumma sexaffärer utan att någon brytt sig... Vid vissa tillfällen beror det helt enkelt på vems päls du klappar eller vems tår du trampar på. Att påstå något annat känns naivt.
    Menar du tex att piratebaydommen/ nedladdningsförbud inte är ett resultat av amerikanska påtryckningar?
    Att Sveriges närvaro i  Afganistan inte heller är det? 
    Att FRA inte skulle bero på det heller?

Intressant att höra hur du resonerar bara eftersom det alltid tycks vara lätt att kasta konspirationsanklagelser på folk...  
  • puss

ojoj, en konspirationsteori när den är som bäst!

up yours
  • Argo
    ladydi skrev 2011-01-01 09:29:52 följande:
    Jag är absolut inte emot att han straffas om han är skyldig och inte heller redo att höja honom till skyarna. Wikileaks är en sak och han som person en annan men det finns ju fler som haft skumma sexaffärer utan att någon brytt sig... Vid vissa tillfällen beror det helt enkelt på vems päls du klappar eller vems tår du trampar på. Att påstå något annat känns naivt.
    Menar du tex att piratebaydommen/ nedladdningsförbud inte är ett resultat av amerikanska påtryckningar?
    Att Sveriges närvaro i  Afganistan inte heller är det? 
    Att FRA inte skulle bero på det heller?

Intressant att höra hur du resonerar bara eftersom det alltid tycks vara lätt att kasta konspirationsanklagelser på folk...  
    Vare sig PirateBay, Sveriges deltagande i FN-insatsen i Afghanistan eller FRA-lagens tillkomst har någonting med våldtäkter att göra.

hela konspirationsteorin kring Assange är att han lurats till ... ja, någonting .. av två tjejer som han erkänt at han legat med.

Massor med känt folk strular runt. Tiger Woods, någon?

Hugh Grant köper en avsugning av ett slitet, avdankat proffs, världens mäktigaste man körde upp en cigarr i muttan på en fet madamme och vad i hela världen behövde George Michael smyga in på en offentlig toalett för?

De flesta av dessa beter sig dock lagligt (minus Hugh Grants horköp) och de kan på sin höjd tvingas lämna sin position pga moraliska frågor. Andra anklagas för våldtäkt - och då tar polisen över.

Håll snoppen i styr, eller gör det åtminstone på ett sätt som tjejen går med på så slipper du bli efterslyst. Enkelt.
  • Leo1961

Här finns de förhör som ligger till grund för anklagelserna mot Assange och jag måste säga att det var det tunnaste, mest substanslösa skitsnack jag någonsin läst. De båda brudarna är ju inget annat än ett par försmådda groupies som lackat ur när mediavärldens Mick Jagger visade sig vara en högst vanlig människa och man.

Det känns som om jag skulle ha underlag för att anmäla min fru för våldtäkt om jag vaknar en morgon av att hon suger av mig.... Jag har ju inte givit mitt uttryckliga medgivande till detta, eller hur?

Den här samhällsutvecklingen, detta politiserande och klåfingriga reglerande av vårt sexualliv.... Den här ytterst extrema formen av feminism (för det är det) som ligger till grund för detta karaktärsmord är tammefan vämjeligt!

Läs förhören: http://www.scribd.com/doc/48110314/Facsimile-from-Forsvarsadvokaterna-23-11-10Sokbar

• Jinks

Vore det inte logiskt att den svenska domstolen begärt honom utlämnad när man äntligen fick ut honom ur ambassaden? Efter så många år och nu hade man Assange serverad på ett fat. Bara be Brittiska myndigheter att leverera honom. Istället la Sverige ner saken. Tydligare bevis för att Assange hade rätt hela tiden kan man inte få. De som skriver att han flydde från våldtäktsanklagelser hade fel men kommer de givetsvis aldrig att ta ansvar för.

• Mentat

Preskriptionstiden har gått ut. Man kan inte länge åtala honom i Sverige.

• Jinks
    Mentat skrev 2020-12-30 08:59:58 följande:

Preskriptionstiden har gått ut. Man kan inte länge åtala honom i Sverige.

Fallet lades ner 2017 men kunde återupptas på nytt om Assange besökte Sverige innan augusti 2020, enligt dåvarande åklagare Marianne Ny. Han arresterades 11 april 2019. I november 2019 bestämde sig den svenske åklagaren att undersökningen lades ner helt i brist på bevis. Det fanns drygt ett halvår kvar av preskriptionstiden.
Svar på tråden Varför är det så tyst runt Assange i Sverige?