• tessise

Ni som har barn som åt ofta

Ni som har barn som ätit ofta, när började de äta mer sällan? Min son på en månad äter varannan eller var tredje timme och ca 140 ml åt gången. Känns som om han får mat ganska så ofta och undrar när man kan räkna med att han går mättare allt längre.

Douglas 14/11 -10
  • Svar på tråden Ni som har barn som åt ofta
  • Snabeldrake

Efter tre månader tycker jag det blev så att sonen stod sig längre på maten. Han behövde inte äta så ofta och ville inte ha lika ofta om jag erbjöd. Innan det så måste de äta upp sig efter förlossningen och viktnedgången första dagarna. Men sen kommer det ju perioder då det äts mer igen. Men efter tre månader kände jag att man kunde göra lite annat än mata, mata och mata.

Gnäll inte om du inte är villig att förändra situationen.
  • Snabeldrake

Två månader skulle jag ju skriva!! Gaaah Tungan ute

Gnäll inte om du inte är villig att förändra situationen.
  • Kazeer

Min yngste åt var tredje timme dagtid, så länge han fick ersättning. Vid tre månaders ålder började han sova längre perioder nattetid (5-6 timmar).

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • FinastE2010

Jag kan säa jag fick småmata min son säkert mer än 10 ggr per dag ibland upptill han var drygt 8 mån!! Sen en dag bestämde jag mig bara för att detta fick vara nog (slängde sjukt mkt ersättning o han var ständigt småhungrig) så jag skrev upp ett schema i förväg med vettiga tider sen började ja bara följa det helt enkelt med vissa få ändringar då för att det skulle passa sonen.

Men det tog nog max 2 veckor sen åt han 6 ggr om dagen ist istälelt för mer än 10 typ. Var lite gnäll i början mellan måltiderna han var ju van att få en nappflaska i munnen så fort han gnällde så då fick man helt enkelt bara underhålla han så mkt att han "glömde bort" det där småätandet. leka, gå ut med vagnen etc. det som funkade o som han gillar att göra.

Jag kan dock inte låta det gå mer än ca 2,5 tim mellan måltiderna då blir det mkt gnäll. vissa verkar klara både 3-4 timmar men det skulle aldrig min son göra om det inte är för att han råkat sova lite extra. 3 timmar är verkligen max men då måste jag underhålla honom precis hela tiden så han inte tänker på maten.. 2,5 tim funkar bäst.. på kvällen är det bara ca 2 tim mellan middagen o kvällsvällingen. Då är han mer hungrig o trött också förståss (van o somna med flaskan)

Din bebis är ju så liten ännu så då hade jag inte funderat så mkt på hur lång tid det gick emellan. Men när han blev 8 mån så kände jag att han nog behövde lite mer ordentliga matrutiner efetrsom de inte ens funkade ngt vidare längre. Till en 3mån hade jag bara gett när han/hon var hungrig..

• nadi

Jag flaskmatade min son och han åt ca varannan timma de första 2 månaderna i alla fall sen började det lätta liite ...

• tessise

Skönt att höra att det eventuellt kommer att lätta lite snart. Nu får han ju mat så ofta han vill och jag har ingen tanke på att försöka "tvinga" honom till att äta mer sällan. När jag nu matar honom så trugar jag som bara den så han verkligen blir full i magen men ibland så fungerar ju inte det (oftast om man inte är hemma och inte har möjlighet att sitta en längre tid) och då märker jag hur det påverkar sömnen, humöret och allt annat. Man vill ju att han ska äta mycket mat och mer sällan än nu och det lär väl komma om en månad eller två.

Douglas 14/11 2010
  • yes79

Min dotter är 8 månader och äter fortfarande var 3:e timme dagtid, dock äter hon inte på natten sedan ca 3 månader (började då sova ca 7-8 timmar i sträck), numera äter hon ju mest fast föda och bara ersättning när hon vaknar på morgonen, men det har inte gjort någon skillnad hon vill fortfarande äta minst var 3:e timme, och då och då oftare.

Svar på tråden Ni som har barn som åt ofta