• stn01

5 månader vänder sig inte...

hej
    har en glad nyfiken pratig tjej som nu bleve 5 månader,
    hon har inte börja vända sig än men har 3 gånger råkat "tippat" över från mage till rygg.
    är det ovanligt att de är så sena eller finns det fler o när börja era bebisar vända sig?

• Svar på tråden 5 månader vänder sig inte...
  • tankar2009

Nu har min son börjat krypa framåt, och även börjat vända sig mer och mer. Så det kom ung. samtidigt. Han är nu 7 mån och 4 dagar.

• stn01

min tjej satte en väldans fart med bara så där o ena sekunden hade hon hunnit byta rum innan jag hann blinka så nu väntar vi ivrigt på krypande :)

• blomman8604

Alla barn utvecklas ju olika och allt är ju lika normalt!

Min son vände sig tidigt från mage till rygg och var 4 ½ månad när han vände sig från rygg till mage.
    Men alla är dom olika och det är inget vi kan göra åt!Alla är normala så skit i vad andra säger!

Kram

• Lydiaree

Min son vände sig när han var 2½ månad bara medans min dotter har vänt sig nu ordentligt vid 8 månaders ålder. OLika som sagt :) oroa dig inte! det kommer!

• Höstbebis2010

Min son började vända sig från mage till rygg när han var 2 månader, BVC påstod att det var omöjligt att han kunde göra det medvetet innan han var 6 månader. men han avskydde att ligga på mage och vände sig så fort vi la honom så. han har dock ännu inte (4 månader) lyckats vända sig från rygg till mage, även fast han ligger och försöker komma runt. För nu fötiden är det helt plötsligt roligt att ligga på mage.

Men som sagt, enligt BVC verkar det inte vara vanligt att de rullar runt förrän tidigast 6 månader, så du ska inte vara orolig. Det kommer nog :)

• Junilängtan

Min son är 9½mån och vänder sig aldrig, bara någon gång då det råkat bli så. Han har alltid hatat att ligga på mage så han hoppar helt över detta. Nu är det andra saker som är intressanta så vi har helt struntat i att vänta på det där med att vända sig. Ingen rullning, ålning eller försök till att krypa. Barnmorskan tror att han helt enkelt kommer att gå från sittande till att ställa sig upp och gå. Det där med att rulla är inte viktigt! Alla barn är så olika!

• Sweety

Från mage till rygg hände ett par gånger när han var runnt 5-6 mån med från mage till rygg hände inte förän han var 8 månader kanske. Han hade lixom inget behov av det.

• jennie88

Det verkar som att alla barn vände sig från mage till rygg först? Min son vände sig först från rygg till mage, trodde det var vanligast eftersom man själv tycker att det är mindre ansträngande. Det dröjde sedan några veckor innan han vände sig från mage till rygg. Han var bara 3 månader så han hade inte så mycket kraft i armarna att han kunde trycka sig uppåt. Ingen mer som gjorde så?

• frukarlssonn

Min äldsta dotter vände sig första ggn vid ¨åtta månader. Ja det är helt normalt

Olivia 090610 ~ Freja101020
  • frukarlssonn
    jennie88 skrev 2011-04-02 22:22:20 följande:
    Det verkar som att alla barn vände sig från mage till rygg först? Min son vände sig först från rygg till mage, trodde det var vanligast eftersom man själv tycker att det är mindre ansträngande. Det dröjde sedan några veckor innan han vände sig från mage till rygg. Han var bara 3 månader så han hade inte så mycket kraft i armarna att han kunde trycka sig uppåt. Ingen mer som gjorde så?
    Min yngre dotter vände sig av misstag fyra ggr fr mage till rygg, men medvetet från ryg till mage
    Olivia 090610 ~ Freja101020
  • mianf

Dottern 7 månader aldrig vänt sig men nöjd och glad är hon och vi ändå :)

• syntharen

min son var lite över 5 månader innan han vände sig från rygg till mage och efter en månad vände han sig åt andra hållet. Sedan gick det undan, började åla sig fram vid 7 månader, krypa riktigt vid 8 månader och ställer sig upp med möblers hjälp vid 9.

• safm

Min lilltös var lite sen med det där att vända sig..... Hon lärde sig vändning från rygg till mage samma vecka som hon lärde sig att ställa sig upp utan stöd! Då var hon 11 månader Skrattande.  De tar det i lite olika ordning de där barnen Flört.

• Bollen2

Vad jag läst är det normalt att de gör det kring 6-månaders ålder så det är ingen fara. Min son har åkt från mage till rygg sedan han var 2 veckor. Men det är nog som han kämpar så mkt med huvudet högt och rätt som det är åker ju huvudet åt sidan och då följer kroppen men, lite trycker han väl med ena handen. Nästan varje gång man lägger honom på magen "rullar" han över på rygg. Nu är han snart två månader. 

Svar på tråden 5 månader vänder sig inte...