• lavendeln

Jahaa, ersättningen ska vara kall?!

Trivs med att amma, men nu när flickan har börjat bli lite större, 4,5 månad så är det ju skönt om man kan lämna ansvaret på pappan några timmar ibland. Men hon har inte viljat äta på flaska så man har ju fått skynda sig om man ska ha gjort något själv.

Men så har vi börjat med smakisarna och testade vatten till och då tog hon flaskan, fick upp hoppet och gav ersättning. Nope! Vill inte ha!
    Funderade på om man kunde vänja dom vid ersättningen genom att ge lite pulver i en flaska vatten för att gradvis öka på så testade fylla en liten faska med vatten och en skopa pulver och hon drack. Värmde den aldrig så fick för mig att jag skulle testa att ge erättningen kall..

Tror ni inte att hon dricker den?! Kall, att det skulle vara så enkelt, hahaa. Vart får de små alltifrån?

Så nu har jag en liten rebell här hemma, magsovare och kall ersättning ska det vara tydligen!
    Hur kan en sån liten vara så bestämd med vad den vill, det är ju knappast så att hon har fått kall ersättning förut och ratade den varma till fördel för den kalla.. eller när hon bestämde sig för att inte somna på rygg så visste hon ju inte att man kunde sova på mage.

FASCINERANDE tycker jag!

• Svar på tråden Jahaa, ersättningen ska vara kall?!
  • jeeri74
    Mariohn skrev 2010-12-15 12:31:24 följande:
    Nej men man är korkad om man tror att vattnet man tvättar barnet i rumpan med plötsligt blir giftigt om det hamnar i annan kroppsöppning. 
    Är det inte lite skillnad att torka rumpan med vatten och att dricka det? Det kommer liksom inte ner i magen när man torkar rumpan... ;)
  • Alisa

Underbar tråd! 

Visst är det härligt TS med en liten som redan är så bestämd!    Barn är för goa!

• Vilmagbg

Vår äldsta son åt sin välling kall.....*urk*. Han gillade dessutom bara den färdig blandade som finns i små tetror. 

• LillTussa

Och här hade vi en som var tvärtom med vattnet. Det skulle minsann vara varmt! Och det höll i sig länge, ända till 10-11 mån fick vi ljumma vattnet i micron..

Ja de har sina egenheter..  

• lavendeln
    Vilmagbg skrev 2010-12-15 17:45:17 följande:
    Vår äldsta son åt sin välling kall.....*urk*. Han gillade dessutom bara den färdig blandade som finns i små tetror. 

Ohh gud, det lät dyrt! Min stora flicka älskar välling så det hade vi blivit ruinerade på.. men vad gör man inte för sina små
  • lavendeln
    Alisa skrev 2010-12-15 17:40:48 följande:
    Underbar tråd! 

Visst är det härligt TS med en liten som redan är så bestämd!    Barn är för goa!
    Jaa jag tycker det är bra Stora tjejen var oxå bestämd, men med helt andra saker.. hoppas att de fortsätter vara bestämda och säga emot om det inte passar. Vill inte att någon ska trampa på dom, vill ha flickor med skinn på näsan! 
  • Veronika07
    SilverEmma skrev 2010-12-15 13:03:22 följande:
    Nu var ju TS barn inte nyfött så det är ju en annan diskussion.

Sen gick de ju ut ganska snabbt med att vattnet inte var ok, räknar med att de gör det om skitvattnet kommer någon annanstans. Då är det självklart inte bra att ta det direkt ur kranen.
    Nja snabbt och snabbt, det tog ju några veckor Glad
  • yesja

Lite off topic men samma dag som en av mina kompisar födde stod det på DNs löpsedel något i stil med "Gravida avråds från att dricka Stockholms kranvatten" :) Skönt för henne- för sent att göra ngt år det! (Anledningen var att stockholms vatten innehåller bla rester av hjärtmedicin, p-piller etc. )

Ang. de små liven- visst är de fantastiska och viljestyrkan kan vara enorm till både glädje och förtret.  :)  Min sov vaknade varje gång vi kom hem oavsett och vägrade alltid sova vidare i vagnen tom på  verandan- bara att promenera runt tills det var dax o vakna... ingen vila för mamma inte...

• Johjo

Vår dotter var likadan, när hon låg på neonatalen så fick hon värmd ersättning och sov på rygg, men sov då dåligt. Sen kom vi hem och hon fick sova som hon ville, dvs på mage. Vi började med att ge henne varm ersättning och hon åt inte alls så mycket som vi ville. Men så testade vi kall ersättning av en slump när vi var på ikea en sväng. Hon drack upp allt utan att protestera. Sen testade vi lite, provade att värma en flaska för att se om det bara var slumpen, när hon inte drack den så fick hon kall istället och vips så var den borta..
    Sen dess dricker hon kallt. Nu är vi inne på Vällingen och den ska också vara kall eller rumstempurerad =)

Dessa rebeller är underbara!!!

• crazy mom
    Mariohn skrev 2010-12-15 12:31:24 följande:
    Nej men man är korkad om man tror att vattnet man tvättar barnet i rumpan med plötsligt blir giftigt om det hamnar i annan kroppsöppning. 
    Nja skulle jag vilja säga. Vatten kan vara tjänligt att tvätta sig i men ej att dricka. =)
  • BenZaa

haha, nog kan dom små vara bestämda. Eftersom jag inte kunde amma mer än 3 månader när sonen var född så fick han ersättning. Men inget dög förutom väldigt varm ersättning (OBS! Det brände inte men var varmare än kroppstemratur!)
    Det enda stället som dög att sömna på första månaderna var i min famn, pappan dög inte. Plötsligt vände det och pappan var den enda som dög att sömna hos.. Hm.. jaja..

Kul att tråden bråkar om kokt eller okokt vatten föresten Oskyldig Blir alltid diskutioner om lite annat än det som skrivs i TS.. hehe

• Amy1983

Hm... Östersund får väl räknas som undantagsfall. I vanliga fall ska inte kommunalt vatten vara nån fara.
    Men jag kokade vattnet till lillan fram till hon började med smakisar.

TS: Här är en till som är bestämd. Och vatten vägrar hon totalt om det inte är varmt. Hon dricker i princip inte nåt om det inte är värmt först. Bestämd bebis? Japp!

Välkommen Hannah, Kl 18.08, 2010-06-23
  • etc

Smidigt! Skönt att slippa leta mikro hela tiden. Min dotter drack både varmt, ljummet och kallt!

• annat82

Vår dotter är/var likadan. Som mest får ersättningen eller vällingen vara rumstempererad.
    Hon vägrade sova tills vi insåg att hon bara sover på mage, försökte iaf ca 1 månad på rygg, med som mest 30 minuter sömn i sträck. Hon sover fortfarande nästan enbart på mage, ibland sidan, och är nu ett år.
    Nu mer äter hon ljummen mat, men verkar faktiskt föredra kallt. Kylskåpskall yoghurt eller fruktpuré är inga problem, men det minsta för varmt, strax över rumstemperatur, och det brukar bli ratad.
    Hon bara älskar vatten och har alltid gjort, ett tag ville hon hellre ha vatten än mat.
    Smart unge  Envis och viljestark om något

• Giraff

Hehe, vår pojke har också velat ha sin ersättnin kall!

Men han ändrade sig från en dag till en annan. Plötsligt bara vägrade han ersättning, vi fattade ingenting. Tills vi testade att ge den kall istället - då slank det ner! Sen dess har han bara velat ha den kall.

(Med vatten direkt från kranen... Tungan ute)

• Anki85

ja barn är för härliga visar snabbt vad de vill.
    mina tre äldsta skulle också ha vällingen kall, var den minsta ljummen så väntade de tills vällingen var helt kall innan de drack den.
    medans min minsting ska ha så varm välling att det nästan bränns....ord och inga visor, är den ljummen då skriks det i högan sky och flaskan spottas ut illa kvickt

Liam 070423, Nova & Linn 080710, Elias 091026
  • aaiva88

Mycket personlighet och starka åsikter i liten kropp här också :)
    Rumsvarm ersättning, ljummen mat, fisljummen välling, varmt badvatten och absolut ingenting får ligga i gåvagnen, så fort man ligger en liten docka/bil/visp/you name it i gåvagnen böjer han sig ner, tar upp saken, tittar på den och slänger i väg den, går sedan lugnt vidare igen haha :)

• lavendeln

Gårdagen bjöds på mer kall ersättning till kvällsmat och hon verkade tom tycka att det var gott
    Är mycket nöjd med min upptäckt! Det betyder att pappas frihet har blivit mycket mindre hehee!

• F88a

åå va kul att hitta andra som har de som vi.
    här sover våran 4,5 månad gammla dotter på mage! och hon har vägrat ersättning fram tills idag, då hon fick den kall!!

Svar på tråden Jahaa, ersättningen ska vara kall?!