• Bellsam

Skulle du medicinera dina barn om de i framtiden garanterat skulle vara heterosexuella?

Vi leker med tanken att dom har forskat och fått fram en medicin som om du ger dina barn (som är under 5 år säger vi) medicin så blir dom inte homo- eller bisexuella när dom blir äldre. Du vet lika mycket om medicinens bieffekter som du visste om bieffekterna när du fick frågan om dina barn ska ta svininflusensavaccinet (det har ju varit en del skrivierier om hur mycket bieffekter de vetat om och om de hade forskat tillräckligt kring det, men det är det du vet). Medinen är tabletter som du ska ge varje dag i ett års tid för att det ska ge ett garanterat resultat.
    Skulle du medicinera dina barn för att dom i framtiden ska vara heterosexuella?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-15 14:41
    Självklart tycker jag inte att homosexualitet är en sjukdom! Varför jag ställer frågan är för att homosexualitet bland sina egna barn kan röra upp mycket känslor, där av att tanken på min fråga uppkom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-17 10:11
    För att folk inte ska fortsätta läsa in och hitta på sånt som jag inte har skrivit här så förklarar jag mer om varför jag skrivit just om medicinering.
    Har läst en tråd för ett tag sen där frågan handlade om abort om man visste om att barnet skulle bli homosexuell. Eftersom du då förlorar ditt barn så kan folk tänka annorlunda än om du använder medicin istället, för då har du fortfarande ditt barn hos dig.
    Varför inte operation eller något annat är för att jag vet inte vad det skulle vara man opererade bort. Känns mer troligt att man kan "medicinera bort en känsla" än att använda sig av abort (en känsla = känslan, attraktionen och det som man känner för det egna könet men inte för det andra, eller för båda könen (bisexualitet)).

Rösta nu ärligt. Era röster är ANONYMA och om ni vill beskriva varför ni röstar som ni gör (får ni jättegärna göra) så kommer ni dock inte vara anonyma längre.

Mobbning av alla slag är förbjudet så att inget jagande efter folk som röstar JA på denna frågan, förmodligen så anser dom att dom röstade vad som var bäst för deras barn, av olika anledningar.

(Har ingenting emot homo- eller bisexualitet på något sätt, utan tycker bara frågan är intressant)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-17 11:45
    Fröken felstavning har varit framme:

Känns mer troligt att man kan "medicinera bort en känsla" än att använda sig av operation, ska det naturligtvis stå. Varför jag tycker det är mer troligt är för att vad ska man operera bort i så fall?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du medicinera dina barn om de i framtiden garanterat skulle vara heterosexuella?
  • Druid
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-26 17:21:17 följande:
    Nyfiken fråga:
    Vad har nyliberalism med saken att göra?
    Egentligen inget alls. Men det råkade blandas in ändå. Jag tycker att det var orättvist och cyniskt av dig - för att inte säga direkt osportsligt - att påpeka det. Oskyldig
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Druid skrev 2011-05-26 17:25:44 följande:
    Egentligen inget alls. Men det råkade blandas in ändå. Jag tycker att det var orättvist och cyniskt av dig - för att inte säga direkt osportsligt - att påpeka det. Oskyldig

Nej, jag tänkte om du hade någon rolig/intressant förklaring till det. I övrigt carry on, det här är en intressant diskussion.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Jäjd
    Druid skrev 2011-05-26 17:25:44 följande:
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-26 17:28:56 följande:

Nej, jag tänkte om du hade någon rolig/intressant förklaring till det. I övrigt carry on, det här är en intressant diskussion.
    *njuter*
  • Quintus Zebra
    Druid skrev 2011-05-26 16:41:52 följande:
    1. Skillnaden är att du betraktar homosexualitet som något fullt naturligt, och en variation som inte är konstigare än blont jämfört mot rött hår. Det är den grundsynen som jag anser att du har fel i ditt antagande.

2. Så nej, homosexualitet vore inte ett övergrepp mot sina barn ifall föräldrar vaccinerade mot (just exemplet vaccin är dock egentligen ganska dåligt, och orimligt. Det skulle förmodligen innebära något annat än ett vaccin).

3. Nej. Allting kan inte betraktas vara normalt. Homosexualitet är inte normalt på det viset. Det är idag normalt att det förekommer, men inte normalt i sig självt.

4. Att anse att det är intolerant att betrakta homosexualitet som onormalt är höjden av lättkränkthet.

5. Nej, jag missar inte det. Faktum kvarstår emellertid att homosexualitet inte är ett biologiskt rimligt fenomen. Undantaget vore ifall homosexualiteet innebar vissa altruistiska fördelar. Men några sådana kan inte påvisas.

6. En väldigt märklig åsikt som jag tycker att du borde revidera.

7. Jag kan tänka mig att det möjligtvis finns ett fåtal personer av några slags nyliberalistiska hippieskäl uttryckt sig om att de önskar att de vore homosexuella, men det vore ju en mer onormal önskan än något annat.
    1. Nej, huvudskillnaden mellan oss är att du tycker att något anses vara naturligt/normalt automatiskt gör det positivt och att något som är onormalt/onaturligt är negativt. Jag delar inte den uppfattningen. Även om jag som sagt anser att homosexualitet är naturligt, av den enkla anledningen att det finns i alla kända samhällen och bland minst 1000 djurarter. Aggression och våld mellan människor får också anses vara naturligt, men samtidigt avskyr jag våld. Modern medicin är ju ett exempel på något onaturligt, ett annat är det vi håller på med nu (d.v.s. att kommunicera via nätet) men det är ju ändå väldigt fina saker.

2.  Du håller med om att en sexuell läggning är en viktig del av en människas personlighet? Du håller väl med om att det är en ganska stor sak att bestämma någons sexuella läggning? Säg att värdekonservativa sexmoralister kom över ditt vaccin? Och bestämde sig för att inte bara ta bort homosexualiteten utan även hetrosexualiteten. För du har ju redan skrivet att sex som inte är för reproduktion kan anses vara onaturligt, och det finns många religösa och andra som skulle anse att en värld utan sexdrift var ett himmelrike (en värld utan porr, utan våldtäkter, utan aborter, utan oönskade graviditeter). Skulle du anse att det var ett övergrepp. Då förstår du hur jag känner angående TS förslag för enligt mig är båd förslagen lika vidriga.

3. Helt rätt. Men normalt och naturligt är subjektiva begrepp som förändras över tid, precis som t.ex. begreppet vacker eller begreppet ond. Så subjektiva åsikter är inga skäl att medicinera en hel generation barn.

4.. Jag blir inte kränkt av att du tycker att det är onormalt. Men åsikten att det är onormalt leder ju till förtryck. Du vill ju t.ex. utrota den homosexuella läggningen från jordens yta. Kan du inte förstå att det kan anses kränkande?

5. Men? Menar du att du tror dig veta exakt hur jordens ekologiska system fungerar? Då borde du satsa på vetenskapen istället och ro hem ett par nobelpris Flört Menar du att du VET att homosexualitet inte spelar någon viktigt roll i vårt ekosystem? Du skulle utan att blinka kunna tänka dig att radera homosexualiteten från alla samhällen och alla djurarter och vara på det säkra att det inte blir några negativa effekter?

6. Noterat! Är allt som är naturligt också positivt enligt dig?

7. Och du har inte via dina diskussioner här på FL och iverkligheten insett att alla kanske inte tänker som du gör? Och onormala önskningar är ju väldigt vanliga nu för tiden förresten. Folk önskar att bo i stora hus, och att bli fotbollsproffs och köpa dyra bilar och köpa handväskor som kostar mer än en årslön i vissa länder. Knappast naturliga önskningar! Varför tror du att folk bara önskar det som du anser är naturliga och normala saker?
  • Quintus Zebra
    Druid skrev 2011-05-26 16:41:52 följande:
    Skillnaden är att du betraktar homosexualitet som något fullt naturligt, och en variation som inte är konstigare än blont jämfört mot rött hår. Det är den grundsynen som jag anser att du har fel i ditt antagande. Så nej, homosexualitet vore inte ett övergrepp mot sina barn ifall föräldrar vaccinerade mot (just exemplet vaccin är dock egentligen ganska dåligt, och orimligt. Det skulle förmodligen innebära något annat än ett vaccin).

Du har ju rätt i det. Det skulle väl snarare behövas någon form av hjärnkirurgi eller påverkan på barnet under tiden i magen, och det kanske fler skulle tveka inför att utsätta sina barn för.

Och förutom homosexualiteten så finns det ju en till aspekt i denna frågeställning. För i nuläget vet ju forskarna väldigt lite egentligen om hur hjärnan fungerar och hur jaget skapas i hjärnan. Men om man på medicinsk väg skulle kunna "ta bort" homosexualitet så borde det innebära att ett stort genombrott har skett.

Och då kanske homosexualiteten är början.

Det finns ju många egenskaper som människan har som inte alltid anses vara positiva.

Om man väl har börjat förändra människan till "det bättre", så kommer säkert någon på tanken att kanske ta bort eller minska agressionen så vi slutar bråka, och girigheten finns det säkert dom som vill ta bort, och som tidigare nämnt sexdriften, och extremistfeminister kanske vill skapa människor där män och kvinnor är mer eller mindre identiska, och varför inte mixtra lite med utseenendet också (det hade ju garanterat funnits pengar i att beställa vackra barn)?

Vad tycker du om tanken att på medicinsk väg skapa ett samhälle där enbart "normala"/"perfekta" människor tillåts?
  • Druid
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-26 17:28:56 följande:

Nja, rent tekniskt sett så antar jag att nyliberalister överlag är mer positivt inställda till homosexualitet. "Glory to the free liksom, fri ivandring och hela köret. Brukar innebära liberala homoåsikter också. Drömmer
    Quintus Zebra skrev 2011-05-26 19:41:53 följande:
    1. Nej, huvudskillnaden mellan oss är att du tycker att något anses vara naturligt/normalt automatiskt gör det positivt och att något som är onormalt/onaturligt är negativt. Jag delar inte den uppfattningen. Även om jag som sagt anser att homosexualitet är naturligt, av den enkla anledningen att det finns i alla kända samhällen och bland minst 1000 djurarter. Aggression och våld mellan människor får också anses vara naturligt, men samtidigt avskyr jag våld. Modern medicin är ju ett exempel på något onaturligt, ett annat är det vi håller på med nu (d.v.s. att kommunicera via nätet) men det är ju ändå väldigt fina saker.

2.  Du håller med om att en sexuell läggning är en viktig del av en människas personlighet? Du håller väl med om att det är en ganska stor sak att bestämma någons sexuella läggning? Säg att värdekonservativa sexmoralister kom över ditt vaccin? Och bestämde sig för att inte bara ta bort homosexualiteten utan även hetrosexualiteten. För du har ju redan skrivet att sex som inte är för reproduktion kan anses vara onaturligt, och det finns många religösa och andra som skulle anse att en värld utan sexdrift var ett himmelrike (en värld utan porr, utan våldtäkter, utan aborter, utan oönskade graviditeter). Skulle du anse att det var ett övergrepp. Då förstår du hur jag känner angående TS förslag för enligt mig är båd förslagen lika vidriga.

3. Helt rätt. Men normalt och naturligt är subjektiva begrepp som förändras över tid, precis som t.ex. begreppet vacker eller begreppet ond. Så subjektiva åsikter är inga skäl att medicinera en hel generation barn.

4.. Jag blir inte kränkt av att du tycker att det är onormalt. Men åsikten att det är onormalt leder ju till förtryck. Du vill ju t.ex. utrota den homosexuella läggningen från jordens yta. Kan du inte förstå att det kan anses kränkande?

5. Men? Menar du att du tror dig veta exakt hur jordens ekologiska system fungerar? Då borde du satsa på vetenskapen istället och ro hem ett par nobelpris Flört Menar du att du VET att homosexualitet inte spelar någon viktigt roll i vårt ekosystem? Du skulle utan att blinka kunna tänka dig att radera homosexualiteten från alla samhällen och alla djurarter och vara på det säkra att det inte blir några negativa effekter?

7. Och du har inte via dina diskussioner här på FL och iverkligheten insett att alla kanske inte tänker som du gör? Och onormala önskningar är ju väldigt vanliga nu för tiden förresten. Folk önskar att bo i stora hus, och att bli fotbollsproffs och köpa dyra bilar och köpa handväskor som kostar mer än en årslön i vissa länder. Knappast naturliga önskningar! Varför tror du att folk bara önskar det som du anser är naturliga och normala saker?
    1. Nej, jag har aldrig sagt att allt naturligt är bra. Jag lägger dessutom ingen negativ värdering av homosexuella, däremot att det vore positivt att kunna förhindra att det uppkommer hos individer.

2. Ja och nej. Ett barn som föds heterosexuell istället för homosexuell, och som därför inte har homosexuella tendenser, kan ju inte sägas ha blivit utsatt för något personlighetsförändrande. Det är inte direkt som lobotomi på en vuxen. Sedan så blir det svårt att svara på det där om att någon använder vaccinet mot heterosexuella etc. det vore till att börja med av naturliga skäl helt fel, dessutom så är det - som vi nog båda är överens om - lite larvigt att egentligen tala om ett vaccin. I alla fall ett vaccin av konventionell karaktär. Ett slags genvaccin däremot, ja, kanske. Ifall homosexualitet vekrligen "bara" sitter i generna.

3. Jag tycker inte att det är en subejktiv åsikt. Nej, definitivt inte en subjektiv åsikt.

4. Det är stor skillnad att förhindra homosexualitet och att utrota homosexuella etc. Om det gick, så skulle väl i princip alla välja att förhindra att deras barn drabbades av en kromosomal mutation t ex. downs, eller hur? Vore det fel? (Jag likställer inte Downs med homosexualitet, det är endast ett exempel.)

5. Jag skrev att det enda rimliga vore ifall homosexualitet hade altruistiska fördelar, vilket jag dock betvivlar.

6. Nej.

7. Går inte direkt att jämföra sådana sake, men, men, nej sådana saker är inte alltid särskilt sunda. Hur som helst så är samhället idag färgat av åsikter sprunga ur 68-vänstern etc. Jag tror att om debattklimatet var mer neutralt och objektivt, så skulle de flesta tycka som jag.
  • Druid
    Quintus Zebra skrev 2011-05-26 20:34:11 följande:
    Du har ju rätt i det. Det skulle väl snarare behövas någon form av hjärnkirurgi eller påverkan på barnet under tiden i magen, och det kanske fler skulle tveka inför att utsätta sina barn för.

Och förutom homosexualiteten så finns det ju en till aspekt i denna frågeställning. För i nuläget vet ju forskarna väldigt lite egentligen om hur hjärnan fungerar och hur jaget skapas i hjärnan. Men om man på medicinsk väg skulle kunna "ta bort" homosexualitet så borde det innebära att ett stort genombrott har skett.

Och då kanske homosexualiteten är början.

Det finns ju många egenskaper som människan har som inte alltid anses vara positiva.

Om man väl har börjat förändra människan till "det bättre", så kommer säkert någon på tanken att kanske ta bort eller minska agressionen så vi slutar bråka, och girigheten finns det säkert dom som vill ta bort, och som tidigare nämnt sexdriften, och extremistfeminister kanske vill skapa människor där män och kvinnor är mer eller mindre identiska, och varför inte mixtra lite med utseenendet också (det hade ju garanterat funnits pengar i att beställa vackra barn)?

Vad tycker du om tanken att på medicinsk väg skapa ett samhälle där enbart "normala"/"perfekta" människor tillåts?
    Som sagt så är det ju troligtvis en enorm förenkling att diskutera kring ett vaccin. Någon hjärnkirurgi vore det dock knappast tal om. Sådana ingrepp vore för stora, och riskerna vore definitivt oetiskt höga. Den dag orsaken bakom homosexualitet uppdagas, så kanske forskarvärlden, eller åtminstone merparten av den, framför åsikter som mina. Å andra sidan kanske forskningen kommer att visa resultat som talar emot det jag anser. Men det kan vi endast spekulera kring, och låta tiden utvisa. Det lär nog ske genombrott under vår livstid, så vi kan ju återkomma till det om ja vad, 20 år kanske? Drömmer
  • Quintus Zebra
    Druid skrev 2011-05-26 21:11:23 följande:
    Quintus Zebra skrev 2011-05-26 19:41:53 följande:

1. Nej, jag har aldrig sagt att allt naturligt är bra. Jag lägger dessutom ingen negativ värdering av homosexuella, däremot att det vore positivt att kunna förhindra att det uppkommer hos individer.

2. Ja och nej. Ett barn som föds heterosexuell istället för homosexuell, och som därför inte har homosexuella tendenser, kan ju inte sägas ha blivit utsatt för något personlighetsförändrande. Det är inte direkt som lobotomi på en vuxen. Sedan så blir det svårt att svara på det där om att någon använder vaccinet mot heterosexuella etc. det vore till att börja med av naturliga skäl helt fel, dessutom så är det - som vi nog båda är överens om - lite larvigt att egentligen tala om ett vaccin. I alla fall ett vaccin av konventionell karaktär. Ett slags genvaccin däremot, ja, kanske. Ifall homosexualitet vekrligen "bara" sitter i generna.

3. Jag tycker inte att det är en subejktiv åsikt. Nej, definitivt inte en subjektiv åsikt.

4. Det är stor skillnad att förhindra homosexualitet och att utrota homosexuella etc. Om det gick, så skulle väl i princip alla välja att förhindra att deras barn drabbades av en kromosomal mutation t ex. downs, eller hur? Vore det fel? (Jag likställer inte Downs med homosexualitet, det är endast ett exempel.)

5. Jag skrev att det enda rimliga vore ifall homosexualitet hade altruistiska fördelar, vilket jag dock betvivlar.

6. Nej.

7. Går inte direkt att jämföra sådana sake, men, men, nej sådana saker är inte alltid särskilt sunda. Hur som helst så är samhället idag färgat av åsikter sprunga ur 68-vänstern etc. Jag tror att om debattklimatet var mer neutralt och objektivt, så skulle de flesta tycka som jag.
    Nej, du vill inte utrota homosexualla. Men du har inget emot att utrota homosexualiteten. Jag skall svara lite mer ingående på ditt inlägg senare. Men först och främst måste jag poängtera en sak.

Och det är att du hittils (enligt vad jag har hört) inte gett något starkt argument till VARFÖR man skulle utrota homosexualiteten.

Du har flera gånger skrivit att du inte ser homosexualitet som negativt.

Du har nu skrivit att naturligt inte automatiskt är något bra, och du har tidigare skrivit att onaturliga företeelser kan vara bra. Så att det är onaturligt och onormalt är ju inte heller skäl nog.

Du har skrivit att du vill bespara ungar från att bli homosexuella, men du förklarade inte vad du vill bespara dem ifrån.

Du har också skrivit att du inte tror någon hetro vill bli homosexuel (förutom vissa hippieliberaler), men inte heller då förklarade du varför det skulle vara så otänkbart att önska det.

Det kan ju varit så att det bara är jag som är trög! Det kan vara så att ditt svar på alla dessa frågor är att skälet är att alla väl måste vilja kunna få barn med sin partner. Och det är ju oftast det föräldrar svarar när de får frågan om de vill att deras barn skall bli homosexuella, att de vill ha barnbarn.

Men det känns som det ligger mer bakom dina åsikter än så.

Och som många har skrivit så finns det idag sätt för homosexuella att få barn.

För egen del tycker jag ju då att framtidens forskare inte borde fokusera på att hitta sätt att manipulera folks sexuella läggning, utan man borde väl i så fall gå rakt på problemet och komma på sätt för folk med samma kön att få friska "vanliga" barn...
  • trettioplus

*suckar och undrar när folk ska börja förstå att sexualitet varken är statisk eller polär*

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • långkalsong

Äh, det vette faan faktiskt... har två söner och kvinnfolk är lömska djur så jag vet inte faktiskt...
    Men barnbarn vill jag ju ha... tror jag... beror på vem mamman blir...

Nej, jag skulle inte vaccinera.
    Pest eller kolera, godis eller kakor.
    Jag kan inte välja, ont med ont, gott med gott, ont med gott eller gott med ont.

Det får bli som det blir  

• Druid
    Quintus Zebra skrev 2011-05-26 23:42:19 följande:
    Nej, du vill inte utrota homosexualla. Men du har inget emot att utrota homosexualiteten. Jag skall svara lite mer ingående på ditt inlägg senare. Men först och främst måste jag poängtera en sak.

Och det är att du hittils (enligt vad jag har hört) inte gett något starkt argument till VARFÖR man skulle utrota homosexualiteten.

Du har nu skrivit att naturligt inte automatiskt är något bra, och du har tidigare skrivit att onaturliga företeelser kan vara bra. Så att det är onaturligt och onormalt är ju inte heller skäl nog.

Du har skrivit att du vill bespara ungar från att bli homosexuella, men du förklarade inte vad du vill bespara dem ifrån.

Du har också skrivit att du inte tror någon hetro vill bli homosexuel (förutom vissa hippieliberaler), men inte heller då förklarade du varför det skulle vara så otänkbart att önska det.

Det kan ju varit så att det bara är jag som är trög! Det kan vara så att ditt svar på alla dessa frågor är att skälet är att alla väl måste vilja kunna få barn med sin partner. Och det är ju oftast det föräldrar svarar när de får frågan om de vill att deras barn skall bli homosexuella, att de vill ha barnbarn.

För egen del tycker jag ju då att framtidens forskare inte borde fokusera på att hitta sätt att manipulera folks sexuella läggning, utan man borde väl i så fall gå rakt på problemet och komma på sätt för folk med samma kön att få friska "vanliga" barn...
    Gå bakåt i tråden så ser du i princip svar på allt det där.
  • Dorian Ertymexx
    Quintus Zebra skrev 2011-05-26 23:42:19 följande:

">

;D
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Teas mamma

Tydligare blir det inte,vaccin/medicin JA TACK!

Svar på tråden Skulle du medicinera dina barn om de i framtiden garanterat skulle vara heterosexuella?