• Liten men Klok

Tips inför flytt med kanin

Jag ska nu flytta hemifrån och jag är en stolt ägare till en liten kaninhane på snart 2år

min stora fråga är nu, Hur ska jag göra när jag flyttar till lägenheten då han kommer få större yta att vara på eftersom han då kan springa runt i hela lägenheten mot den yta han har nu ( han bor i mitt rum och springer runt där när jag är hemma och får komma utomhus mkt)
    Han bror bor nämligen hos mina kusiner och de har haft mkt problem med att brorsan märker revir och kissar såfort det blir lite mjukt under tassarna.

jag är lite fundersam om min kanin kommer få dom instiknterna när vi kommer flytta till ett nytt ställe med helt andra lukter och ljud..

Jag br nog tillägga att jag haft kaninen sen i mars då jag hämtade den från en annan släkting vars barn tröttnat å kaninen så han bodde i en tvättstuga i en källare tills han kom till mig och fick lite körlek och mycket omvårdnad. Nu har han tuffat till sig ganska mycket och har ett humör som gör att han accepterar inte vad som helst. tex vill han inte bli klappad så säger han ifrån, han bits aldrig och jag anser att han mpste kunna få säga ifrån om han inte vill bli klappad just då, så länge han inte bits och man kan hantera honom annars..

Oj hamnade lite på ett sidospår men frågan är iafl
    hur ska jag göra för att förhindra att han eventuellt kan bli med revirmarkerande då jag vet att hans syskon är väldigt revirmarkerand och har mycket såkallad kanininstinter.
    Han är inte kasterad .

• Svar på tråden Tips inför flytt med kanin
  • dezibel

Enklast är väl att kastrera honom om han börjar märka revir.

• Liten men Klok
    dezibel skrev 2010-12-13 13:47:33 följande:
    Enklast är väl att kastrera honom om han börjar märka revir.
    Jo har också tänkt på det men jag fick rådet av en vetrinär att man inte kasterar kaniner efter två års ålder pga att inte alltid klarar det så bra. hade något med deras hjärtrytm att göra. Förstod inte alls vad han menade..
  • leolina1980

Kan du inte prata med en annan veterinär? Nog borde det ju gå att kastrera honom, kanske man helst ska göra det när dom är små men i undantagsfall borde det ju gå.. Ring ett större djursjukhus så får du säkert hjälp.

• Liten men Klok
    leolina1980 skrev 2010-12-13 14:27:10 följande:

Kan du inte prata med en annan veterinär? Nog borde det ju gå att kastrera honom, kanske man helst ska göra det när dom är små men i undantagsfall borde det ju gå.. Ring ett större djursjukhus så får du säkert hjälp.

Ska ringa och råd fråga dom iafl
    tack för hjälpen
  • Fanny b

När jag hade kaninhanar kastrerade jag dem vid behov, så de kastrerades vid olika åldrar. En kaninhane var i över 1 år när den kastrerades. En nedsövning innbär alltid en risk, men man får värdera den med vilka alternativ det annars finns. Om man har en kaninhane som markerar mycket, och som är fertil, kan alternativet bli att den inte kan vara lös så mycket, eller på sikt avlivas, beroende på hur urinen luktar. Att kastrera kaninen är då ett alternativ som gör att man kan ha kvar kaninen/kaninen kan vara mycket lös i bostaden.

• Liten men Klok
    Fanny b skrev 2010-12-16 19:08:28 följande:
    När jag hade kaninhanar kastrerade jag dem vid behov, så de kastrerades vid olika åldrar. En kaninhane var i över 1 år när den kastrerades. En nedsövning innbär alltid en risk, men man får värdera den med vilka alternativ det annars finns. Om man har en kaninhane som markerar mycket, och som är fertil, kan alternativet bli att den inte kan vara lös så mycket, eller på sikt avlivas, beroende på hur urinen luktar. Att kastrera kaninen är då ett alternativ som gör att man kan ha kvar kaninen/kaninen kan vara mycket lös i bostaden.
    nu är det så att han inte har markerat något och jag vet inte om han kommer börja göra det i och med flytten till helt nytt ställe. Jag undrar bara om man kan göra något för att motverka att han kan få för sig att börja när vi kommer till nya lägenheten där inget luktar som det gör här hemma nu (alltså en blanding av mina lukter och hans)
    En idé är att jag väntar att flytta honom tills jag kommit iordning och jag har alla mina saker i lägenheten så han känner att det är min lukt.. kan det vara en bra idé?
    Vi bor med mina föräldrar nu så därför finns den möjligheten
  • Fanny b
    Liten men Klok skrev 2010-12-18 18:11:51 följande:
    nu är det så att han inte har markerat något och jag vet inte om han kommer börja göra det i och med flytten till helt nytt ställe. Jag undrar bara om man kan göra något för att motverka att han kan få för sig att börja när vi kommer till nya lägenheten där inget luktar som det gör här hemma nu (alltså en blanding av mina lukter och hans)
    En idé är att jag väntar att flytta honom tills jag kommit iordning och jag har alla mina saker i lägenheten så han känner att det är min lukt.. kan det vara en bra idé?
    Vi bor med mina föräldrar nu så därför finns den möjligheten
    Det kan vara en bra idé att göra som du beskriver, flytta kaninen efter du flyttat alla dina saker.  Jag tror inte att risken att din hane börjar markera är så stor, detta med tanke på hans ålder, men det är ju ingen nackdel i att försöka förhindra detta genom att göra som du beskrev.

Kaniner är ju individer, men min erfarenhet av kaninhanar är att man ser relativit snabbt om deras könsmognad innebär markeringar. Själv har jag haft 2 kaninhanar, som kastrerades sent. Den sista av dessa kastrerades enbart för att han skulle dela bur med min, kastrerade, kaninhona. Men för att han inte skulle bli stressad och ändå para henne, valde jag att låta kastrera honom.
Svar på tråden Tips inför flytt med kanin