• Chokladmonstret

Vilka värden är normala ?

Hej !
    Vi har försökt ett tag utan resultat, jag har tagit blodprover och fått svar på dessa men ingen förklaring eftersom jag byter läkare och det är långa väntetider och "min gamla" inte direkt är intresserad att lämna någon info därav bytet.

Under mitt första besök hos henne gjordes en snabb fysisk kontroll men då jag ville utreda mig först och sedan min sambo sedan 7 år tillbaka blev det stopp. Jag fick en remiss för blodprover men under förutsättning att jag vid nästa besök uppgav min sambos personnummer.

Då hon under hela mitt besök varken hälsade på mg när jag komini rummet samt under hela besöket hade båda dörrarna öppna dels till väntrummet samt till "receptionen" öppna  ( ingen insyn dock i undersökningsrummet men all hörde vad som sades )  bllev jag smått chockad och bestämde mig för att ta remissen och söka efter en ny läkare.

Då det som sagt är långa väntetider ( två månader ) men verkar efter rekomendationer ( min gamla har slutat) vara en bra läkare så måste jag vänta.

Därför är frågan vad somär normala värden ?

ex : mitt östradiol ligger på 223, progesteron är 2,4 är det mycket dåligt eller fungerar det ? taget dag 21 
    TSH verkar normalt , FSH 5,2  och LH 7,6 taget dag 3

tur att denna sida finns !
    tacksam för svar

• Svar på tråden Vilka värden är normala ?
  • Mumlan74

hej hej...
    jag kan inte svara på alla dina provresultat, men ett par i alla fall.

Ditt östradiolvärde är förhöjt. Kan inte svara på hur mycket, men min läkare sa att under 150 brukar de inte ens notera det eller prata om det för det ska inte påverka. Jag hade 143 och det räknas som lite förhöjt, men inte jättemycket. Eftersom mitt FSH var lite förhöjt också (9) så ansåg de kombinationen kunde peka på varför jag inte blev gravid på naturlig väg.

Ditt FSH-värde är helt normalt. Allt under 8 räknas som normalt.

Någon annan kanske kan svara på LH och progesteron.

Lycka till!

• Pimpinellan

Progesteronet är på tok för lågt. Du hade ingen äl alls den gången-värdet ska vara minst 20.
    LH är lite för högt-ska ligga på 2,6-6,6 enligt referensvärden jag fått.
    FSH helt normalt.
    Normalt TSH ska man inte lita på rätt av om läkare påstår! Det ska ligga under 2,0 om man har svårt att bli gravid. Vanligt referensvärde inom vården är hela 4,0 så kolla upp det.

• Chokladmonstret

Tack alla för svaren ! Hjälper mycket och tack för referensen till Karolinska !

• Chokladmonstret
    Mmmbop skrev 2010-12-11 16:48:52 följande:
    Kolla här: www.karolinska.se/Karolinska-Universitetslabo.../

Så skriver du bara in vilket prov det är typ TSH så får du upp vad det är för prov och var man ska ligga. Sedan är det bara att googla typ "Högt TSH?" så brukar man få upp massa förklaringssajter.

Lycka till

PS: TSH ska ligga under 2, helst 1 om man ska bli gravid.
    Tack  ! Jag hade 1,6
Svar på tråden Vilka värden är normala ?