FinastE2010 skrev 2010-12-18 23:27:18 följande:
Haha, jo precis de fastnar väl med sina små egenheter. Ibland har man ju svårt att tänka att det faktiskt är en bebis när han har för sig sina små konstigheter o det är ju då man börjar oroa sig. För man tycker vissa saker ser/verkar vara så konstiga. Sen tror jag vissa människor helt enkelt är mer benägna att oroa sig än andra. Men jag ska faktiskt till barnpsykolog på tisdag där jag kan spy ur mig mina oroliga tankar o förhoppningsvis få dom alla avisade som just bara en oro. För jag har ju nämnt autism många ggr i mina trådar men samtidigt så kan han ju ha väldigt bra ögonkontakt o han är ju väldigt uppmärksam på vad folk gör i hans omgivning samt är extremt social mot nya vuxna. Och det däremot känns ju inte så autisitiskt. Nä man får helt enkelt hoppas han bara har en småparanoid mamma som bara behöver samla sig lite. ;) Men man blir däremot väldigt lugnad av att höra att andra barn gör exakt samma saker som han har för sig. :)
Att vissa är mer benägna att oroa sig än andra är jag helt med på, jag kan själv ha fruktansvärt svårt att koppla av emellanåt. Det är riktigt bra att du får komma till någon och prata, så du kanske kan börja njuta ordentligt av din son. Den här tiden går ju som alla säger, ruskigt snabbt. Bebisar har konstigheter för sig...och upprepningar av saker som jag själv reagerade på förut innan jag insåg att det är en del av lärandet. Att man kan uppfatta vissa saker som "konstiga" är väl kanske att de börjat med något som de inte gjort förut, men då får man tänka på hur mycket de faktiskt lär sig på så kort tid. Helt plötsligt så bara ändras små saker i deras beteenden och personlighet..för att de har kommit ett steg längre i utvecklingen.
Jag har iof haft mer oro inför sjukdomar och fick panik så fort näsan rann te x. Man får som du säger försöka samla sig lite och börja njuuuta.
Jag har läst flera av dina trådar och din lille gosse låter som en högst normal och nyfiken liten pojke. Lycka till på Tisdag nu, och håll ingenting inom dig...se till att få ut allt du går och bär på!! :)