• FinastE2010

Nu blir jag faktiskt orolig på riktigt. Varför skakar han med huvudet så?

Ja nu blir jag orolig för min snart 10 mån son på rikt.. Fick gå upp nu inatt pga pappan har varit här o lyckats smitta han med magsjuka (jippi o han som inte va sjuk..) men det var inte det jag skulle säga utan när jag iaf har han i sängen o tänt lampan så ligger han ner o leker lite en stund efter han kräkts och då vrider han huvudet sen helt pltösligt fram och tillbaka mot höger och vänset sida i sidled snabbt och samtidigt ser hans ögon konsiga ut svårt o förklara men han har som ngn konsig blick el som att han hilmlar med ögonen el ser lite av vitan? det gick så snabbt så han knappt se. Vad är detta är det verkligen normalt för det såg då inte normalt ut..

Och jag som redar oroar för autism, adhd el ngn annan diagnos o nu börjar jag verkligen undra.. han gjorde sådär med huvudet till höger o vänster även tidigare idag. Just när han gör såndär sku blick samtidigt känns det ju som ngt är galet. :(

• Svar på tråden Nu blir jag faktiskt orolig på riktigt. Varför skakar han med huvudet så?
  • knäppisen
    FinastE2010 skrev 2010-12-11 21:26:48 följande:
    Ja det tänkte jag också att skulle det vara riktig kramp borde jag märkt det mer o kanske med lite "ryckigare" rörelser? Vad vet jag. Jag har mer oroat mig för att han gör "skumma rörelser" pga autism el ngn annan diagnos men som sagt emellanåt kan jag få riktigt bra ögonkontakt med han o om han t.ex. sitter i gåstolen o jag ropar så tittar han ofta men lika ofta ignorerar han mig helt då jag säger han namn men det kanske många bebisar gör. Svårt o veta när bebisar är så olika. Men det skulle inte förvåna mig det minsta om han sen skulle få ngn diagnos, iaf adhd. Haha google är nog min värsta fiende! Jag borde få googleförbud. :PP
    jag tycker att du ska sluta leta diagnoser på ditt barn och glädjas över hans personlighet istället. det låter inte sunt att leta fel sådär.

Om de konstiga huvudskakningarna fortsätter och han verkar "borta" när han gör det så sök läkare. Låter lite som frånvaroattacker eller kramp.
  • Tekaka

Uppsök läkare och få det kollat.

Tog du vaccinationssprutan för svininfluensan när du var gravid?

• FinastE2010
    Tekaka skrev 2010-12-12 16:39:16 följande:

Uppsök läkare och få det kollat.

Tog du vaccinationssprutan för svininfluensan när du var gravid?

Nej, däremot fick jag svininfluensan.. Och jag fick den konstaterad med prover.. Sket i vaccinet för jag var rädd för det så vaddå otur..
  • K anna

Min systerson (9 mån) håller också på sådär. Enligt BVC är det något många barn pysslar med, och det skulle inte vara farligt alls utan helt normalt.

• pickaboo

När du skriver att man ser ögonvitan är det solnedgångsblick han får? Ögonen är vända neråt så att man ser ögonvitan där uppe...

• FinastE2010
    pickaboo skrev 2010-12-18 20:17:28 följande:
    När du skriver att man ser ögonvitan är det solnedgångsblick han får? Ögonen är vända neråt så att man ser ögonvitan där uppe...
    Alltså jag trodde det först men jag är osäker.. dock har han inte haft lika "konstig" blick senaste ggr utan han har mer tittat normalt eller blundat till lite. När jag försöker avbryta han så tittar han upp hyffsat snabbt men han skakar ju bara några få sek på huvudet så svårt o veta om han "skakat klart" då när jag avbryter han. haha! Om du förstår vad ja menar.. Har dock lagt märke till nu att han som oftast gör det när han är trött och då kan han hålla på en stund med pauser emellan skakningarna. Men han kanske helt enkelt bara tycker det är roligt då? Väldigt svårt o avgöra med en liten bebis, men ska ta upp det på 10 mån kontrollen på mån så får man se vad de säger.
  • xXMaLoXx
    FinastE2010 skrev 2010-12-18 21:58:47 följande:
    Alltså jag trodde det först men jag är osäker.. dock har han inte haft lika "konstig" blick senaste ggr utan han har mer tittat normalt eller blundat till lite. När jag försöker avbryta han så tittar han upp hyffsat snabbt men han skakar ju bara några få sek på huvudet så svårt o veta om han "skakat klart" då när jag avbryter han. haha! Om du förstår vad ja menar.. Har dock lagt märke till nu att han som oftast gör det när han är trött och då kan han hålla på en stund med pauser emellan skakningarna. Men han kanske helt enkelt bara tycker det är roligt då? Väldigt svårt o avgöra med en liten bebis, men ska ta upp det på 10 mån kontrollen på mån så får man se vad de säger.
    Våran son gör det också när han är trött, samtidigt som han gärna står på golvet och snurrar runt. Det känns säkert lite lustigt. Testa att skaka på huvudet själv, så k'änner du ju att ögonen inte riktigt hänger med :)
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • FinastE2010
    xXMaLoXx skrev 2010-12-18 22:35:55 följande:
    Våran son gör det också när han är trött, samtidigt som han gärna står på golvet och snurrar runt. Det känns säkert lite lustigt. Testa att skaka på huvudet själv, så k'änner du ju att ögonen inte riktigt hänger med :)
    Haha, ja precis. Din son måste verkligen gilla att bli snurrig i bollen, hihi. ;) Fy jag blir typ illamående om jag gör så, haha!
  • xXMaLoXx
    FinastE2010 skrev 2010-12-18 23:08:54 följande:
    Haha, ja precis. Din son måste verkligen gilla att bli snurrig i bollen, hihi. ;) Fy jag blir typ illamående om jag gör så, haha!
    Haha...ja uppenbarligen så gör han det^^
    Det är väl så att han praktiserar sin upptäckt ett tag, sen kommer han på något nytt han tycker är roligt. Så fort han lärt sig något nytt så nöter han det ju gärna ett tag :D. Han tycker det är roligt att bli snurrig och sen försöka gå iväg, dessa små *S*
  • FinastE2010
    xXMaLoXx skrev 2010-12-18 23:15:10 följande:
    Haha...ja uppenbarligen så gör han det^^
    Det är väl så att han praktiserar sin upptäckt ett tag, sen kommer han på något nytt han tycker är roligt. Så fort han lärt sig något nytt så nöter han det ju gärna ett tag :D. Han tycker det är roligt att bli snurrig och sen försöka gå iväg, dessa små *S*
    Haha, jo precis de fastnar väl med sina små egenheter. Ibland har man ju svårt att tänka att det faktiskt är en bebis när han har för sig sina små konstigheter o det är ju då man börjar oroa sig. För man tycker vissa saker ser/verkar vara så konstiga. Sen tror jag vissa människor helt enkelt är mer benägna att oroa sig än andra. Men jag ska faktiskt till barnpsykolog på tisdag där jag kan spy ur mig mina oroliga tankar o förhoppningsvis få dom alla avisade som just bara en oro. För jag har ju nämnt autism många ggr i mina trådar men samtidigt så kan han ju ha väldigt bra ögonkontakt o han är ju väldigt uppmärksam på vad folk gör i hans omgivning samt är extremt social mot nya vuxna. Och det däremot känns ju inte så autisitiskt. Nä man får helt enkelt hoppas han bara har en småparanoid mamma som bara behöver samla sig lite. ;) Men man blir däremot väldigt lugnad av att höra att andra barn gör exakt samma saker som han har för sig. :)
  • xXMaLoXx
    FinastE2010 skrev 2010-12-18 23:27:18 följande:
    Haha, jo precis de fastnar väl med sina små egenheter. Ibland har man ju svårt att tänka att det faktiskt är en bebis när han har för sig sina små konstigheter o det är ju då man börjar oroa sig. För man tycker vissa saker ser/verkar vara så konstiga. Sen tror jag vissa människor helt enkelt är mer benägna att oroa sig än andra. Men jag ska faktiskt till barnpsykolog på tisdag där jag kan spy ur mig mina oroliga tankar o förhoppningsvis få dom alla avisade som just bara en oro. För jag har ju nämnt autism många ggr i mina trådar men samtidigt så kan han ju ha väldigt bra ögonkontakt o han är ju väldigt uppmärksam på vad folk gör i hans omgivning samt är extremt social mot nya vuxna. Och det däremot känns ju inte så autisitiskt. Nä man får helt enkelt hoppas han bara har en småparanoid mamma som bara behöver samla sig lite. ;) Men man blir däremot väldigt lugnad av att höra att andra barn gör exakt samma saker som han har för sig. :)
    Att vissa är mer benägna att oroa sig än andra är jag helt med på, jag kan själv ha fruktansvärt svårt att koppla av emellanåt. Det är riktigt bra att du får komma till någon och prata, så du kanske kan börja njuta ordentligt av din son. Den här tiden går ju som alla säger, ruskigt snabbt. Bebisar har konstigheter för sig...och upprepningar av saker som jag själv reagerade på förut innan jag insåg att det är en del av lärandet. Att man kan uppfatta vissa saker som "konstiga" är väl kanske att de börjat med något som de inte gjort förut, men då får man tänka på hur mycket de faktiskt lär sig på så kort tid. Helt plötsligt så bara ändras små saker i deras beteenden och personlighet..för att de har kommit ett steg längre i utvecklingen.

Jag har iof haft mer oro inför sjukdomar och fick panik så fort näsan rann te x. Man får som du säger försöka samla sig lite och börja njuuuta.

Jag har läst flera av dina trådar och din lille gosse låter som en högst normal och nyfiken liten pojke. Lycka till på Tisdag nu, och håll ingenting inom dig...se till att få ut allt du går och bär på!! :)
  • Nyfiken73a

Hejsan! Kolla för säkerhets skull upp detta! Min dotter fick Infantil Spasm(spädbarnsepilepsi) vid 4 1/2 månaders ålder. De var nästan exakt 1 år sen nu. På henne började de med att hon "himlade" med ögonen. Att dom liksom drogs snett uppåt och nästan försvann. Sen efter ett tag fick hon i samband med dom ögonrörelserna krampanfall,10-15 ggr i rad. Det uppstod för henne efter varje gång hon vaknade i ca 1 månads tid. Hon har nu gått på EP-medicin i 11 månader. Avslutades i förrgår! Hon fick även genomgå 8 veckors kortisonbehandling och massa sömn-EEG på hjärnan. De e allvarligt om de nu skulle vara detta,så kolla upp det så fort du kan så du ev kan få ett svar vad det kan vara...

Lycka till! Hoppas det inte är något. Kram!

• FinastE2010
    Nyfiken73a skrev 2010-12-25 22:40:28 följande:

Hejsan! Kolla för säkerhets skull upp detta! Min dotter fick Infantil Spasm(spädbarnsepilepsi) vid 4 1/2 månaders ålder. De var nästan exakt 1 år sen nu. På henne började de med att hon "himlade" med ögonen. Att dom liksom drogs snett uppåt och nästan försvann. Sen efter ett tag fick hon i samband med dom ögonrörelserna krampanfall,10-15 ggr i rad. Det uppstod för henne efter varje gång hon vaknade i ca 1 månads tid. Hon har nu gått på EP-medicin i 11 månader. Avslutades i förrgår! Hon fick även genomgå 8 veckors kortisonbehandling och massa sömn-EEG på hjärnan. De e allvarligt om de nu skulle vara detta,så kolla upp det så fort du kan så du ev kan få ett svar vad det kan vara...

Lycka till! Hoppas det inte är något. Kram!

Det med epilepsi nämnde också våran husdoktor men sa inte så mkt mer. Mest ga att han "skakar" på huvudet. Men jag börjar mer tro att det är medvetet för det "känns" som jag kan avbryta honom i detta. Men det är absolut ngt jag även kommer nämna för barnpsykologen. Har varit där nu och de kommer göra någon slags "utevcklingskontroll" på sonen de 2 följande gångerna jag ska dit för att kanske se hur han ligger till o om min oroa är realistisk eller inte. Supernervös inför detta men hoppas att det kommer att gå bra!
  • vill bli mamma 2009

Hej.
    Jag har bara läst TS och inte alla svar. Min son är 7 månader och har epilepsi. Det låter lite som ett av hans krampanfall, men jag tror att det lika gärna kan vara något helt annat och ofarligt.
    Tyvärr finns det inget lätt sätt att kolla om man har epilepsi. Jag tycker du ska försöka att inte vara orolig, men om det händer igen så ta kontakt med sjukvården direkt.

• Mor till två döttrar

Min dotter gör så när hon får uppstötningar eller har kväljningar. Det har hon gjort sedan tiden på neo, det är för att inte få ner vätskan i lungorna så därför är det en bra sak, men visst ser det läskigt ut.

• Amelie av Paris

Sök på youtube på kramper eller seizures eller prata med läkare, Kramper kan ju se väldigt olika ut, men man måste ju utesluta kramper om man är orolig.

Svar på tråden Nu blir jag faktiskt orolig på riktigt. Varför skakar han med huvudet så?