• dazazz

sluta amma med pravidel - erfarenheter?

hej!

jag har fått pravidel utskrivet för att få stopp på mjölkproduktionen. hade väldiga problem med amningen med förra barnet och efter två dygn märkte jag att det var på väg i samma riktning den här gången och valde då att sluta.

jag ammade alltså i ganska exakt två dygn och är nu inne på min femte dag med pravidel. jag längtar sååååå mycket tills det ska sluta så jag slipper vara så rädd för mjölkstockningar.

är det någon som ätit pravidel och vill berätta om sina erfarenheter vad gäller hur snabbt det sinade och om ni behövde mjölka ur, om ni fick mjölkstockning ändå osv... skulle vara sååå tacksam över att veta hur det gått för andra :) 

• Svar på tråden sluta amma med pravidel - erfarenheter?
  • Mariohn

Jag fick pravidel och mjölken sinade och brösten blev glada och återgick till sitt normala tillstånd inom ett par dagar  

• Significant

Är detta tabletter eller vad är det?
    När börjar man med det?

Varför har jag inte fått detta rekommenderat?

• dazazz
    Mariohn skrev 2010-12-08 13:32:16 följande:
    Jag fick pravidel och mjölken sinade och brösten blev glada och återgick till sitt normala tillstånd inom ett par dagar  
    tack för svaret! hoppas att det händer snart då... mina gick ner från dolly parton-size till bara lite för stora på dag 4 men sedan (kom på att jag ju måste vara på dag 6 nu, man har inte så bra koll på dagarna med en nyfödd ;) ) så tycker jag inte att det hänt så mycket. de läcker fortfarande och ömmar, så jag började bli rädd att det kanske inte funkar... attan också att jag ska ha så villig produktion när jag nu inte har vårtorna som klarar det ;)
    Significant skrev 2010-12-08 13:34:03 följande:

Är detta tabletter eller vad är det?
    När börjar man med det?

Varför har jag inte fått detta rekommenderat?

stämmer bra, det är tabletter man tar för att minska prolaktinhalten och på så sätt stanna av mjölkproduktionen. man kan ta dem när som helst, det finns en annan tablett (dostinex tror jag den heter) som man bara kan ta inom 24 h från förlossningen.

jag har fått uppfattningen från andra sidor när jag googlat att de är lite restriktiva med att skriva ut det och helst vill att man trappar ned gradvis själv. personligen hade jag uppskattat om de skar av mjölkkörtlarna för gott för det här gör jag fasenimig inte om igen, så de kunde bara försökt med att vägra mig tabletterna ;)

• dazazz

Ingen annan som använt pravidel för att stoppa amningen..?

• Trulis78

Jag har gjort det och för mig fungerade pravidel tyvärr inte jätte bra. Det tog lång tid för mjölken att sina och mjölkstockningen jag redan drogs med höll i sig rätt många dagar efter att jag startat kuren. Men till slut, om jag minns rätt så inom två veckor så var det hela över i alla fall. Hoppas det löser sig för dig, lycka till!

• dazazz

Tack för svaret Trulis. Tråkigt att höra att du hade besvär. Men den sinade alltså ändå inom två veckor i alla fall? Känns på något sätt ändå betryggande att den sinade trots att det tog tid, du vet hur man är, jag började tänka att min mjölk kanske var ostoppbar ;)

När man väl bestämt sig vill man ju bara bli av med den NU, jag vill inte behöva vara rädd för mjölkstockning mer...

• Trulis78

Haha, ja när man bestämt sig vill man gärna att mjölken försvann nyss! Två veckor är ju inte jätte länge men med hög feber och ond mjölkstockning och sjuk dotter så kändes det som en hel evighet och jag höll på att bli helt knäpp.

Jag känner också som att min mjölk var ostoppbar! Med andra dottern ville jag inte ens prova att amma efter första gångens trauma så då fick jag någon tablett direkt efter förlossningen. Men inte heller den gången lyckades man stoppa mjölken utan den rann till ändå och även om mjölkstockningen inte alls blev lika illa så hade jag ont och upplevde det som jobbigt. Vilket jäkla hån egentligen, mjölken bara forsar och ändå kan man inte amma. Vad är det för logik?!

• dazazz

Ja, jag håller med. Jag slutade i tid den här gången så jag hann inte bli så dålig som förra gången, det som plågar mig nu är skräcken för att jag ska hinna få mjölkstockning innan det sinat. Nu har i alla fall mina sår läkt så jag känner mig liiiite lugnare... Blir det ett tredje barn så tänker jag inte under några omständigheter ens försöka...

Tack för svaren :)

• Trulis78

Men du, då kan jag säga lite lugnande att mitt blev aldrig värre efter att jag börjat med pravidel utan det gick hela tiden åt rätt håll i alla fall! Förstår att du oroar dig, det är verkligen inte kul att må sådär dåligt!

• dazazz

Tack för peppingen :) Nej, visst är det så, man blir helt nedbruten. Man är ju inte direkt asstabil efter förlossningen heller ;)

• WildaHelena

Jag åt oxå det eftersom jag fick problem.. Och jag hade stor mjölkproduktion och mjölken sina bara på ett par dagar.. Vet hur det är,var oxå rädd för mjölkstockning!! :( Som jag även fick när jag åt detta,men det gick över snabbt. :)

Kram

• dazazz

tack för stödet :) igår morse, på åttonde dagen med pravidel så släppte det äntligen. det läckte lite men spände inte längre och det knöliga hade försvunnit. och jag läckte bara lite. frihet!!! :) nu ska jag bara komma ihåg tabletten trots att jag mår bra ;)

• kerstinrosalia

Jag åt pravidel för att stoppa mjölkproduktionen. Jag mådde apa. Spydde som en gris redan efter 2:a tabletten. Jag slutade ta tabletterna och trappade ner med elektronisk bröstpump istället (pumpade pyttelite då det började stocka). Det tog bara några dagar innan mjölken sinade.

• dazazz

Usch, stackars dig! Jag hade tur och har inte fått några dom helst biverkningar. Jag ville inte använda pump för det var så traumatiska minnen från förra gången, kände att jag skulle bryta ihop om jag var tvungen att sitta med den igen...

Svar på tråden sluta amma med pravidel - erfarenheter?