Thuleslapper skrev 2010-12-07 18:06:17 följande:
OK....
Sist jag kollades ordentligt var runt 2005.
Min dåvarande läkare i Tyskland misstänkte att jag hade en underfunktion utav sköldkörteln så hon tog flera blodprov samt 2 ultraljud utav sköldkörteln.
Enligt henne har jag i stort sett ingen sköldkörtel, därav hade jag följande problem:
1) Alltid frusen
2) Trött
3) Gick ner i vikt osv osv
Hon gav mig Levaxin, först åt jag 75 mikrogram men hon tyckte att det var för lite så jag fick öka till 100.
Det tar jag sedan dess och brukar gå på blodkontroll varannat år där de säger att värdena ser bra ut och att jag ska fortsätta med dosen.
Min dåvarande sambo märkte direkt när jag slarvade med tabletterna då jag blev sur och lättretlig.
Lite konstigt är att min mamma har opererats för struma och hon tar samma medicin i samma dos som mig
Då har du Hypothyreos, underfunktion. Din mamma hade hyperthyreos (överaktiv), troligen ledde det till struma. Hon har därför sannolikt fått operera bort hela eller delar av sin sköldkörtel, som då slutar producera hormon, vilket gör att hon också måste beandlas med levaxin. Eftersom hon efter operationen får underfunktion, som är lättare att behandla.
Be att få ut dina provsvar från det ställe du kollar hos. Normalt värde räknas nämligen upp till fyra, men ska man skaffa barn ska man ligga lägre. Hoppas det löser sig för dig!