• MoaL

Kan man ha problem med Sköldkörtel utan att det syns på blodprov?

Vi har lite sköldkörtelproblem i vår släkt. Jag har PCO (mild sådan) och försökt få barn i 3 år. Jag har genomgått flera pergotimekurer, 3 inseminationer och ett IVF försök. Jag är nu rädd att jag har något problem med sköldkörteln. Jag har aldrig blivit gravid är normalviktig 59 kg och är 163 cm. Läkaren var övertygad när jag skulle göra första inseminationen att det skulle lyckas, allt såg bra ut och hade ägglossningssekret som såg väldigt bra ut enl honom. Nu till min fråga Kan man ha någon rubbning utan att det syns på blodprov? Och isåfall vad brukar man ha för symtom?

• Svar på tråden Kan man ha problem med Sköldkörtel utan att det syns på blodprov?
  • Mmmbop
    Thuleslapper skrev 2010-12-07 18:06:17 följande:
    OK....
    Sist jag kollades ordentligt var runt 2005.
    Min dåvarande läkare i Tyskland misstänkte att jag hade en underfunktion utav sköldkörteln så hon tog flera blodprov samt 2 ultraljud utav sköldkörteln.
    Enligt henne har jag i stort sett ingen sköldkörtel, därav hade jag följande problem:

1) Alltid frusen
    2) Trött
    3) Gick ner i vikt osv osv

Hon gav mig Levaxin, först åt jag 75 mikrogram men hon tyckte att det var för lite så jag fick öka till 100.
    Det tar jag sedan dess och brukar gå på blodkontroll varannat år där de säger att värdena ser bra ut och att jag ska fortsätta med dosen.
    Min dåvarande sambo märkte direkt när jag slarvade med tabletterna då jag blev sur och lättretlig.

Lite konstigt är att min mamma har opererats för struma och hon tar samma medicin i samma dos som mig
    Då har du Hypothyreos, underfunktion. Din mamma hade hyperthyreos (överaktiv), troligen ledde det till struma. Hon har därför sannolikt fått operera bort hela eller delar av sin sköldkörtel, som då slutar producera hormon, vilket gör att hon också måste beandlas med levaxin. Eftersom hon efter operationen får underfunktion, som är lättare att behandla.

Be att få ut dina provsvar från det ställe du kollar hos. Normalt värde räknas nämligen upp till fyra, men ska man skaffa barn ska man ligga lägre. Hoppas det löser sig för dig!
  • Thuleslapper

Oj då..... såg att jag hade skrivit fel... menade hypothyreos, inte hyperthyreos....
    Tack för svaren allihopa.

Jag får vänta och se om IVF tar sig nu, annars får jag kanske grotta lite mer i detta

• MoaL

När ska man ta blodprov för att se om man något problem med sköldkörteln? Kan man ta det när som?

• Mmmbop
    MoaL skrev 2010-12-08 15:01:15 följande:
    När ska man ta blodprov för att se om man något problem med sköldkörteln? Kan man ta det när som?
    ja, det kan man ta när som helst
  • DarkLink

Ja man kan hypothyreos utan att det syns i blodproven. Eller i mitt fall: man kan äta levaxin som är rätt inställt i förhållande till blodvärderna (TSH, T4, T3), men ändå ha alla symtom kvar: trött, frusen, dåligt minne, ont i kroppen, hjärndimma, konc.problem mm.
    Om man sen (som jag) byter ut en del av levaxinet (hormonet t4) mot medicinen liothyronin (hormonet t3) och alla problemen försvinner... Och blodproverna antagligen är åt helvete nu, tsh lär ligga på typ 0.1 och t4 och t3 är rätt högt. Men jag mår så otroligt bra!! Och har fått livet tillbaka, bokstavligen talat.. Så finns inte min diagnos enligt läkarna, men vi är såå många som har gjort samma resa och erfarenhet.. Då är det antingen fel på oss eller på mätmetoderna...

• Zinfandel

Som Sandstorm just skrev - visst kan man det! Men det är ingen idé att försöka få dina läkare med på detta spår men det finns många trådar, många grupper, många slutna forum som diskuterar just detta eftersom många är övertygade om att denna underfunktion och autoimmunitet påverkar fertiliteten oerhört negativt. "Det finns det inga belägg för" säger våra läkare och jag har varit i kontakt med en forskare i reproduktionsimmunologi som hävdar detsamma men jag är inte övertygad än.

• DarkLink

Att det inte finns några belägg för det visar bara att forskningen inte har kommit ikapp verkligheten. Vi är jättemånga som är levande bevis på att det är så.

• Zinfandel
    DarkLink skrev 2011-01-16 21:27:40 följande:
    Att det inte finns några belägg för det visar bara att forskningen inte har kommit ikapp verkligheten. Vi är jättemånga som är levande bevis på att det är så.
    ... och det värsta är att det inte finns något intresse för det utan istället total nonchalans......
  • DarkLink

men det ligger så mycket prestige i det. Annars skulle man naturligtvis göra en ordentlig studie på det här. Men de vill inte förlora ansiktet.
    Ta det här med grishormonerna istället. Det spelar ingen roll hur bra man mår av dom, man blir inte bättre enligt läkemedelsverket (ändå är det ju ett antal som får det på gamla licenser) Sen finns det dom som äter dom ändå och blir mycket bättre, men det är nog bara en illusion.... Jag t.ex :) Jag funkade hundra ggr bättre på Lio och Levaxin än bara levaxin, men nu äter jag grishormoner och jag upplever dem som mycket mera stabila. Av Lio fick jag en energikick av tabletten, det får jag aldrig av de andra. Därmed slipper jag oxå dippen efteråt.

• Zinfandel

Mycket intressant Snöstorm! Jag är också inne på att testa Lio nu men utan Levaxin. Det ska funka och jag ska be om det framåt vårkanten, min akupunktör rekommenderar det också.

• DarkLink
    Zinfandel skrev 2011-01-17 08:31:37 följande:
    Mycket intressant Snöstorm! Jag är också inne på att testa Lio nu men utan Levaxin. Det ska funka och jag ska be om det framåt vårkanten, min akupunktör rekommenderar det också.
    Varför vill du ta bort Levaxinet? Jag är bara nyfiken, jag kommer aldrig mer äta Levaxin om jag så ska resa jorden runt för att få tag i grishormoner. Jag vet en del som bara behöver T3-tillskott och inget T4, men varför tänkte du att det var bättre för dig än att köra båda?
  • Anne-Sofie
    Hej på er <3

Jag försöker få igång något stort så vården
    ej kan blunda för oss längre.
    Tyvärr är vi alldeles för många obehandlade/felbehandlade
    vilket vi inte kan acceptera längre.

Jag har en blogg på dinamediciner.se 
    Där jag även startat en namninsamling.

Jag ska upp på regeringsnivå med detta!!!!

Kram på er 
  • Pamela2848
    Am Pamela, jag har försökt bli gravid i mer än 9 år, och jag kunde aldrig uppnå graviditet vid 35 års ålder och var väldigt deprimerad och frustrerad. Jag gjorde alla sorters saker för att bli gravid, men jag fick ingen nytta av att jag hade några celler som har frusit och blockerat min livmoderhals som oroligt att ha prekreativt tillstånd och Tubal Blocks. Jag gick om att leva mitt liv, resa , att lära mig, njuta, älska, att aldrig förstå min fruktbarhet minskade, var alltid säker på att jag kunde få barn på alla åldrar någon tanke jag aldrig kan få ett barn på egen hand, lyckligtvis en vän ledde mig till Dr Prince idialu som hjälper mig med fertilitetskräkt tillägg som jag tar och efter att ha använt produkten i 1 månad och 1 vecka förvånansvärt blev jag gravid och nu är jag en mor till två, jag har en pojke och en tjej, och de är min glädje. Om du befinner dig i samma situation och du behöver hjälp kan du maila: (princeidialu@outlook.com)
    pamela
Svar på tråden Kan man ha problem med Sköldkörtel utan att det syns på blodprov?