• marytose

Mina barn säger dom hatar min nya kärlek. HJÄLP!

Hej,. Skild sedan 3 år. Exet och jag levde ihop i 20 år, men i slutet var han inte snäll mot mig längre. Alltså inte slog eller så, men han var inte på min sida längre. Och kanske inte jag på hans, Vi har två barn ihop, dom e 14 och 17, Kärleken dog men vi kan umgås och har en ok relation.

Ett år efter skilsmässan träffade jag en ny man. Jättego kille med två barn i yngre tonåren.
    Vi är särbos. Hade gärna varit sambo med honom, men barnen ogillar honom skarpt. Jag har frågat varför och dom säger att dom inte gillar honom och hans ungar bara. Vi försökte åka utomlands ihop, och hans barn är lättsamma och så. Mina kanske är lite mer reserverade, men inte ens på två veckor kommunicerade dom. Mina barn säger att min nya man inte pratar med dom heller. Att jag ska vara arg på honom istället, när jag blir sur för att dom är så oartiga min nya man.

Min nya man märker ju allt detta, men säger att han inte tar det personligt. Att han har tålamod. Men det har gått så långt att jag mår dåligt av att lämna mina barn själva hemma, när jag åker till honom. För dom tycker jag sviker dom och tycker att jag har skaffat mig en ny familj. Men jag upprepar dagligen för mina ungar att dom är bäst, jag älskar dom massor, jag kör dom överallt och dom får mycket tid och kärlek av mig.  
    Och när jag bjuder hem honom till mig, så är det kylig stämning och barnen undviker honom.
    Ska man lämna sin nya kärlek för detta???

• Svar på tråden Mina barn säger dom hatar min nya kärlek. HJÄLP!
  • Miss Cee

Jag brukar vara rätt grym i de här trådarna.. men i ditt fall så kan jag verkligen inte se att du gjort något fel.

Du är skild sedan flera år, och väntade ett år innan du hittade en ny. Du är fortfarande särbo flera år efter skilsmässan. Ni har gott och väl hunnit in i alla rutiner och så efter skilsmässan och du och exet kan vad jag förstår samarbeta vad det gäller barnen. Du har alltså gett barnen rejält med tid och lugn och ro för att bearbeta skilsmässan innan du förde in en ny man i deras liv. Exemplariskt av dig faktiskt!

Barnen är dessutom tonåringar båda två och är tillräckligt gamla för att förstå att deras mamma vill ha ett kärleksliv och inte bara vara förälder. 17-åringen kommer det ju heller inte vara aktuellt för att din särbo skulle få någon som helst "Papparoll", så det problemet finns ju inte heller. När det gäller 14-åringen så hade det ju kunnat bli aktuellt med en styvpappa-roll om ni bott ihop, men där är det ju bara att ni helt enkelt låter dig ta hand om uppfostran om ni nu skulle flytta ihop i framtiden.

Min slutsats är att det faktiskt är dags för dig att du säger ifrån till dina barn. Sätt dig ner och ta ett ordentligt snack med dem, igen. Du har rätt att få ha ett vuxenliv och har gjort allt för att de ska påverkas så lite som möjligt. Din särbo förtjänar respekt och ett vänligt bemötande precis som alla gäster i ert hem, och precis som du troligen ger barnens vänner. Fråga dem hur de vill att du ska vara mot deras vänner eller flickvänner, ska du ge dem samma behandling?? Och vad har din särbo någonsin gjort mot dem?? Tycker de att du ska vara ensam för evigt??

Kräv att de faktiskt kommer med något konkret om de har klagomål. Kräv att de från och med nu är trevliga och beter sig som folk, även om det är en tillkämpad artighet. För hoppningsvis så kommer det att gå bättre med tiden, men det är dags att du säger ifrån :)

• Nattögat 64

Har ni verkligen pratat ut med dina barn och din nya partner ?
    Något stör dina barn ?
    Tvinga fram ett samtal med alla parter.
    Att lyssna och att prata ärligt kommer man långt med!

• minnsan

Min mamma är i samma sits som du när det kommer till mina tonårs syskon och mammas nya kärlek. Jag har blivit så arg på mina systrar för att dom inte accepterar hennes nya. Jag tycker du har gjort och gör allt jätte rätt enligt det du skrivit. Sätt dig ned och prata med dina barn, dom är så pass stora att ni kan prata om hur du känner och dina tankar kring detta. Jag tycker alltid man skall sätta sina barn först men barnen har inte rätt att neka sina föäldrar kärlek och lycka bara för att. Har ditt ex en ny partner?

• marytose

Hej, Tack för allt stöd. Ja, jag är nog för mesig och ställer inte raka krav! Min exman har ingen ny och lite kan jag tro att mina barn känner det orättvist för deras pappa, att jag har ny och inte han. Han är dessutom rullstolsbunden, men klarar sig själv i hemmet och på jobb ännu.
    Tonåringar är ego och de tycker jag ska vara själv tills dom har flyttat. Vårt hem står öppet för alla mina barns vänner. Dom sover ofta över här och blir bjudna på middagar.
    Det gör ont i mitt hjärta att min nya kärlek inte känner sig välkommen hit. Kanske han är lite tystlåten här hemma, han anstränger sig inte för att föra konversation med mina barn direkt, men det beror på att han inte vill tränga sig på, säger han.

• amomentlikethis

Jag tycker du har gjort helt rätt!

Är själv skiljsmässobarn, dock var mina föräldrar aldrig gifta har bodde ihop. Flyttade isär när jag var 3 år gammal och därefter har jag fått stå ut med diverse "styvpappor".

Det känns som att du väntar och väntar på att dina barn ska acceptera honom men jag tycker du väntat tillräckligt. Nu får du säga till dom att antngen så skärper dom till sig eller så får dom tala om vad som är fel. För jag tror inte det är något fel på din nye, bara att dom inte kan acceptera honom eftersom han inte är deras pappa.

När min mamma träffade en ny karl så hatade jag det (i tonåren efter en skiljsmässa), men det var för att hon var helt knäpp. Första lät hon flytta in efter EN vecka och så skulle man lyssna på dom när dom hade sex hela jävla tiden och så har hon mage att klaga på att jag ska sänka radion för att det stör dom?!
    Andra flyttade hon till efter ett halvår-på andra sidan landet 100 mil bort. Vi barn hade inget att säga till om.
    Men min mamma är ego och jag pratar inte längre med henne.

Jag hade helt klart föredragit hur du gjort. Du låter som en supermamma som låtit det ta så lång tid som det gjort!
    Men nu får du säga till barnen dina tycker jag.

kanske behöver dom hitta på något med din nye på tu man hand? Skicka iväg dom på något skoj ihop så dom lär känna varandra bättre

• anne79

Jag har samma problem! Mina barn vägrar acceptera min nya man! Det har gått så långt att jag bara vill lämna allt! Vet inte alls vad jag ska göra! Jag är så ledsen! Vill bara må bra och få vara med mannen i mitt liv ? snälla hjälp mig!

• Tilja

Vad gör din nya kille och du för att förbättra relationen mellan honom och dina barn? I första hand ligger det ansvaret på honom och dig, inte på dina barn. Dels för att de är barn och ni vuxna, och framförallt för att det är ni två som har valt detta och de har inget att säga till om.

Svar på tråden Mina barn säger dom hatar min nya kärlek. HJÄLP!