• biigdeal

Är jag en sämre mamma?

jag är 16 år och väntar barn, jag har precis gått in i vecka 10 och jag hör folk prata bakom min rygg att jag är kommer bli en dålig mamma, pga min ålder! Varför skulle jag bli en sämre mamma än någon annan?
    Nej jag har ingen inkomst och går första året på gymnasiet, men jag har mina föräldrar som hjälper mig med det mesta och jag kommer fortsätta plugga vidare, när mitt barn har kommit till världen. Jag har löst allt med ekonomiskt, pappan till barnet finns med i bilden och vi har fortfarande ett förhållande. Han är några år äldre än mig och tjänar pengar, kanske inte de bästa pengarna, men det är pengar. Så min fråga är varför skulle jag bli en sämre mamma bara för att jag är 16 ?
    Jag har alltid viljat ha barn tidigt, kanske inte såhär tidigt och jag råder inte mina vänner som nu vill ha barn  att skaffa det. 
    Jag blir bara så irriterad på äldre som klankar ner på oss unga mammor!

Jag är ung, men jag är inte dum i huvudet för det!!!

• Svar på tråden Är jag en sämre mamma?
  • Ntme

Hej!
    Jag var själv 16år när jag blev gravid med min älsta. Känner mycket väl igen mig i ditt resonemang. Jag har alltid kämpat för att bevisa för omgivningen att jag är en bra förälder trotts mina unga år. Mitt tips till dig är att klara dig så mycket du kan själv och våga be om hjälp när du behöver. Det visar mognad att inse sina begränsningar.
    Man är förstagångs förälder oavsett ålder.

• JessyIbo

Du verkar mogen och som sagt man är alltid en första gångs förälder, trots sin ålder. jag är 25 år, men allting är ändå nytt för mig.. och min mamma blev gravid med min bror när hon var 16 och fick mig när hon var 20 och har klarat allt suveränt, så bry dig inte vad andra tycker, det är bara avundsjuka.

• Reglementet

Tja, du har ju tänkt låta dina föräldrar ta hand om ungen så ja, du kommer vara sämre förälder.

*Kommersiellt budskap*
  • Randig Panda

Löst allt ekonomiskt?
    Inte på ett bra sätt..Om du frågar mig..

• biigdeal

Tack till alla fina kommentarer!

Svar till de två sista:

Nej jag hade aldrig någonsin tänkt låta mina föräldrar sköta om allt! Det ska hjälpa mig ekonomiskt pga av att jag inte har jobb. Men självklart kommer jag försöka så mycket jag kan. Sen hur ska jag kuna bli en sämre mamma pga av att jag låter mina föräldrar hjälpa mig. Det finns så MÅNGA unga med barn som skiter i att fråga efter hjälp pga av att de är rädd att få dömande kommentarer, så de låter sina barn gå utan kläder, mat och till med får sig själva vräkta ur sitt bostad!, hur jävla bra är det om jag fråga?!! Sen så är jag ju fortfarande tillsammans med pappan till barnet, som kommer hjälpa till ekonomiskt!! Så nej jag anser faktiskt inte att jag kommer bli en dålig mamma!!

• Doris94

Jag är också 16 år och gravid i vecka 7.
    Har också fått höra ett och annat från äldre...
    Men oavsett vad de säger så tror jag vi kommer bli hur bra mammor som helst.
    Det kanske inte är det bästa tillfället för att skaffa barn och vi har ingen inkomst mm..
    Men VI kommer att älska våra barn mer än något annat och vi kommer göra allt i vår makt för att barnen ska må bra.
    Och det är det som gör oss till bra mammor.
    Man blir inte en bra mamma för att man är miljonär och kan ge sina barn dyra märkeskläder.
    Visst gör pengar det hela lättare för det skulle skapa en trygghet för mig som förälder, men det skulle inte göra mig till en bättre mamma på något sätt.

• Ung Mamma 91

Folk har alltid pratat skit bakom min rygg. Jag vet hur de käns. Du ska inte lyssna på va andra säger utom följ din egna väg! Jag har slutat lyssna på alla rykten som sprids. Man lär sig till sist att stänga öronen. Du har ju ett liv i dig nu som kommer att göra dig så glad och stolt så de inte fins! tro mig , jag har en son på 3 veckor nu , e 19 år , har inte ens gått gymnasiet. Många har kallat mig knarkare , hora , alkis , klart man blir mycket ledsen över va alla andra säger. Men som sakt , man lär sig att stänga öronen till sist. _Och du får nog andra saker att tänka på då den lilla underbara kommer ut :)

• LinneaEleonora

Föräldraskapet handlar inte om en ålder utan om personlig mognad. Jag tror att man har fördomar mot unga föräldrar eftersom många fortfarande håller på att hitta sig själva. Jag trodde att jag var mogen när jag var 16 men när jag ser tillbaka på hur jag var nu idag så ser jag att jag faktiskt som alla andra höll på och sökte efter det som var jag. 
    Det är inte lätt och vara ung och känna sig redo för vuxenvärlden för när man väl är där så går det inte att komma tillbaka. Det är svårt att ta ansvar för ekonomi och framförallt ett barn. Jag anser att man får ha en viss förståelse för dessa fördomar och försöka göra det bästa av situationen och bevisa att man faktiskt kan vara en bra förälder fast man är ung.

• LjubaviMoja

Jag fick oxå barn som 16 åring men jag flyttade ut oxå . så nej mina föräldrar har inte behövt hjälpa mig ekonomiskt.

Men nej jag tror inte heller att du skulle vara en dålig mamma pga att dina föräldrar hjälper dig på traven bara det inte blir en vana.

Svar på tråden Är jag en sämre mamma?