• Lilloppan

Kokande av nappflaskor till 6 v bebbe..

Har lite funderingar kring kokande av nappflaskor..
    Vi har en liten 6 veckorsgrabb som jag delammar nu och har börjat ge ersättning i flaska. Men behöver man verkligen koka flaskorna efter varje matning eller räcker det med att diska? Jag har självklart kokat dem innan första gången de användes.
    Han är en liten skrutt, som nu väger 3 kg ca... vill inte att han ska bli sjuk pga att jag inte skötte flaskhygienen ordentligt.

• Svar på tråden Kokande av nappflaskor till 6 v bebbe..
  • Jiinii

jag kokar inte efter varje gång
    har du mams flaskor de kan steriliseras i mikro på 2-3 min

• viseversa

Äh nej du behöver inte koka flaskorna. jag har två barn och har inte kokat en enda flaska under hela deras liv. Har diskat dom med diskmedel och varmt vatten bara och dom är friska som nötkärnor båda två=).

denna hysteri kring att allt ska vara så kliniskt rent är lite överdriven om du frågar mig barn mår bra av att få i sig lite bakterier för att kunna bygga upp ett bra imunförsvar.  

• SofiaO

Jag flaskmatade mina killar, och diskade efter varje matning. Kokade flaskorna gjorde jag endast när de var nya och sedan kanske någon/några gånger i månaden.

Att koka mellan varje matning känns lite överambitiöst...? Kanske är det aktuellt om man har ett extremt infektionskänsligt barn.

• Lilloppan

Okay, tack för era svar. Jag har MAM-flaskor. Ska prova micron!  Glad

• filifjonka

Vi har bara flaskmatat. Efter varje matning diskar vi ut flaskan sedan kokar vi dem (man kan sterelisera i micro). I början blev det en gång i veckan sedan ett par ggr i månaden. Små barn (under 1 år) har fortfarande inte ett välutvecklat immunsystem och är rätt känsliga för infektioner. Har man otur kan gamla mjölkrester fungera som grogrund för rätt elaka bakterier och det är det man vill undvika till det lilla barnet. Så vill du vara på den säkra sidan så koka flaskorna skulle jag säga.

• crazy mom
    viseversa skrev 2010-12-03 19:03:41 följande:
    Äh nej du behöver inte koka flaskorna. jag har två barn och har inte kokat en enda flaska under hela deras liv. Har diskat dom med diskmedel och varmt vatten bara och dom är friska som nötkärnor båda två=).

denna hysteri kring att allt ska vara så kliniskt rent är lite överdriven om du frågar mig barn mår bra av att få i sig lite bakterier för att kunna bygga upp ett bra imunförsvar.  
    Vad grundar du det på???
    Är du kunnig på olika sorters bakterier och följdsjukdomar???
  • Lindreas

Jag kokar flaskorna nån gång i veckan eller så, då kör jag allt, både de vanliga napparna och flaskor och sånt. Men däremellan diskar jag dem med varmt vatten och diskmedel bara. Om din skrutt är för tidigt född och extra infektionskänslig så skulle jag nog inte våga chansa. Men fråga på bvc, de lär ju veta!

• Lilloppan
    Lindreas skrev 2010-12-03 19:41:47 följande:
    Jag kokar flaskorna nån gång i veckan eller så, då kör jag allt, både de vanliga napparna och flaskor och sånt. Men däremellan diskar jag dem med varmt vatten och diskmedel bara. Om din skrutt är för tidigt född och extra infektionskänslig så skulle jag nog inte våga chansa. Men fråga på bvc, de lär ju veta!
    Jag körde micro-grejen. Det gick bra. Men ska höra på bvc för säkerhets skull. Skruttungen är ju lite liten och jag vill inte att han ska bli sjuk. Glad
  • yes79

Jag kokade allt varje gång när dottern var som minst (från 5 veckor), just för att hon var mindre än andra barn och kanske mer känslig, det vet man ju inte egentligen om hon var men jag ville inte chansa. Senare när hon blev större slutade jag sterilisera varje gång och körde flaskorna i maskin och steriliserade alltmer sällan, efter 6 månader blir det typ nästan aldrig, max en gång i månaden.

Neonatalen rekommenderade att man skulle vara noga i början med kokat vatten och steriliserade flaskor, men BVC tyckte inte det var så noga! Men just MAMs flaskor är ju lätta att sterlisera i micron så då skulle jag ha fortsatt ett tag till för säkerhets skull!

• WoWi

BVC rekommenderade en gång om dagen här.

Svar på tråden Kokande av nappflaskor till 6 v bebbe..