• Gunnell

Ska man koka vattnet eller inte? Kommunalt vatten that is.

Jag flaskmatar mitt 4-veckors underverk. Jag håller på att bli galen på alla "regler" kring flaskmatning :) Följer alla till punkt och pricka så gott det går, man vågar ju inte annat! Jag tycker inte man gör annat än att koka flaskor, koka vatten - kyla ner vatten till att blanda den ena ersättningen - en annan ska blandas till 70 grader - en tredje får man absoluuut inte blanda i förväg osv. Ger honom lite olika sorter då vi inte hittat den "perfekta" ännu. Men en grej skulle jag gärna slippa - att koka vatten. Såå smidigt det skulle vara. Hur gör ni?

• Svar på tråden Ska man koka vattnet eller inte? Kommunalt vatten that is.
  • Jenny Hä

Går ju så fort o tar ingen lång tid att koka, jag gör det för att slippa riskera något . Innan kommunen kan meddela om det är något fel med vattnet så har det garanterat varit så en stund o då kan det vara för sent när man får reda på det . Det är ju inget som går ut till alla i kommunen innan nån hunnit använda vattnet.

Alla gör ju som dom vill men jag tänker på mitt barn o kokar alltid vattnet till ersättningen. O kokar flaskor en gång om dagen . 

• crossfit

Vad är det ni tror finns i vattnet?
    Legionella? Parasiter? Andra bakterier?

Kokar ni vattnet innan ni badar barnet också?
    Hur gör ni om ni badar på badhus med era barn?

Vi har världens bästa kranvatten i Sverige.  Men som sagt man gör som man vill.

• Jenny Hä
    crossfit skrev 2010-12-03 22:44:04 följande:
    Vad är det ni tror finns i vattnet?
    Legionella? Parasiter? Andra bakterier?

Kokar ni vattnet innan ni badar barnet också?
    Hur gör ni om ni badar på badhus med era barn?

Vi har världens bästa kranvatten i Sverige.  Men som sagt man gör som man vill.
    Ja det kan finnas massa bakterier i vatten , googla på det så får du se.

Badar man barnet så får dom ju inte det i munnen .
    Badhuset har klor i sitt vatten o dessutom ska man inte bada på badhus med så små barn p.g.a smittorisk.

Om vi har världens bästa vatten i Sverige o det aldrig kan vara bakterier i det, varför händer det då att folk blir sjuka ibland av just vatten dom druckit o att man just i den kommunen då blir uppmanad att koka vattnet innan det används till dom har renat det?

Senast i veckan i Östersund var det smittat vatten .

Bebismagar är fruktansvärt känsliga o det räcker med en liten del bakerier för att dom ska bli riktigt sjuka, så lite att det kanske inte märks på vuxna. 
  • crossfit

Ja, det finns bakterier i vattnet, det finns bakterier överallt.
    Det är klor i dricksvattnet precis som på badhus fast i lägre dos. I badhus behöver man ha hög dos eftersom det hände att folk/barn kissar och bajsar i vattnet.
    Dricksvattnet kontrolleras regelbundet så att det inte ska finnas skadliga bakterier i det. Men bakterier kommer det alltid att finnas, precis som det gör på dig och alla andra som rör vid ditt barn. De flesta bakterier är dock inte alls farliga, de flesta är tom bra.
    När vi tvättar oss inför en steril operation tvättar vi oss i vanligt kranvatten. Om vattnet vore smutsigt skulle vi inte kunna göra det.

• Jenny Hä
    crossfit skrev 2010-12-04 09:16:50 följande:
    Ja, det finns bakterier i vattnet, det finns bakterier överallt.
    Det är klor i dricksvattnet precis som på badhus fast i lägre dos. I badhus behöver man ha hög dos eftersom det hände att folk/barn kissar och bajsar i vattnet.
    Dricksvattnet kontrolleras regelbundet så att det inte ska finnas skadliga bakterier i det. Men bakterier kommer det alltid att finnas, precis som det gör på dig och alla andra som rör vid ditt barn. De flesta bakterier är dock inte alls farliga, de flesta är tom bra.
    När vi tvättar oss inför en steril operation tvättar vi oss i vanligt kranvatten. Om vattnet vore smutsigt skulle vi inte kunna göra det.
    För känsliga barnmagar kan det vara skadligt men lite mängd av vissa bakterier vad jag vet.

Tvättar ni enbart med vatten inför en op så skulle inte jag vilja op av er , här använder dom i alla fall tvål o vatten . 

• crossfit

Det finns ju ganska många som tror precis tvärtemot dig. Att anledningen till att allergier ökar är för att bebisar inte utsätts för tillräckligt mycket bakterier och smuts.
    Den sk hygienprincipen.

Men det viktigaste är väl att man känner sig trygg som förälder och det blir ju inte fel om man kokar i alla fall.

• Jenny Hä
    Pumpkin skrev 2010-12-04 10:47:01 följande:
    Att barnet inte skulle få i sig vatten när h*n badar har jag ju svårt att tro...
    Jag har då inte sett en droppen som kommit in i munnen på min 7 veckors som badar flera gånger i veckan ...
  • Pumpkin

Nej det är klart, så små bebisar busar inte så mycket i vattnet som en badgalen kille på 6 månader

• HelenaMaria
    Ta steget mot en smidigare tillvaro och gör så här:

1. Ta flaskan och fyll den med kallt vatten direkt från kranen, så mycket du vill ha.
    2. In i micron och micra till lagom temp, blanda i pulver och skaka. Klart!
        Alt. blanda pulvret direkt i kallt vatten, skaka och sedan micra. Klart!

Så gjorde jag och kommer att göra framöver. Man behöver inte göra det krångligare än nödvändigt.
  • Gunnell

Jag började ta kranvatten igår... tvättar ju flaskorna i kranvatten och med alla dessa matningar så är det alltid lite vatten kvar på någon liten del. Så okokt vatten får han ju i sig ändå. Blandar pulvret med kokhett vatten så att ev bakterier från pulvret försvinner och sen på med kallt vatten från kranen. Kokar flaskorna en gång om dagen. 

• WoWi

Vi har valt att koka och känner inte att det är jobbigt. Även om vi i vanliga fall har bland världens renaste vatten så finns ändå risken för parasiter och liknande. Till exempel i Östersund nu. Man vet aldrig när och var det händer, så de första månaderna väljer vi att koka vattnet. Det är ju under den tiden då en parasit skulle kunna bli väldigt farlig för en väldigt liten mage. Senare i livet kommer hon ändå att få i sig bakterier så det räcker.

Svar på tråden Ska man koka vattnet eller inte? Kommunalt vatten that is.