• Trix85

Ni med häst och bebis, hur gör ni när ni rider?

Hej!

Jag har nyligen lämnat tillbaka min foderhäst då jag inte tyckte det kändes bra att hoppa och rida ut så mycket som jag brukar med en bebis i magen. Men det har bara gått två månader och hästabstinensen kommer med raketfart! Så jag vill självklart ta mig an en ny häst så fort som möjligt efter det att bebisen är född. Men min fråga är nu, hur gör ni mammor som har små bebisar och häst? Har ni bebisen med i vagnen hela dagen i stallet? Hur gör ni när ni rider, rider ni bara på bana/ridhus och har uppsikt över bebisen eller har ni barnvakt?

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Ni med häst och bebis, hur gör ni när ni rider?
  • emmizenma

Alla sysslor utan häst det vill säga mocka, fixa vatten, mat o.s.v gjorde jag med bebisen i vagn eller för det mesta sele( då mitt första barn hatade vagnen).
    Rida, borsta o.s.v har jag gjort när sambon kommit hem från jobbet.

• qenzo

Samma som Emmiz här. Ridningen fick jag klara av när det fanns folk som kunde passa barnet. Men allt annat gjorde jag med barnet i vagnen eller i sele. När jag stallade på ridskola fanns det alltid någon som kunde passa barnet en stund.. himla händigt.

• Trix85

Tack för era svar!

Ok, jag inser att det kommer behövas en hel del planering. Men då har ni ganska nära till stallet då? Och gjorde ni så när bebisen var nyfödd också?

• qenzo
    Trix85 skrev 2010-12-05 10:44:06 följande:
    Tack för era svar!

Ok, jag inser att det kommer behövas en hel del planering. Men då har ni ganska nära till stallet då? Och gjorde ni så när bebisen var nyfödd också?
    Jag har haft mellan 3 km till ca 9 km till de stall jag haft mina hästar i, ja medans barnen var små iaf. Och ja jag gjorde likadant från det att barnet var ca 1 vecka. Jag hade ju redan hästen när barnet föddes och det är svårare att finna någon som motionerar ens häst än passar barnet en liten stund i mina ögon :D
  • Trix85
    qenzo skrev 2010-12-05 14:21:37 följande:
    Jag har haft mellan 3 km till ca 9 km till de stall jag haft mina hästar i, ja medans barnen var små iaf. Och ja jag gjorde likadant från det att barnet var ca 1 vecka. Jag hade ju redan hästen när barnet föddes och det är svårare att finna någon som motionerar ens häst än passar barnet en liten stund i mina ögon :D
    Ja, absolut, då gäller det helt enkelt att försöka ha hästen så nära hemmet som möjligt. Vilket självklart är önskvärt vare sig man har bebis eller inte.. :)
  • Kallebus

Jag har alltid haft sonen med i stallet från 1v ålder.
    Först i vagn, man får passa på att rida när han sover.
    Sen har han fått leka på golvet när hästarna varit ute och passat in så att middgsluren och ridpasset kom samtidigt.
    Nu är han fyra och klarar sig själv med lite leksaker i ett hörn av paddocken.
    Lillebror är snart här och då kan jag tro att det blir lite värre.

• Dexxi
    emmizenma skrev 2010-12-03 12:23:41 följande:
    Alla sysslor utan häst det vill säga mocka, fixa vatten, mat o.s.v gjorde jag med bebisen i vagn eller för det mesta sele( då mitt första barn hatade vagnen).
    Rida, borsta o.s.v har jag gjort när sambon kommit hem från jobbet.
    Precis så la vi med upp det!

Nån enstaka gång red jag när hon sov i vagnen i manegen eller att jag longerade. Och nån gång kom farmor och gick en promenad på dagen så jag kunde rida. Men oftast var det rätt skönt att få åka själv en stund till stallet när sambon kom hem, på så vis fick även han egentid med barnet vilket jag tycker är viktigt. Så vi kör nog samma upplägg denna gången...ska bli kul se hur det går med två barn bara! Försöker nog främst rida de dagar stora tjejen är på dagis så jag och den lilla kan fixa det praktiska på dagen.
    Har medryttare 3 dagar i veckan, tycker det funkar bra då.
    ♥ Nova 21:e mars 2008 ♥ Skrutt i magen med BF 15/7 2011 ♥
  • Dexxi

Just det...just nu har jag gångavstånd till stallet och promenerade oftast ner så hon somnade så hade jag ca 1½ timme att greja på.

Nu kommer jag ha 4 km så det blir bil då den vägen är jobbig att gå. Jag hade med henne från det att hon var tre veckor...födde i mars och med snitt så kände mig inte redo innan dess.
    Nu är det sommar när liten kommer och då är hästen på bete = inget jobb för mig att göra. Men kommer väl åka dit och gosa med henne så fort jag bara kan. Vi kommer vara lediga kanske 6-7 veckor ihop efter förlossningen så sätter väl igång och rider så smått under den perioden. Kommer ge mig själv lite mer vila denna gång och mys med familjen när vi ändå är lediga. Sist var sambon hemma 3 veckor bara så då satte jag igång när han började jobba igen.

♥ Nova 21:e mars 2008 ♥ Skrutt i magen med BF 15/7 2011 ♥
  • Sar

För mig har det fungerat bra när barnen är bebisar och kan sova i vagn (skulle aldrig falla mig in att ha barnet inne i manegen eller på banan), på läktaren i babyskyddet eller i bilen med babyvakt. Kan förstås inte rida ut om jag inte har någon som sköter barnet.
    Det är värre när de blir stora nog att de blir "mobila", inte nog med att man ska hålla reda på barnet och sin egen häst utan även på alla andras hästar.....Det finns mkt säkerhetsfaror i ett stall.
    Då valde jag att åka till stallet på kvällen efter barnen lagt sig istället. 

• lilil

Jag åker till stallet när sambon kommer hem från jobbet. Då får jag lite egentid och sambon får egentid med Castor.

• ika82

När min dotter var nyfödd och upp till 1år passade jag på att rida när hon sov i vagnen, de andra bitarna gick att ordna när hon var vaken. Ibland blev det att man fick ta hästen på kvällen när sambon kommit hem. Nu när hon är 2 1/2  går det inte att rida när hon är med så det får jag göra på kvällarna eller ha barnvakt men o andra sidan tycker hon det är roligt att hjälpa till att borsta lite, lägga upp mat osv. och det e mysigt att gå o pilla i stallet tillsammans=)

Svar på tråden Ni med häst och bebis, hur gör ni när ni rider?