• xXMaLoXx

two-way eller hi-way

Vi är just nu på jakt efter en bilbarnstol då sonen växt ur sitt babyskydd. Han är 10 1/2 månad, väger någonstans runt 10 kilo och är ungefär 76 cm lång. Vi väger mellan Britax Two-way och Hi-way och sitter totalt fast.

Det känns som att många anser att two-way är bättre när de blivit lite större, att själva stolen är rymligare. Däremot så måste jag vara krass och säga att jag gillar priset på den bättre ;)
    Nu är ju säkerheten givetvis den avgörande faktorn. Vilken skulle ni välja av dessa två om ni var i min sits?

www.hecate.se Theo 100111
  • Svar på tråden two-way eller hi-way
  • Joico

Britax Hi-way hade jag valt! Two-wayen är lite för öppen och vid för ett litet barn. Men prova, det är det nästa man kan göra. Det är inte säkert att dom passar likabra i bilen

• principessan

Hi-wayen helt klart. förstår inte alls vitsen med two-wayen.

• Agamemnon

Vi har Hi-wayen och är jättenöjda. Jag har precis lärt mig att Two-wayen har en högre rygg men iaf i vårt fall kvittar det (dottern har snarare långa ben). Men som Annnan säger, låt honom provsitta båda och se hur de får plats i bilen.

♥ Olivia 080308 ♥ BF maj 2011 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • xXMaLoXx

Ja, ju mer jag läser så verkar HI-way vara det bästa alternativet. Nu är sonen visserligen rätt lång redan, men båda stolarna lär ju räcka en bit iaf.

Det är som ni säger, bäst att åka in och låta honom provsitta. Vi har en volvo v70, brukar man få testa hur den sitter i bilen eller är det kinkigt med sådant? Det är ju inte så skoj att komma ut med en stol som barnet sitter super i, men som sitter helt åt fanders i bilen.

Vilken djungel det här var, jisses. Babyskyddet var ju rena barnleken att välja ut jämfört med det här :D

www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Joico
    xXMaLoXx skrev 2010-12-02 15:05:56 följande:
    Ja, ju mer jag läser så verkar HI-way vara det bästa alternativet. Nu är sonen visserligen rätt lång redan, men båda stolarna lär ju räcka en bit iaf.

Det är som ni säger, bäst att åka in och låta honom provsitta. Vi har en volvo v70, brukar man få testa hur den sitter i bilen eller är det kinkigt med sådant? Det är ju inte så skoj att komma ut med en stol som barnet sitter super i, men som sitter helt åt fanders i bilen.

Vilken djungel det här var, jisses. Babyskyddet var ju rena barnleken att välja ut jämfört med det här :D
    Om dom inte tänker prova ut en stol så byt affär!! Givetvis ska den provas i bilen och med barnet!
  • Jempa L

Ja, man brukar få prova stolen i bilen. Antingen har man en säljare med sig eller om man vill prova själv så lämnar man typ körkortet i kassan som pant.

Hi-way låter bäst för er förutsatt att den fungerar bra i bilen. Jag har Freeway (föregångaren till Hi-way) och tycker att den är kanon till mindre barn. Runt treårsåldern och uppåt tycker jag att Two-way är helt suverän! Min femåring sitter fortfarande bakåt i den, så den är lång och rymlig för stora barn.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • xXMaLoXx
    Joico skrev 2010-12-02 15:07:28 följande:
    Om dom inte tänker prova ut en stol så byt affär!! Givetvis ska den provas i bilen och med barnet!
    Ja, jag vill ju vara trygg i att sonen åker så säkert han kan i bilen. Vi får ta oss en sväng imorgon och prova ut lite stolar. Är HI-way lättmonterad btw?
  • Joico
    xXMaLoXx skrev 2010-12-02 15:10:42 följande:
    Ja, jag vill ju vara trygg i att sonen åker så säkert han kan i bilen. Vi får ta oss en sväng imorgon och prova ut lite stolar. Är HI-way lättmonterad btw?
    Alla stolar monteras mer eller mindre på samma sätt. Det kan vara lite krångligt i början, men när du gjort det ett par gånger så går det som en dans. Jag lovar
  • Agamemnon
    xXMaLoXx skrev 2010-12-02 15:10:42 följande:
    Den är jättelätt att montera. Det var en av anledningarna till att vi köpte den, vi hade nämligen ingen egen bil då och ville absolut ha en barnstol som är lätt att flytta från bil till bil.
    ♥ Olivia 080308 ♥ BF maj 2011 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • frwi

vi har en v70 och hi-way passar utmärkt med våran tjej 10 mån och 10 kg, så den borde nog passa er också, använd klacken man får med för att få  mer utrymme för benen är ett tips från mig :)

lycka till med erat inköp

• LabLover

Vi har båda Just nu använder vi Hi-Way till 2,5-åringen. Kommer nog att byta till Two-Way till våren. Den är rymligare och lättare för barnet att själv klättra i och ur. Båda är väl likvärdiga när det gäller monteringen men den senare tar ju mer plats.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • xXMaLoXx

Tack i massor för alla era svar :)

Imorgon beger vi oss iväg och provar bilstolar. Det lutar dock åt Hi-way, förutsatt att sonen sitter bra och trivs...och att den passar i bilen som sagt. Nu ska den ju göra det enligt inlägg här, men lika bra att testa iaf :)

Det känns som att en Hi-way lockar när det gäller utrymmet också, en v70 är trots allt inte hur rymlig som helst trots att det är en kombi.

• xXMaLoXx

Nu är stolen inhandlad iaf, det blev en HI-Way. Two-way kändes alldeles för rymlig och var stor och bökig. Sonen provsatt HI-way och blev helt lyrisk :D
    Säljaren vi pratade med  nämnde att han själv föredrog en bilstol som enbart används bakåtsittande, när tiden är inne så byter ha till en ren bältesstol istället för att köpa en kombivariant.

Det känns skönt att ha det här gjort, nu kan vi åka till vänner och fira deras lille pojk som fyller 1 år på Söndag :)

Svar på tråden two-way eller hi-way