• hemlig mamma

Vi med barn födda runt 23 mars 2009.

Jag har en dotter som är född 23 mars 2009. Det skulle vara kul med en tråd där vi kan följas åt och glädjas över när det går bra och stötta varandra när det går mindre bra. Kanske ge tips och ideer i olika frågor och funderingar.
    Har du ett barn som är född omkring det datumet vore det roligt om du ville hänga på .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 21:50
    Med en tjej med full fart som ofta somnar sent är det inte alltid man hinner gå ut på nätet på kvällen. I bland kan det gå flera dagar mellan varven. Så jag har inte lämnat tråden även om det skulle ta ett tag innan jag skriver.

• Svar på tråden Vi med barn födda runt 23 mars 2009.
  • anna1973

förnöjsam
    Håller helt med, har just stoppat i mig lite kvarbliven chokladpudding, egentligen helt onödigt. Mitt problem är att jag måste "äta upp" allt gott som finns hemma.
    Kul med nya jeans! Jag köpte ett par precis innan jag bröt foten, så nu ser jag fram emot att få ta av gipset och gå ner de kilona jag gått upp så att jag kan få ta på mig dem. Hann aldrig använda dem innan det hände, snacka om kapitalförstöring...

Fåret Shaun ("fåjefån") är en klar favorit här hemma också. Han brukar kolla på det när han dricker välling, fast jag tycker nog att det är roligare än vad han tycker. Han hittade en visselpipa i en låda härom dagen och det var ju kul! Det var hunden i fåret Shaun! Annas vill han mest att man är med när han leker, sitter brevid på golvet eller så, då brukar det vara ok, men inte leka själv. Han fick en tågbana, docka med dockvagn, samt städvagn i julklapp (bland annat) och dessa tre saker är väldigt populära! Sedan älskar han sina böcker också, men han vill gärna sitta i knät och läsa tillsammans... Lego är kul också.

• hemlig mamma

Vår gumman har inte ro att sitta och lyssna när man läser böcker. I bland kan man läsa en bok. Hon hade en kort period då det kunde gå att läsa några böcker efter varandra. Men inte nu. Jag hoppas att det blir bättre sedan.

• K H

Min dotter älskar tydligen att lägga pusel, det sade de på dagis idag. Hade jag ingen aning om, hemma vill hon aldrig pussla. Så nu vet jag vad jag ska ge henne i födelsedags present .Glad

Vet ni vad ni ska ge i födelsedagspresent till era barn, det börjar närma sig nu.

• hemlig mamma

Jag håller på att fundera för fullt. Vi har en liten lägenhet och vill inte ha en massa prylar som inte används/behövs.  Jag är "orolig" att familjerna ska köpa saker på eget bevåg. Speciellt min mans familj håller jag på att uppbåda kraft för att komma på bra prexenter och förklara att hon inte behöver andra saker. Hon har redan mer än vad hon behöver.

Vi har tänkt göra ett mindre kalas för den närmaste familjen nån vecka efter hon fyller. Hon har inte fått börja äta kakor och godis än - det ändå hon får äta är pepparkaka. Gästerna kommer säkert förvänta sig tårta. Då har jag kommit på den lysande iden att göra pannkakstårta . Då kan man ta fruktpure, mosad banan och grädde mellan. Ha grädde utanpå och garnera med frukt. 

I dag är skruttan sjuk. Hon har feber och ont i halsen. Pepparkakan hon fick tog hon bara en liten tugga av - annars älskar hon pepparkakor. Men hon ville ändå hålla i den och så .

• anna1973

KH - jag tänkte nog köpa en liten spis och kanske en cykel

förnöjsam - smart med pannkakstårta!

Idag är det min sons sista dag på dagis här innan vi flyttar hem, min man ringde efter han hade lämnat honom och berättade att de satt upp en massa ballonger och plakat med "we will miss you Hugo". Gulligt, men jobbigt att han inte ska få gå dit igen...

• hemlig mamma

Kommer han att få börja på nytt dagis direkt? Eller kommer någon av er vara hemma ett tag med honom?

Med en tjej med mycket energi är jag själv väldigt tacksam för att det finns öppna förskolor. Jag saknar dock att de inte har öppet på fredagar de dagar jag har ledig fredag.

På tal om pannkakstårta; frågan är om födelsedagsbarnet kommer att gilla den? Hon är ganska petig med maten. Hon är relativt bra, men bara sådant hon gillar. Hon är väldigt skeptisk mot nytt. Hon hade från första början väldiga kräkreflexer, så hon är känslig för konsistensen. Det är jag med, som bönor, cocos mm. Hon har kanske ärvt det?
    Hur är era barn med maten?

• anna1973

förnöjsam - jag är hemma en vecka med honom innan han börjar på sitt nya dagis

min lille kille är just nu inne i en fas (hoppas jag att det är) när han inte äter särskilt mycket alls hemma. På dagis äter han dock ordentligt, och välling dricker han med god aptit.

• hemlig mamma

Gumman hade ju host och feber torsdag och fredag. På lördagen var hon feberfri och hostan var i prinicp borta på söndagen. Men aptiten blev ännu sämre på lördagen. Det gör mig lite orolig. Jag hoppas att hon blir påverkad när hon kommer till dagis och äter mer där.

• K H

Vad roligt det är med födelsedagar!
    Nu fyller min dotter 2 om några dagar och vi har inte kommit på något att köpa.
    Ska ha kalas för henne dagen innan hon fyller så funderar på att vänta med att köpa något tills man vet vad alla andra ger henne. Jag vet inte .
     Hur skulle ni gjort?

• hemlig mamma

Vi försöker bara köpa sådant som vi tror att hon kommer ha använding för, och som sagt önska sådant oxå - om de går med på det.
    Hittills har vi köpt som vi kommer ge henne: leksaksglas och kastruller inköpta på IKEA, vi kommer önska oss tågset från IKEA, leksaksmat (i höstas fick vi en spis inköpt på scenod hand för typ 50 spänn), en bil, buss och lastbil (hon har inte så mycket sådant än). Jag funderar på att ge eller önska något med bokstäver kanske magneter till kylskåpet.
    Vi köpte i helgen de billigaste bordet med tillhörande stolar som vi kommer önska av mina föäräldrar i förskott.

Hon har i nte riktigt ro att lyssna på böcker här hemma. Annars är det säkert bra tips.

Sedan håller jag på att fundera vidare vad man kan hitta på. Kavel och formar till play do lera fudnerar vi på. Vi fick en träkavel i julklapp, men play do leran fastnar på den. 

• K H

Vi ska flytta till hus så småning om så då ska hon få en försenad födelsedags present  som är en spis med tillbehör.

• hemlig mamma

Det låter vettigt KH. Ni tänker inte ha något mer firande? Det låter ju väldigt klokt i så fall. Egentligen är ju firandet i den här åldern inte för barnets skull - de förstår ännu inte vad det innebär. Samtidigt känner jag att det finns en förväntan från andra att man ska fira på ett eller annat sätt. Kanske inte med kalas och så. Men att de får presenter och firar på något sätt. Nu tycker jag om kalas för jag är social och gillar att umgås med familj och vänner och ser det som ett tillfälle att träffas.

• hemlig mamma

Nu blir det kalas i morgon . Jag har inte lyckats ha önskemål till alla om vilka presenter som kan passa, så jag bävar lite. Men det ska ändå bli trevligt. Än är det ju mest för vår skull - hon har ju inte koll på att hon fyller.
    Men när de firade henne på dagis så fick hon en krona på huvudet. De sa att hon var sååå stolt och glad och skulle absolut ha den på sig tom på vilan. Och hemma en dag tyckte hon att favoritnallen skulle ha krona oxå =).

Hur är det med er?

• K H

Hoppas allas 2 års kalas har varit bra!
     Nu äntligen har min dotter kommit igång med att prata lite. Lite lättare att försöka förstå henne.
    Nu ska vi flytta till hus i slutet av veckan och då ska hon få eget rum  och sina försenade födelsedagspresenter
    ,en spis och ett bord och stolar.

• hemlig mamma

Jag har lyckats bli förkyld. Det började med skav i halsen. Sedan blev det bättre men jag blev tät och snorig på fredagen. I natt sov jag bättre men förkylningen kändes sämre. Min man blev förkyld i går, så frågan är om han fick min eller om det är jag som har fått hans. Vår dotter verkar ha klarat sig än så länge. Jag hoppas att hon inte kommer bli smittad.

Eller så är det för att jag jobbat trots förkylningen - har inte känt mig så dålig, men inte fått riktig tid för återhämtning. Jag jobbade i helgen och även om jag var ledig i fredags och i dag så är det fullt upp med en tvååring. Så i morgon och säkert fler dagar denna vecka kommer jag behöva vara hemma från jobbet.

Svar på tråden Vi med barn födda runt 23 mars 2009.