zelia skrev 2010-12-22 09:25:35 följande:
Jag kan beskriva lite mer detaljerat hur min son var som 9-10 månaders bebis ifall det kan vara till någon tröst/hjälp:
Han lystrade inte till sitt namn. Även när jag ropade hans namn då han inte var upptagen med annat så ignorerade han det.
Han kunde inte följa en pekning eller peka själv. Det var helt omöjligt att få honom att titta på lampan när jag pekade på den tex (kallas för delad uppmärksamhet)
Han gav ingen ögonkontakt när han hittade på bus eller när han ville få min uppmärksamhet. Hans enda sätt att kommunicera var möjligen att skrika. (en normal 10 månaders kommunicerar också med gester och joller, samt ögonkontakt.)
Han klättrade över mig och syskon eller använde oss som "handtag" som om vi vore möbler och inte människor.
Han fastnade i olika aktiviteter, speciellt sådana som har ett visuellt stimuli (snurra på saker, öppna stänga skåp). Kunde hålla på i evigheter.
Han härmade inte. Han försökte inte göra rörelser till Imse Vimse, Litet Hus. Han försökte inte vinka eller klappa händer när jag försökte visa honom det. Han tog aldrig en kloss eller dylikt och satte mot örat och "pratade" i låtsastelefon (brukar normala ettåringar göra).
Han sträckte inte upp händerna och ville bli upplyft fast han älskade kroppskontakt och kramar. Han kunde liksom inte kommunicera att det var det han ville ha, men när jag lyfte upp honom så brukade han alltid kramas. Lillebror (nu ett år) däremot kommer titt som tätt och visar att han vill upp i famnen eller få en kram.
Nu är min son fyra år och har tack vare tidig diagnos och tidig intensiv beteendeterapi lärt sig allt det där. Nu både pratar han och leker mer normalt, även om han fortfarande har endel kvar att lära om socialt samspel.
Okej för att gå igenom din lista hur min son är motsvarande..
Han lyssnar till sitt namn men det kan ofta vara svårt att få kontakt eller man får ropa flera ggr, svårt o avgöra om det beror å ngt eller om han bara tycker jag är ointressant o lyssna på kanske
Sonen kan inte vinka, klappa händer eller peka men nu när jag frågar han vart lampan är så tittar han snabbt på lampan, dock förstår han bara att det är en viss lampa som är lampa, han förstår inte att alla andra lampor också är lampor. ;)
Jollrar lite gör han men började med det ganska så sent. Först var det lite "raou" någonting, sen slutade han med det och började med "baba" och nu har han slutat med det också och säger mest "dadada" eller gör olika "monstervrål" Han visar mig inte leksaker eller så och har väl inte funderat så mkt på om han just tittat på mig när han vill upp i famnen men har för mig att om han står i sin gåstol så kan han gnälla o titta på mig och då han nyligen lärt sig krypa kommer han ibland fram o drar mig i benet eller snarare lägger en hand på det.
Det enda jag skulle säga att han i sådana fall "fastnar" på är kanske att han alltid tar tag i detaljerna ofta på saker, t.ex. tvättlappar, små fransar eller en svans på ett gosedjur. Annars så gillar han ju o öppna o stänga skåp ofta eller riva sönder tidningar verkar vara hans favoritsysselsättning. Snören kan han också sitta o pilla med en stund.
Härmar mig har min son heller aldrig gjort. På något sätt. Han har ju "bubblat" med munnen mkt men har aldrig sett han t.ex. sträcka ut tungan som de säger att "alla" bebisar gör redan efter födseln. O ang klossarna så sitter han mest o käkar på dom o sen kastar iväg dom
Han sträcker heller aldrig upp armarna då han vill bli upplyft men när jag frågar "ska jag ta upp dig" så kan han hålla ut armarna i sidled men han sträcker aldrig upp armarna ordentligt.
Jag har börjar gå till barnpsykolog nu precis o han var ju inte vaken då så då kunde hon inte säga så mkt men jag har berättat lite om min oro och om honom och hon ska hur som helst göra något slags utvecklingstest på honom de följande 2 gångerna. Hoppas att allt är som det ska!