• Trebarns mamma

Min 3,5 månaders bebis har diarré!! Behöver råd!

Hej!
    Jag är ny på FamiljeLiv.se men har varit inne och läst en hel del ämnen på forumet. Jag har fått en massa bra svar på många problem som har kommit upp här på forumet, så nu tänkte jag ställa min egen fråga.

Jag har en 3,5 månaders flicka, som får Nan ersättning. I onsdags började jag ge smakportioner av Mild havregröt från 4 månader efter  att ha pratat med BVC sköterskan. Hon fick smaka både i onsdags och torsdags, allt som allt 5 st mini teskedar. Och nu har hon diarré!! hon bajsar upp till 8 ggr per dag och det är riktigt löst. kan det bero på Havregröten eller kan det vara tänder som tittar fram? har två barn innan som har fått havregröt utan problem.

nu är jag ganska orolig och hoppas på svar.

tack!

• Svar på tråden Min 3,5 månaders bebis har diarré!! Behöver råd!
  • Lumo

Låt bli gröten några dagar tills hon är bra igen. Sen kan du ju försöka igen.

• caaroooline

låt bli gröten och ge något som är mer "stoppande" ist. Som morot eller banan! det får man ju ge i smakportioner, så du kan ju kanske övergå till det nu ist å ge någon sked?

• Trebarns mamma

Tack för era svar!

jag kommer inte ihåg hur det var med mina andra barn, men kan det vara tänder på väg? brukar barn få så mycket diarré när tänderna börjar komma?
    för jag kommer ihåg att det hände samma sak för ca en månad sen, diarré i ca 3-4 dagar, då hade jag inte börjat ge gröt och samtidigt så bajsade hon inte lika ofta som hon har gjort nu. bara idag har jag bytt minst 10 bajsblöjor och kläder tre gånger. Men hon verkar inte vara påverkad på något sätt. hon leker och ler som vanligt.
    är väldigt orolig!  har läst väldigt många gånger att diarré kan vara riktigt farligt för bebisar under 6 månader.

• caaroooline

Min son fick diarre när första tanden kom. han bajsade direkt han ätit minsta lilla.. Så det kan mycket väl stämma.

• JASS

Majsvälling är stoppande, testa. (Har för mig att man får ge det till så små, kolla upp det.) Jag har alltid det hemma för akutlägen.

Svar på tråden Min 3,5 månaders bebis har diarré!! Behöver råd!