• pinkpillow

Hjälp här! UT / PUT semesterresor möjliga?

Hej! Jag har ett par frågor som jag hoppas någon här kan svara på.
    Min Sambo (icke thai) fick för en tid sedan uppehållstillstånd i 2 år med anknytning till mig och vårt barn.

Vi vill åka ner till Thailand :flower: på semester och hälsa på vänner m.m Men jag undrar hur länge man kan
    vara utrest från Sverige med ett 2årigt UT, på migrationsverkets kundservice sa hon att om man är
    borta längre än 40 dagar, så kan det påverka ansökan om PUT sedan och Medborgarskapet också.
    Till exempel om han varit utrest längre än 40 dagar kanske han inte fick Permanent uppehållstillstånd
    efter 2 år när UT går ut, utan då kanske han bara får ett år till med UT.
    Sen undrar jag när han får PUT, hur länge kan man vara borta på semester dårå?
    Kan de dra tillbaka PUT om man är borta för länge?

Någon som har erfarenheter, som har åka ner till Thailand eller nånstans på semester?
    Hur länge har ni isåfall varit borta och vad fick ni för konsekvenser av det?

Vänliga hälsningar, Hoppas jag får svar! :santa:

• Svar på tråden Hjälp här! UT / PUT semesterresor möjliga?
  • pinkpillow

nej det verkar inte som det

• Kallfront

Det ska inte vara något problem att åka på semester om man har UT eller PUT. Däremot kan det ta längre tid att få svenskt medborgarskap om man har varit borta med än ett visst antal dagar från landet. Kolla migrationsverket.se där finns det mer info om detta.

Min man kommer från Egypten och har varit här i snart två år. Vi har rest till Egypten och andra ställen flera gånger under den tid han har varit här. Det man får vara uppmärksam på är att det är bra om man befinner sig i Sverige när det är dags att ansöka om förlängning av uppehållstillståndet. Annars kan det bli strul att komma in i landet igen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Svar på tråden Hjälp här! UT / PUT semesterresor möjliga?