• Junilängtan

5 månaders som redan "går"

Min 5 månaders vill bara stå hela tiden och tar små steg. Han kan gå nån meter innan han tröttnar och vill göra ngt annat..Jag håller ju givetvis i honom. Är detta tidigt, hur gör era 5 månaders? Vad tror ni, innebär detta att han kommer lära sig gå tidigt?
    Däremot har han tvärvägrat från dag1 att ligga på magen så tänker att han kanske hoppar över detta med att åla och krypa och försöker att gå direkt?

• Svar på tråden 5 månaders som redan "går"
  • astro

Min yngsta dotter struntade i att krypa, reste sig mot allt hon kom över och gick utan stöd redan vid sju månader. Ungar är otroligt olika, mina fem så här långt gick utan stöd vid:
    1) Elva månader
    2)  Nio månader.
    3) Åtta månader.
    4) Sju månader.
    5) Nästan ett år.

Själv gick jag enl uppgift inte ett steg innan jag var arton månader och även då var det ovilligt. 

• pluvdo
    vittra skrev 2010-11-30 22:49:25 följande:
    Jo det stämmer, barn bör träna på den korslagda rörelsen, den som uppstår vid krypandet, och det hör till utvecklingen att göra detta under spädbarnsåret. Dock börjar ju vissa barn aldrig att just krypa, men då kanske de som sagt ålar eller liknande istället och det går lika bra, det väsentliga är just denna korslagda rörelse. Ett vanligt problem man märker inom skolan idag (hos dem som har koncentrationssvårigheter bla) är just att dessa reflexer som du nämner inte har tränats bort. Då kan man göra fysiska övningar som tränar motoriken och på så sätt tränar man bort reflexerna. Så det är viktigt att de inte hoppar över detta steg helt och hållet
    Jo jag vet, men som jag förstår var det inte specifikt att de hoppade över det steget som var "oroväckande", utan att det faktum att de gjort det kan tyda på att de har något problem med att reflexerna inte tränats bort. Det betyder inte per automatik att något är fel och att barnet kommer få koncentrationssvårigheter, men det kan vara ett tecken på det. Likväl som att det inte betyder att inget är fel när ett barn lär sig krypa. För det finns flera punkter man skall vara uppmärksam på. Så förstod jag det när jag läste på min farbrors hemsida. Han jobbar bland annat med att träna barn och sådär så de tränar bort de reflexerna. "Utveckling genom sensmotorisk träning"...

Här är förresten listan med exempel på vad som kan vara tecken på "att de Grundläggande Rörelsemönstren inte integrerats och/eller att vestibulärsystemet är omoget." www.vestibularis.se/sensomotorisk_traning.asp

:)
  • pluvdo
    Junilängtan skrev 2010-11-30 23:32:08 följande:
    Jag man får nog ta det där med en nypa salt..Rent forskningsmässigt tror jag inte att det där är fastställt för då hade man ju "tvingat" alla barn att ligga på mage och bvc hade informerat alla om detta. Barn är olika, min kusin hoppade fram på rumpan och hon har inte koncentrationssvårigheter..
    Det var ju inte länge sen man tvingade vänsterhänta att använda högerhand då detta ansågs farligtFlört

Men jag ska nog ändå bli lite bättre på att träna honom, ovanstående gav ju ett bra tips med att lägga en spegel framför..
    Nä som sagt tror jag inte det är "farligt" i sig att barn hoppar över det stadiet, utan det kan vara ett tecken på att något är fel. Inte en garanti för det. Men kolla listan jag just länkade till om du är nyfiken/orolig. Om det står mer du kan vara uppmärksam på, ifall att. Är det någon utvecklingsfas han missat så går ju det att träna bort.

Förlåt om jag gjorde dig orolig.
  • pluvdo
    Junilängtan skrev 2010-11-30 23:32:08 följande:
    Jag man får nog ta det där med en nypa salt..Rent forskningsmässigt tror jag inte att det där är fastställt för då hade man ju "tvingat" alla barn att ligga på mage och bvc hade informerat alla om detta. Barn är olika, min kusin hoppade fram på rumpan och hon har inte koncentrationssvårigheter..
    Det var ju inte länge sen man tvingade vänsterhänta att använda högerhand då detta ansågs farligtFlört

Men jag ska nog ändå bli lite bättre på att träna honom, ovanstående gav ju ett bra tips med att lägga en spegel framför..
    Förresten, min son gillade inte så mycket att ligga på mage heller, men sedan började jag lägga honom på mage i vagnen med sufletten nere så han kunde se sig omkring och det var jättespännande. Han var runt tre månader då. Det kunde du ju prova på en inte alltför kall dag eller om ni är inne i en affär eller så. :)
  • vittra
    pluvdo skrev 2010-12-01 00:49:16 följande:
    Jo jag vet, men som jag förstår var det inte specifikt att de hoppade över det steget som var "oroväckande", utan att det faktum att de gjort det kan tyda på att de har något problem med att reflexerna inte tränats bort. Det betyder inte per automatik att något är fel och att barnet kommer få koncentrationssvårigheter, men det kan vara ett tecken på det. Likväl som att det inte betyder att inget är fel när ett barn lär sig krypa. För det finns flera punkter man skall vara uppmärksam på. Så förstod jag det när jag läste på min farbrors hemsida. Han jobbar bland annat med att träna barn och sådär så de tränar bort de reflexerna. "Utveckling genom sensmotorisk träning"...

Här är förresten listan med exempel på vad som kan vara tecken på "att de Grundläggande Rörelsemönstren inte integrerats och/eller att vestibulärsystemet är omoget." www.vestibularis.se/sensomotorisk_traning.asp

:)
    Aha, är det där hans sida? Har varit inne och läst lite på den tidigare, jag upfattar det inte som du skriver. Det är ju just sådana övningar som att krypa, åla etc som man gör för att träna bort reflexerna. Så jag funderar lite på hur de kan försvinna om ett barn aldrig gjort sådana rörelser? Det står ju tom på sidan du länkade att:

"Vår utgångspunkt är att människan är förprogrammerad rörelsemässigt och att utvecklingen sker i en viss bestämd ordning. Om steg hoppats över har vi möjlighet att gå tillbaka och hämta upp dem under förutsättning att vi startar på nivåer som ligger före. Ingenting som en gång funnits i nervsystemet försvinner därifrån. Vår uppfattning är att ett stabilt och smidigt rörelsesätt i stående kräver att barnet rullat, ålat och krypit på ett riktigt sätt"...
  • vittra

www.haraldblomberg.com/las_o_skrivsvarigheter.htm
    Här kan man läsa att:
    "Hos en del barn är ett större eller mindre antal primitiva reflexer fortsatt aktiva. Det kan bl.a. bero på att de hoppar över en del sådana rytmiska rörelser eller inte gör dem tillräckligt."

"
    En annan reflex som ofta är aktiv hos barn med dyslexi är den symmetriska toniska nackreflexen (STNR). Denna reflex är aktiv bl.a. hos barn som inte krupit."

• pluvdo
    vittra skrev 2010-12-01 10:27:30 följande:
    Aha, är det där hans sida? Har varit inne och läst lite på den tidigare, jag upfattar det inte som du skriver. Det är ju just sådana övningar som att krypa, åla etc som man gör för att träna bort reflexerna. Så jag funderar lite på hur de kan försvinna om ett barn aldrig gjort sådana rörelser? Det står ju tom på sidan du länkade att:

"Vår utgångspunkt är att människan är förprogrammerad rörelsemässigt och att utvecklingen sker i en viss bestämd ordning. Om steg hoppats över har vi möjlighet att gå tillbaka och hämta upp dem under förutsättning att vi startar på nivåer som ligger före. Ingenting som en gång funnits i nervsystemet försvinner därifrån. Vår uppfattning är att ett stabilt och smidigt rörelsesätt i stående kräver att barnet rullat, ålat och krypit på ett riktigt sätt"...
    Ja då hade jag missförstått. Jag tydde det tidigare som att man var tvungen att gå igenom de olika stegen för att bli av med reflexerna, men när jag skrev det i något forum så blev jag väldigt utskälld pga att jag spred sådana lögner. Så då läste jag den där listan med saker som var "tecken" på att någon reflex inte räknats bort och då tänkte jag att okej, då kanske det bara är så att det faktum att barn aldrig börjar krypa är ett TECKEN på att de inte blivit av med någon reflex, men att krypandet i sig inte gör att man blir av med den. Typ. Men då får jag säga som jag sade från början igen då. Och hoppas att jag inte blir påhoppad. :D
  • Junilängtan

Jaja, jag kan inte uttala mig om denna forskning då jag ej är kunnig inom området. Men spontant tror jag att det är bäst att ta sånt här med ro, sålänge min son verkar glad och min bm säger att allt är ok så tänker jag att det är dumt att förstora upp sånt här.. Många barn ogillar att ligga på magen. Han lär sig säkert att krypa tex från sittandes..eller så gör han inte!

• 86TiAn82

Kan ju tillägga att min son va vansinnig första månaderna och ville inte alls ligga på mage, bara stå och sitta, men vid 4-5 månader började han kråla runt på golvet och började krypa riktigt samtidigt som han lärde sig att ställa sig upp mot saker, det va som bara att låta han ligga och vara förbannad en stund så gick det över sen :) han lärde sig att vända sig från mage till rygg vid 2 månader, och från rygg till mage vid 4.

86TiAn82 skrev 2010-11-30 23:35:29 följande:
    Dan innan 7 månader började våran att gå efter möbler, han blir 9 månader imorgon och går fortfarande bara efter möbler, har stått och gått små steg sen 4-5 månaders ålder, hoppas och tror inte han går innan 1 år iaf, man har tagit 1 steg utan att hålla i sig i något. Men han tänker länge innan han gör något!
  • vittra
    Junilängtan skrev 2010-12-01 20:30:19 följande:
    Jaja, jag kan inte uttala mig om denna forskning då jag ej är kunnig inom området. Men spontant tror jag att det är bäst att ta sånt här med ro, sålänge min son verkar glad och min bm säger att allt är ok så tänker jag att det är dumt att förstora upp sånt här.. Många barn ogillar att ligga på magen. Han lär sig säkert att krypa tex från sittandes..eller så gör han inte!
    Ja som sagt, vår tjej låg aldrig på mage som bebis men hon började krypa när hon var 8 månader, från sittande. Hon har ju inte hoppat över något steg även fast jag inte tvingade henne att ligga skrikandes på mage

Tycker absolut man bör ta det med ro, även om det kan vara bra att känna till.
  • Ms M
    Petra b skrev 2010-11-26 11:34:58 följande:
    Jag var 4½ månad när jag tog mina första steg utan stöd, så det är olika med utvecklingen. Jag hoppade också över krypandet helt. :)
    Förlåt men man kan väl inte vid den ålderns stå på sina ben själv utan stöd??? Och dessutom ta några steg?? Nej, låter helt fel i mina öron..
  • Petra b
    Ms M skrev 2010-12-01 23:57:50 följande:
    Förlåt men man kan väl inte vid den ålderns stå på sina ben själv utan stöd??? Och dessutom ta några steg?? Nej, låter helt fel i mina öron..
    Jag kan dubbelkolla med mamma, men jag är till 99% säker på att det var vid den åldern. Iochförsig var det bara fyra steg, men det finns dokumenterat på foto. ^^
  • lassemia

Bàda mina killar har gàtt med stöd när de varit fem mànader. De har älskat det och velat göra det länge. Min äldsta son tog sina första steg pà egen hand vid 12 màn 2 dgr och min lilleman (nu 8 1/2 màn) har redan börjat gà pà egen hand (dà 8 màn 5 dgr). 

• lassemia

Kan lägga till att min minsting bara àlar, kryper inte och nu när han börjat gà undrar jag om han nàgonsin kommer att krypa eftersom han inte längre är nöjd med att vara pà golvet;) 

Svar på tråden 5 månaders som redan "går"