pluvdo skrev 2010-12-01 00:49:16 följande:
Jo jag vet, men som jag förstår var det inte specifikt att de hoppade över det steget som var "oroväckande", utan att det faktum att de gjort det kan tyda på att de har något problem med att reflexerna inte tränats bort. Det betyder inte per automatik att något är fel och att barnet kommer få koncentrationssvårigheter, men det kan vara ett tecken på det. Likväl som att det inte betyder att inget är fel när ett barn lär sig krypa. För det finns flera punkter man skall vara uppmärksam på. Så förstod jag det när jag läste på min farbrors hemsida. Han jobbar bland annat med att träna barn och sådär så de tränar bort de reflexerna. "Utveckling genom sensmotorisk träning"...
Här är förresten listan med exempel på vad som kan vara tecken på "att de Grundläggande Rörelsemönstren inte integrerats och/eller att vestibulärsystemet är omoget."
www.vestibularis.se/sensomotorisk_traning.asp
:)
Aha, är det där hans sida? Har varit inne och läst lite på den tidigare, jag upfattar det inte som du skriver. Det är ju just sådana övningar som att krypa, åla etc som man gör för att träna bort reflexerna. Så jag funderar lite på hur de kan försvinna om ett barn aldrig gjort sådana rörelser? Det står ju tom på sidan du länkade att:
"Vår utgångspunkt är att människan är förprogrammerad rörelsemässigt och att utvecklingen sker i en viss bestämd ordning. Om steg hoppats över har vi möjlighet att gå tillbaka och hämta upp dem under förutsättning att vi startar på nivåer som ligger före. Ingenting som en gång funnits i nervsystemet försvinner därifrån. Vår uppfattning är att ett stabilt och smidigt rörelsesätt i stående kräver att barnet rullat, ålat och krypit på ett riktigt sätt"...