• Ssk82

Oro över att bli nekad snitt :-(

Önskar råd och hjälp!

Födde min dotter 2008, förlossningen slutade med sugklocka, tillkallad akutpersonal. Apgarpoäng 3 när hon kom ut. Fick henne först efter en timme då de jobbat med hennes andning. Detta har skämt mig men alltid tänkt att det blir kejsarsnitt nästa gång. Nu läser jag att hur många som helst bli nekade och nu har jag en HÖG ångestnivå. 

Ska föda i antingen Malmö eller Lund!

Snälla ni som vet ngt om ngn som blivit nekade, var är bäst, bra läkare, vad ska man säga etc! Snälla dela med er!!!!

• Svar på tråden Oro över att bli nekad snitt :-(
  • MsMe

Hej.

Tala med din BM, så att du får kontakt med Aurora.

Skulle du, efter samtal där få ett möte med en läkare om snittsamtal, så se till att vara riktigt påläst om kejsarsnitt.

Jag tror inte att du per automatik skulle få ett snitt för att det blev lite olyckligt under din förlossning, tyvärr.
    Hade det kunnat förhindrats på något sätt? Alltså hade de varit snabbare med att hjälpa din lilla flicka ut, så kanske inte andningsproblemen uppstått?
    Kanske kan du känna dig tryggare inför nästa förlossning genom att du skriver en förlossningsplan, och får prata mycket om olika förberedelser, metoder och så vidare?

Det är inte helt enkelt att få igenom ett snitt, och som du skriver är det många som blir nekade.

Berätta gärna hur det går!

Kram,

LINDA

• Nolz

Vad jag förstår så nekar de sällan om du är bestämd på vad du vill! I Ystad säger de att de aldrig nekar någon KS om man är riktigt rädd för VF och är helt på det klara att det är KS man vill ha... Du har dessutom en mardrömsförlossning på din sida så jag har svårt att se att de skulle neka dig det, men som sagt du måste vara tydlig och bestämd.. inte vela eller vackla.. Se till att du kommer på ALMA samtal så fort som möjligt, för att slippa tänka på detta hela din graviditet. Jag väntar själv på svar från Ystad, men som sagt, de frågade mig när jag var på samtal om jag var helt bestämd och det är jag, så jag hoppas på ett JA..

Lycka till!

• Monikaki

Läs på om kejsarsnitt, det är inte så skönt...... för mej tog det över tre månader att bli helt frisk från snittet... Lycka till..

• MJ70

Vill heller inte uppmuntra till snitt. Jag låg på kk i tre veckor pga komplikation efter planerat snitt. Och det tog nästan 6 månader att bli helt bra.

Samtidigt föstår jag dig väldigt väl. Mitt första barn kom med urakut snitt. Efter tre dygns igångsättning såg vi barnets hjärtljud sjunka i botten och sen tog det bara några minuter tills de tog ut henne. Tack o lov mådde hon bra.

Så med tvån vägrade jag igångsättning så om jag gick mer än två veckor över igen så ville jag ha planerat snitt. Hade inga problem att få det beviljat varken i Malmö eller i Hbg där snittet sen gjordes.

I slutänden blev det värre för mig andra gången, men denna gång behövde jag aldrig oroa mig för barnet vilket var skönt.

• Falangist

Om du verkligen bestämt dig för snitt, har jag ett bra råd till dig.
    Åk över gränsen till intilliggande landsting och begär snitt där. De kommer med all sannorlikhet att bevilja det, eftersom det inte kommer bli detta landsting som betalar, utan det landsting i vilket du är skriven.

Kontakta sedan "ditt" landsting, (d.v.s din bm) och redogör för att du fått snitt beviljat i ett grann-landsting. Det är mycket troligt att ditt eget landsting då beviljar dig snitt, då de vet att de annars debiteras för något de inte kan räkna in i sin egen förlossningsstatistik.

Jag har på det här viset fått igenom ett planerat snitt i Västra Götanland, där man när det begav sig för en fyra-fem år sen var väldigt restriktiv med att bevilja planerade snitt på grund av förlossningsrädsla. Jag skaffade mig ett bekräftat planerat snitt via Hallands landsting, ställde sedan MVC inför fullbordat faktum och fick bara två veckor efter det igenom snittet på Mölndals sjukhus.

Om du vet vad du vill, kanske detta kan vara en väg att gå.

Svar på tråden Oro över att bli nekad snitt :-(