• Drake

Ni som flaskmatade från dag 1, ge mig råd!

Hej,
    Jag väntar mitt första barn till våren och vill att olika anledningar inte amma.
    Jag har lite frågor kring att flaskmata från dag 1 och hoppas att någon kan svara.

1. Vilka reaktioner möttes ni av på MVC och BB när ni sa att ni inte ville amma?
    2. Fick ni tabletter för att stoppa mjölken?
    3. Hur reagerade er bebis på att få flaska i stället för bröstet? Var det några problem att mata med flaska?
    4. Om det blev problem, hur löste ni dem?
    5. Några tips att tänka på när man ska flaskmata en nyfödd?

• Svar på tråden Ni som flaskmatade från dag 1, ge mig råd!
  • Pumpkin

1. Jag var väldigt tydlig redan från början på MVC om att jag inte tänkte amma och min barnmorska märkte att jag var både bestämd och påläst så hon tog ingen diskussion med mig. Hade hon gjort det hade jag blivit galen, det är faktiskt inte hennes sak. Hon skrev in i min journal att jag inte vill amma och inte ville ta några diskussioner om det och jag sa det själv till förlossnings- och BB-personalen också. Och det blev inga diskussioner, alla var väldigt hjälpsamma och trevliga.

2. Japp.

3. Det var inga konstigheter alls, han tog flaskan så fort maken satte den till munnen. Napp likaså. Bara han fick/får suga på nånting så är han nöjd

4. -

5. Första veckan ungefär brukar man säga att de ska ha 10 ml per dygn de är gamla åt gången. Alltså är bebisen 2 dagar gammal så ska h*n ha 20 ml ersättning vid varje matningstillfälle. På ett ungefär alltså. Efter det är ett bra tips att alltid göra så mycket att det finns kvar lite i flaskan när bebisen ätit klart, då är h*n mätt.
    Köp hem Sempers magdroppar just in case, står man där med en bebis som skriker för att h*n har ont i magen eller inte kan bajsa ordenligt så är det rätt skönt att ha sånt hemma.
    Försök göra matningen så "naturlig" som möjligt, dvs hudkontakt, ögonkontakt osv. Bara för att man matar med flaska så behöver inte matningen bli "opersonlig".

Hmm... Kommer inte på så mycket mer just nu. Men lycka till - och stå på dig! Det kommer gå fint

• Sparvöga

Jag har flaskmatat min son från födelsen. Inte ett aktivt val från min sida dock (sonen var inskriven på barnavdelningen första dygnet och sondmatades då, och sedan lyckades vi aldrig få till rätt amningsteknik).
    Men:

1. Här (i Halmstad) har jag aldrig mötts av annat än förståelse och respekt när det gäller att flaskmata, jag har snarare fått fint stöd både från omgivning och personal på BVC. Jag har hört samma från tjejer som själva valt att inte amma. På BB däremot hade man nog fått "tjata" lite om man självmant valt att inte amma, under de dagar jag låg där cirkulerade många olika sköterskor och av bara farten verkade de flesta utgå ifrån att man ammade/försökte amma/ville ha hjälp att amma. Men jag tror inte att man hade fått några som helst onda ögon om man inte velat. Jag försökte ju att amma, men när det inte gick och jag ringde på hjälp så fixade de kvickt och lätt ersättning i flaska varenda gång, utan problem.

2. Nej. Jag pumpade brösten de första 2 månaderna för att blanda min mjölk (den lilla jag hade) med ersättningen, sedan trappade jag ner pumpandet steg för steg. Från början pumpade jag varje gång lillen åt (dvs ca var 4:e timme, även på natten). Sen drog jag ner på nattpumpningen och sen även på dagtid. Jag hade inga direkta problem med mjölkstockning eller sånt, jag hade rätt lite mjölk och sinade dessutom med tiden. Men hade det blivit problem så hade jag nog kunnat få tabletter för att stoppa mjölkproduktionen.

3. Bröstet ville han inte ta, men flaska var inget problem. Han tog napp också.

4. Vi hade lite bekymmer med att lillen fick magknip (svalde en del luft), men det löste sig när vi skaffade DrBrowns nappflaskor.

5. Säger som Pumpkin: försök ha kroppskontakt vid matningen. Håll bebisen i famnen och myyys!. En fördel med att flaskmata är att även pappan (eller övrig familj) kan hjälpa till att mata. Det gillar nog både bebis och pappa.
    För att göra nattmatningarna så smidiga som möjligt gjorde jag så att jag kokade en kanna vatten på kvällen, lät den svalna, och ställde in den i kylen. Ibland mätte jag till och med upp kokt och svalnat vatten i två nappflaskor och ställde dem i kylen (med lock). Sen micrade jag dem till rätt temp på natten och blandade i pulvret. Snabbt och enkelt!
    Kan säga att det är väldigt bra att ha flera (2-4 st) nappflaskor så att man alltid har någon ren (man hinner inte alltid diska direkt efter varje matning, speciellt inte på natten).

Lycka till med allt! Och kom ihåg om någon kritiserar dig att föräldraskapet inte sitter i amningen!  Det är så mycket andra saker som avgör om man får glada, trygga och nöjda barn. Hjärta

• Pumpkin

Vi har haft sex flaskor här hemma, skönt att slippa diska stup i kvarten. Och vi har gjort helt färdiga flaskor och ställt i kylen inför natten. Fast det var bara de 2-3 första veckorna, sen slutade han äta på natten.

Har man kommunalt vatten behöver man inte koka och greja, då är det bara att blanda pulver i kallt kranvatten, ställa in i kylen och micra till rätt temperatur när det ska ätas. Max 6-8 timmar ska förberedda flaskor stå i kylen dock, sen får man slänga.

• Göteborgsbruden

1. Vilka reaktioner möttes ni av på MVC och BB när ni sa att ni inte ville amma? Ingen alls, dom tyckte det var mitt val och stöttade mig.
    2. Fick ni tabletter för att stoppa mjölken? Japp, direkt efter förlossningen
    3. Hur reagerade er bebis på att få flaska i stället för bröstet? Var det några problem att mata med flaska? Hade inga problem alls med varken sonen eller dottern(har inte ammat något av barnen). Utan dom tog flaskan utan problem
    4. Om det blev problem, hur löste ni dem?-
    5. Några tips att tänka på när man ska flaskmata en nyfödd? Säger som dom andra, försök att ha så mycket kroppskontakt som möjligt när du matar även om du gör det med flaska. Myst massa med mina när jag matat

(¯`°?.¸♥ Freja 21/11-2008 ♥ Loke 26/2-2010 ♥¸.?°´¯)
  • Trulis78

1: Med mitt första barn fungerade inte amningen och jag gav till sist upp. Jag upplevde det då jobbigt att alla förutsatte att jag ammade överallt inom sjukvården. Det var som om jag behövde förklara mig hela tiden kände jag. Med andra barnet valde jag att inte amma alls för att slippa samma karusell som runt första barnet. Jag mötte ingen kritik den gången, utan jag tror att alla märkte att jag hade bestämt mig. SÅ jag håller med Pumpkin om att det är bra att läsa på och ha argument så att man låter säker på sin sak.

2: Jag fick tabletter för att stoppa mjölken med både första och andra barnet. Med första fick jag tabletter först efter några dagars amning då jag fick kraftig mjölkstockning. Jag behövde då äta mjölkhämmande tabletter i två veckor och mådde riktigt dåligt av dem. Med andra barnet fick jag tabletter direkt efter förlossningen som en engångsdos och dem mådde jag aldrig dåligt av. Däremot rann min mjölk till trots tabletterna och jag fick kämpa för att bli av med den men det var inte så jobbigt som första gången i alla fall.

3: Båda mina barn har gladeligen tagit flaskan, alltså även första flickan som inte alls orkade med att amma. Däremot hade de lite svårt att lära sig tekniken och svalde mycket luft i början.

4: Vi provade oss igenom diverse flaskor och fastnade till slut för Avent. Men det tog ändå barnen ett tag att lära sig att dricka i lagom takt utan att svälja luft. Vi provade oss fram med att rapa emellan osv. Detta är som jag förstått det dock även ett problem hos ammande barn, det tar helt enkelt tid att lära sig att äta.

5: Jag håller helt med de andra om att köpa på sig många flaskor. Det är skönt att slippa diska direkt efter matning, speciellt om man även tänker sig att man ska koka flaskorna emellan matningarna (vi gjorde det med första dottern som var sjuk när hon föddes). Dessutom tyckte jag att det var bra att han en ren flaska som alltid låg i skötväskan med en tetra ersättning ifall att man någon gång skulle hamna oplanerat någonstans och behöva mat till bebisen. LIkaså tyckte jag att det var bra att ha en pulverdoserare att ta med pulver ut i, och varmvatten i termos om man skulle någonstans där micro saknades. I övrigt vet jag inte om det var så stor skillnad mot att inte amma. Jag gjorde som de andra här och satt hud mot hud med mina barn och mös medan vi åt osv.

Lycka till med allt nu!

• Drake

Tack för era svara, det är väldigt intressant att läsa!

I första hand, som gravid, är jag orolig för vad BM ska säga om att jag inte vill amma. Jag har bestämt mig, jag är förmodligen mer påläst än många andra (har även läst forskningspappren direkt och inte bara i tidningen), men det känns ändå som jag kommer att bli utsatt för en övertalningskampanj. Jag är inskriven på SöS och det är ju ett amningscentrum i Stockholm...
    I andra hand, när barnet är fött,  är jag rädd för att bebisen kommer att få ont i magen av ersättningen, men det finns förhoppningsvis sätt att avhjälpa detta (som ni gett tips på)

Ang nappflaskor så kommer vi att köpa en maskin som steriliserar flaskorna och napparna. De är väldigt vanliga utomlands och väldigt praktiska. Då kan man stoppa i upp till 7 flaskor och de steriliseras på ca 5 minuter. Vi kommer även att köpa hem ganska många flaskor så att man alltid har rena när man behöver.

Jag tror också stenhårt på att ha mycket kropps- och ögonkontakt med bebisen under matning, det är ju en del av anknytningen.

Jag tar gärna emot fler erfarneheter om någon mer vill dela med sig

• Toting

Jag fick faktiskt nappflaska på SöS tredje natten. Det var en väldigt vettig BM som sa att om vi hade bestämt oss finns det ingen anledning att koppmata. Så stå på dig bara så tror jag inte de kommer försöka övertala dig! 

• pefa

1. Vilka reaktioner möttes ni av på MVC och BB när ni sa att ni inte ville amma?
    Min barnmorska på BVC var den som var mest "motsträvig", hon ville reda ut exakta anledningen till att jag inte ville amma och försökte in i det sista att övertala mig. Detta trots att hon sa sig märka att jag faktiskt hade bestämt mig och att jag inte bara hade hittat på detta. Men hon skrev i alla fall in i min journal att jag inte ville amma. När vi sedan kom in på förlossningen tog min sambo med sig barnmorskan ut (vi hade diskuterat detta innan och jag ville inte behöva försvara mig väl på förlossningen) och frågade om hon läst i min journal och sa att vi inte ville ha några problem. Hon accepterade utan några som helst frågor, och alla i personalen var jättebra och tillmötesgående!

2. Fick ni tabletter för att stoppa mjölken?
    Japp, de fick jag direkt efter förlossningen och märkte aldrig av någon mjölk överhuvudtaget. Hade inga besvär eller något. Jätteskönt!

3. Hur reagerade er bebis på att få flaska i stället för bröstet? Var det några problem att mata med flaska?
    Det tog någon dag innan han fick in tekniken, men sen funkade det finfint. Vi gav även napp från första början vilket verkade hjälpa till att få till sugtekniken.

4. Om det blev problem, hur löste ni dem? -

5. Några tips att tänka på när man ska flaskmata en nyfödd?
    Det kommer de hjälpa dig med på BB! En bra grej kan vara att ta med nappflaskor direkt dit så bebisen får vänja sig vid era flaskor på en gång. Vi hade även med oss egen ersättning för säkerhets skull, men det var inget vi behövde använda.
    Som Pumpkin skriver ska man öka mängden väldigt sakta. Vi fick dock öka tvärt från 45 till 90 ml redan andra natten vi sov hemma. Desperata ringde vi till BB mitt i natten då sonen bara låg och vrålade. Sedan fick han massa mer mat och blev tvärnöjd! Så det är väl bästa tipset jag har, BB ger rekommendationer men sen får man köra sitt eget race i slutändan :)

Lycka till! 

• kinapuff

vi flaskmatade från dag 2 men det är ju typ från början =)
    över lag fick vi inget konstigt bemötande från personalen på bb men jag tyckte det kunde vara lite jobbigt när det kom ny personal som fick fråga hela tiden. fast det berodde nog mer på att jag hade försökt amma men det funkade inte så jag kände mig som en dålig mamma. Jag kommer inte att amma med nästa barn och kommer inte bry mig om någon kommenterar.
    vår dotter har tagit flaskan utan problem hela tiden. dock fick hon lite ont i magen. dels pga förstoppning och dels pga gaser. Hon får droppar för gaserna och semper bifidus ersättning (finns på apoteket) för förstoppningen. bifidusen får man testa sen fram lite med hur mycket man behöver. nu har vi landat på två skopor per dag. den går att blanda med den "vanliga" ersättningen.
    vi tycker att det känns bra att koka vattnet innan hon får det. vi har en termos med varmt vatten och en termos med kokat kallt vatten. så blandar vi det så det blir lagom temperatur för henne att äta. pulvret har vi redan hällt i flaskan (väldigt smidigt när man är iväg).
    lycka till!

• morotsland

Jag blev fruktansvärt dåligt bemött just på sös. De försökte tvinga mig att amma och kallade in en överläkare som skulle övertala mig, hela situationen var helt vansinnig och de gav liksom aldrig upp. Men sös måste säkert inte vara så, det finns väl vettiga och bra barnmorskor där också. Det är skönt att vara påläst innan och ha stöd av sin man eller annan som kan ta striden om det skulle bli så.

Annars har det funkat alldeles utmärkt att ge ersättning från start. 

• FinastE2010

1. Vissa försökte ge mig dåligt samvete (men de var folk i min närhet som hade amningshysteri) men de på bb och förlossningen sa inget alls om det. Skrev det i mitt förlossningsbrev som jag tog med.

2. Fick tabletter ca 6 tim efetr förlossningen och märkte inte av några problem. Hade mjölk kvar ett bra tag men det försvann ju av sig självt med tiden

3. Inga problem alls med flaskan, funkade hur bra spm helst!

5. Ett tips jag skulle säga är att det är bra med t.ex. dr browns flaskor som gör de inte sväljer lika mkt luft etc (har ag använt sen dag 1) MEN iom att jag använt endast de flaskorna så klarar han inte av andra nappflaskor med anatomiska nappar. Och de flesta nappflaskorna (ch vanliga nappar) är u anatomiskt formade. Kanske har funkat bra för andra men hade jag fått "göra om" det så hade jag använt mig av olika sorters flaskor. Nu kanske inte alla bebisar är så såklart men så har min funkat. :)

• FinastE2010

Ja o ha många flaskor! Min son smååt mkt. Vi hade ca 6-7 nappflaskor men skulle jag få ett till barn o inte amma skulle jag köpa minst 9. :P Jobbigt med allt diskande stup i kvarten..

Svar på tråden Ni som flaskmatade från dag 1, ge mig råd!