Jag har flaskmatat min son från födelsen. Inte ett aktivt val från min sida dock (sonen var inskriven på barnavdelningen första dygnet och sondmatades då, och sedan lyckades vi aldrig få till rätt amningsteknik).
Men:
1. Här (i Halmstad) har jag aldrig mötts av annat än förståelse och respekt när det gäller att flaskmata, jag har snarare fått fint stöd både från omgivning och personal på BVC. Jag har hört samma från tjejer som själva valt att inte amma. På BB däremot hade man nog fått "tjata" lite om man självmant valt att inte amma, under de dagar jag låg där cirkulerade många olika sköterskor och av bara farten verkade de flesta utgå ifrån att man ammade/försökte amma/ville ha hjälp att amma. Men jag tror inte att man hade fått några som helst onda ögon om man inte velat. Jag försökte ju att amma, men när det inte gick och jag ringde på hjälp så fixade de kvickt och lätt ersättning i flaska varenda gång, utan problem.
2. Nej. Jag pumpade brösten de första 2 månaderna för att blanda min mjölk (den lilla jag hade) med ersättningen, sedan trappade jag ner pumpandet steg för steg. Från början pumpade jag varje gång lillen åt (dvs ca var 4:e timme, även på natten). Sen drog jag ner på nattpumpningen och sen även på dagtid. Jag hade inga direkta problem med mjölkstockning eller sånt, jag hade rätt lite mjölk och sinade dessutom med tiden. Men hade det blivit problem så hade jag nog kunnat få tabletter för att stoppa mjölkproduktionen.
3. Bröstet ville han inte ta, men flaska var inget problem. Han tog napp också.
4. Vi hade lite bekymmer med att lillen fick magknip (svalde en del luft), men det löste sig när vi skaffade DrBrowns nappflaskor.
5. Säger som Pumpkin: försök ha kroppskontakt vid matningen. Håll bebisen i famnen och myyys!. En fördel med att flaskmata är att även pappan (eller övrig familj) kan hjälpa till att mata.
Det gillar nog både bebis och pappa.
För att göra nattmatningarna så smidiga som möjligt gjorde jag så att jag kokade en kanna vatten på kvällen, lät den svalna, och ställde in den i kylen. Ibland mätte jag till och med upp kokt och svalnat vatten i två nappflaskor och ställde dem i kylen (med lock). Sen micrade jag dem till rätt temp på natten och blandade i pulvret. Snabbt och enkelt!
Kan säga att det är väldigt bra att ha flera (2-4 st) nappflaskor så att man alltid har någon ren (man hinner inte alltid diska direkt efter varje matning, speciellt inte på natten).
Lycka till med allt!
Och kom ihåg om någon kritiserar dig att föräldraskapet inte sitter i amningen! Det är så mycket andra saker som avgör om man får glada, trygga och nöjda barn.