-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Hur tidigt började ni minnas?
-
Jag minns innan jag var 1 år till min mammas förvåning. Jag kan redogöra för saker som har hänt och är korrekta.
Jag minns rulla på golvet i köket, en hundsvans som svepte till mig så jag flög baklänges. ( vi hade ingen hund, utan det var bekanta som min mamma slutade umgås med när jag var ca 7 månader)
Hur jag tappade tablett ask över barnvagnskanten och allt föll ut på marken osv osv -
2,5 är mitt första minne från.
Jag kliver upp för trappan i hyreshuset där vi bodde då och det stod ett stort brunt paket vid våran dörr. Jag var så liten att huvudet inte nådde upp till dörrhandtaget, kommer jag ihåg. "Minns" även atrt mamma sa att "det är nog din nya säng". Men vet inte om det senare är en efterkonstruktion eftersom mamma sagt (när jag berättade om första minnet just) att det var min säng som kommit och hur gammal jag var.
Det andra måste varit något år senare när vi var på utflykt hela familjen och drack varm choklad och jag spillde i snön så att det blev ett brunt hål. Mycket fascinerande...
-
jag kan minnas att jag jagade vår hund med gåstolen, så jag borde ha varit ca 7-8 månader. Jag mins även hel del från 1 årsåldern, och då jag var runt 2. ...och vidare uppåt förståss.
-
-
Mina tidigaste minnen är från då jag var ca 1½ år. Minns min baddräkt jag hade i Spanien, min gula sulky och en filt jag älskade.
Minns också då en tant sa åt mig att hon var min mamma. Jag kunde inte prata riktigt ens så jag blev jättearg och sa bara mamma och pekade på min riktiga mamma.
Idag vet jag att det var min biologiska mamma som ville att jag skulle kalla henne det då hon var och hälsade på. Jag blev tagen med LVU vid födseln och sen bortadopterad så den enda mamman jag visste om var min adoptivmamma. -
Jag minns när jag var ca 2 år och ramlade ur dockvagnen. Samt när min lillebror var nyfödd, då var jag precis 3 år fyllda. Jag ramlade ur mammas säng som hon hade på BB och spräckte läppen.
I övrigt minns jag inte så mycket, det börjar mer sen vid 5-6 års åldern tror jag.
-
Jag har minnesbilder från när jag var 2 år, men svårt att formulera själva minnet. Sen är det ju svårt att veta också, då man fått mycket berättat för sig i efterhand.
-
jag röstade fyra år..
men jag vet med mig att jag minns saker tidigare än så..
mest bara små fragment..
som att jag&pappa bakade bullar.. jag o syster lekte i hans kök med köksgrejerna..
och det tydligaste minnet jag har från innan 4års ålder är att jag o pappa poppar popcorn..
man vet ju inte så särskilt lång då, så jag minns att jag tittade uppåt och såg hur kastrull locket lyfte sig pga mängden popcorn.. det var sååå fascinerande! och jag får än idag de där myskänslorna som jag kände just då :)
tror detta ovan var innan 3års ålder MEN jag är faktiskt inte helt 100..
min syster (tvilling) minns från innan 2års ålder typ.. -
Jag har vissa minnen från 2-3års ålder. Bl.a hur syrran när hon tröttnade på att dra mig i sittvagnen helt sonika lutade omkull den!
Från 4-5 minns jag nästan allt.
-
Oj, vad många som minns tidigt. I vad jag tror är mitt tidigaste minne så var min bror stor nog att äta godis, så jag var åtminstone fyra år, förmodligen fem. Jag har minnesbilder från dagis, men inget precis som går att datera.
Och Pimpinellan? Nästan allt? Hur menar du då? Jag minns liksom inte vad jag åt till frukost i förrgår eller vad alla mina lärare hette på den senaste kursen jag läste. Jag har kanske tre minnen från lågstadiet som jag verkligen kan redogöra för.
-
Jag har kanske ovanligt bra minne. Minns hur det såg ut hemma,vad alla klasskompisar hette,när de var födda,fröknar,vad man lekte som barn,släktingar,speciella händelser,vissa kläder. Inte kan jag räkna upp allt från 5 år och framåt inte,blir ju massor! Men spela roll om du minns lite,du kanske har bra minnen det lilla du minns?sahara sahara skrev 2010-11-24 14:41:37 följande:Oj, vad många som minns tidigt. I vad jag tror är mitt tidigaste minne så var min bror stor nog att äta godis, så jag var åtminstone fyra år, förmodligen fem. Jag har minnesbilder från dagis, men inget precis som går att datera.
Och Pimpinellan? Nästan allt? Hur menar du då? Jag minns liksom inte vad jag åt till frukost i förrgår eller vad alla mina lärare hette på den senaste kursen jag läste. Jag har kanske tre minnen från lågstadiet som jag verkligen kan redogöra för. -
Någonstans vid fyra års ålder har jag något enstaka detaljerat minne, innan dess är det väldigt diffust. Jag minns till exempel när min mamma och pappa separerade, jag minns liksom känslan av att stå och gråta på golvet medan de bråkade i hallen. Jag minns den exakta platsen och jag minns de exakta känslorna, men jag kan inte säga vad mamma hade på sig, var min syster var eller vilken tid på dygnet det var. Då var jag tre år.
-
Jag har tänkt mycket på detta men jag kan verkligen inte säga någon exakt ålder. Jag är född 1975 och vi flyttade 1981 så jag har ju mkt minnen från det första huset men vet inte hur tidigt det var. Jag har ett tidigt minne av hur jag 'avslöjade' min pappas farbror när han var tomte. Såg att han hade gammelfarbrors ring. Tror detta var när jag var runt 3 och det är nog det tidigaste jag kan säga.
Jag har nån flimrande minnesbild av en gammal tant som gav mig rött godis och har fått det förklarat för mig att det var tant Nilson som 'tog' hand om de lokala barnen i en park och detta var tydligen när jag var runt 1.5 år men jag vet inte om det är ett konstruerat minne eller riktigt.
Kan också faktiskt minnas hur blöjorna såg ut när jag var liten. Att man knöt dem i sidan och iom att jag inte har några små-syskon eller små kusiner eller något så kan jag tänka mig att det är min egen blöja jag minns.
Imponerad av hur alla kan minnas så klart när de var så små! -
Men jag har också andra mycket tidiga minnen: Min syster låste mig in i ett pyttelitet skåp, för att jag tog hennes legoklossar, och byggde med dem, när "mor var på jobbet" Ca 5 på morgonen, men sen kom mor hem vi ca 6 00, och då hade hon et nybakat "franskbröd", som var inlindat i vitt papper, och då, nästan alltid, fanns det 2 små chokladgrodor, (i samma paket som franskbrödet, detta är Danmark, för länge sedan), 1 till min syster, och 1 till mig. Då blev jag utsläppt ur det pyttelilla skåpet, och kunde andas igen, därför att "mor" kom hem. Då hade min far, redan "varit på mig", och han började jobba ca. 8 00. Min mamma städade hela näterna, för att min far söp upp 95% av sin lön. Det var SÅ längesen, men jag var runt 2 1/2- 3, 4. När jag var 5, och tom. ca 8, har jag inga minnen alls. Från ca. 9, har jag minnen av att jag blev extremmt mobbat i skolan. Inte så konstigt kanske, man levde ju i en alkoholist/ medberoende familj!Vad skall jag göra skrev 2010-11-24 07:12:38 följande:Beklagar det som hänt dig. Det skall ju vara fina minnen man minns o inte tråkiga.
Så glad jag blir, för alla er, som har lyckliga och positiva, tidiga minnen! -
Åh, jag minns känslan av när den där lösa plastsnibben man knöt över blöjan liksom halkade fel och "brännde" i skinnet. Och känslan av att ha en tung blöja... det var kanske då det drog i plasten förstås...YokohamaNr2 skrev 2010-11-24 16:10:58 följande:Kan också faktiskt minnas hur blöjorna såg ut när jag var liten. Att man knöt dem i sidan och iom att jag inte har några små-syskon eller små kusiner eller något så kan jag tänka mig att det är min egen blöja jag minns.
Sedan vet jag precis hur vårt sovrum såg ut där vi bodde innan brorsan kom (och från sovrummet finns inga foton vad jag vet). Jag var två år när vi flyttade där ifrån.
Och jag minns min morfar. Hur han "hissar" mig... och hur han luktade. Han dog precis efter att jag fyllde två. -
Vi bodde i England från att jag var knappt ett år tills jag var tre och ett halvt och jag har många minnen därifrån. Minns exakt hur huset var planerat, att det fanns ett litet hål i planket så att man kunde titta in till grannen, att det fanns elaka fåglar i en gång mellan vårt och grannens hus, att jag hittade en gammal jordnöt på golvet i min storebrors rum, att jag hade en affisch med en katt på väggen i mitt rum, att min fröken på play school brukade stoppa in sin näsduk i ärmen på sin t-shirt, att en annan fröken hade en tröja som var likadan som min mammas, att jag och min finlandssvenska kompis brukade jämföra våra skrubbsår på knäna, att min syster satte en hårsnodd på mitt finger väldigt hårt så att det blev helt rött och en hel del annat så jag körde på att jag minns från att jag var två år.
-
Ålder exakt vet jag inte. Men minnesbilder har jag från innan jag var två år. Då min farmor dog.
Jag minns hennes lila blommiga klänning när hon står över mig och tittar ner. Sedan att vi tittar ut genom fönstret på en liten kiosk som fanns utanför deras fönster. Även innifrån kiosken har jag minnesbilder och den lades ner i saamma veva som hon gick bort.
Men det är jätte svårt att säga om det är de första minnena eller inte. -
Jag har ett minne från när jag var ca ett år, när jag stod vid spisen och höll i "räcket" och väntade på att pappa skulle koka färdigt min välling!
Även ett minne därifrån pappas lägenhet att jag behövde byta blöja, var jätteledsen, men pappa dröjde så länge, säkert inte mer än ett par minuter, men man har ju ingen tidsuppfattning i den åldern.
Och så kommer jag ihåg när min syster fötts och vi hälsade på mamma på sjukhuset, då var jag strax över tre år, och tyckte mamma såg jätteläskig ut i sjukhuskläderna och vågade inte hälsa på henne! Och kommer ihåg att jag hoppade och försökte se in i den genomskinliga sängen syrran låg i!
Kommer även ihåg när min moster gjorde den där leken "klappa händerna när du är riktigt glad" med mig, då måste jag varit under året, för minns att jag inte kunde fälla ut fingrarna och klappa, utan det var knytnävarna som slog mot varandra (och det var min moster som styrde mina händer) !
Sen har jag även vaga, vaga minnen från när jag åkte i min turkosblå liggvagn, det måste också varit när jag var under året.
-
Jag har vaga minnen av vad som hände igår, ha, ha! Skämt å sido är minnen från min barndom en bristvara. Jag har en minnesbild från ca 5 års ålder och därefter mycket sporadiskt från lågstadiet. Ja, även från mellanstadiet om jag ska var ärlig. Tänker dock sällan på min barndom utan lever nog mer i nuet. Skulle jag sätta mig ner och fundera kanske fler minnen kommer fram.