• WMamma

orolig mamma

Hej. Jag har en dotter på 3månader som jag är en aning orolig över....När hon föddes så andades hon inte själv och var allmänt slapp och slö...hon hade en kraftig infektion som hon behandlades för i 10 dagar och hon hade även blodbrist och fick blod tre gånger dom första dygnen. Hennes apgarpoäng såg ut så här 2, 2, 2 på hjärtfrekvens, 1,2,2 på andning och 1,1,1 på dom resterande tre punkterna...tror ni att hon ligger i riskzonen för att få några men för livet? Kan man lita på att apgarpoängen är helt sanningsenliga? Till saken hör också att jag tycker att hon är väldigt ryckig i sina förelser fortfarande, borde inte hennes "nyföddsrörelser" varit borta nu när hon är 3 månader? Jag tycker även att hon har börjat åma sig lite konstigt när hon ligger på rygg, hon böjer bak huvudet rätt så kraftigt och svankar väldigt mkt samtidigt som hon spänner sig i kroppen, nästan som man gör när man sträcker på sig på morgonen eller som att hon fdörsöker vända på sig... sedan ligger hon kvar så när hon sover. Hon kan lyfta huvudet och överkroppen bra när hon ligger på mage och hon kan greppa om mjuka skallror etc. hon började le när hon va runt 6 veckor, dock väldigt sparsamt i början..Min fråga är alltså om ni tycker att det verkar som att hon utvecklas ungefär som normalt?

• Svar på tråden orolig mamma
  • Ruthie

Jag skulle nog ha kontaktat BVC på en gång. Vad har förlossningspersonalen sagt om poängen? Med en jobbig start kanske det tar lite längre tid för henne att utvecklas tänker jag. Men diskutera med vårdpersonal, det hade jag gjort bums (jag har rådfrågat dom vid minsta lilla osäkerhet när det gäller mina barn). Bättre det än att gå och fundera och vara orolig.

• sagoskog

Jag tycker att du ska prata med bvc om det där med att böja huvudet bakåt. Jag läste en del om det för länge sedan och har för mig att det kunde vara en indikation på någon funktionsnedsättning. Det kan ha handlat om autism. Men låt dig inte skrämmas, för jag kan komma ihåg fel. Ska se om jag kan googla fram någon info till dig.

Min ena dotter gjorde nämligen huvudgrejen när hon var liten också. I dag är hon 3 år och ännu har vi inte hittat något fel på henne. Jag nämnde det för bvc, men de tyckte inte att det var något att oroa sig över så länge det inte fanns några andra tecken. Hon och även hennes tvillingsyster var även skakiga väldigt länge.

Syrebrist under förlossningen ökar ju riskerna för eventuella men i framtiden, men så behöver det ju inte vara fallet. Det du beskriver gjorde ju mitt/mina barn också och de föddes med apgar 10-10-10 på båda, så det behöver inte ha något samband.

• sagoskog

Försökte att googla det, men hittade egentligen inget av värde. Jag tror att jag har blandat ihop det med att spädbarn som sedan visats sig ha autism kan upplevas mer spända i kroppen och lätt böjer bakåt. Min flicka som gjorde så var förövrigt inte alls spänd i kroppen utan snarare tvärtom, väldigt slapp.

• JazzKermit

Min son spänner sig som en båge när han ska somna och ingen har sagt något om att det skulle vara onormalt. Nu kan han vända på sig från rygg till mage och det var så han började lära sig det, genom att böja huvudet bakåt. Jag tror att hon är helt normal men du kan ju säga till på bvc att du är orolig så att de verkligen förstår det!

• WMamma

Tack JazzKermit! Känns tryggt att höra att fler gör likadant!!! Det ser verkligen ut som att hon försöker vända sig, hon vill heller helst inte sova på rygg utan lägger sig alltid på sidan...=/ så förhoppningsvis är det därför hon spänner sig så som en båge.. Har pratat med bvc om det och dom tycker att hon utvecklas normalt så här långt...men man är ju sååååå orolig för dom små så fort man tycker dom gör nåt konstigt!!

• Farfalla
    WMamma skrev 2010-12-08 09:38:29 följande:
    Tack JazzKermit! Känns tryggt att höra att fler gör likadant!!! Det ser verkligen ut som att hon försöker vända sig, hon vill heller helst inte sova på rygg utan lägger sig alltid på sidan...=/ så förhoppningsvis är det därför hon spänner sig så som en båge.. Har pratat med bvc om det och dom tycker att hon utvecklas normalt så här långt...men man är ju sååååå orolig för dom små så fort man tycker dom gör nåt konstigt!!
    Jag tycker det låter helt normalt med att vrida sig så med kropp/huvud!

Har du ingen bvc läkare du känner tillit att prata med? Eller någon annan barnläkare som kan svara bättre på alla dina funderingar... Men som sagt jag tycker det låter HELT normalt ;) 
  • September

Jag tycker det låter jättenormalt.

• Maria222

Jag tycker det låter normalt!
    Min 4 månaders är också ryckig i sina rörelser. Det är de väl ett tag.
    Att hon greppar om saker, log vid 6 veckor och redan försöker vända sig är ju alla tecken på en normal utveckling!
    Försök släppa oron och njut av eran bebis!

pojke 0706 och pojke 1008.
  • WMamma

Tack för positiva svar! =) Hon har nu börjat vända på sig och gör det så fort hon läggs på rygg...va nog det hon försökt med hela tiden... =) Hon har oxå börjat babbla mer och mer och kan sitta själv med lite stöd...Duktig tjej! =) Så min oro har släppt en hel del, men man lär väl aldrig sluta oroa sig för dom små liven! :)

Svar på tråden orolig mamma