• larssonanna90

När kom era barn i kapp?

När kom era barn ikapp i utvecklingen?
    Själv har jag en son på 4 månader som kom i v.35.
    Ibland kan jag tycka att han är sen med vissa saker te,x har han inte upptäck fötterna än som en i föräldragruppens barn har, han är dessutom yngre än min son. Men ibland är min son "snabbare" än andra te.x har han varit stadig i nacken sen han var typ en månad.

• Svar på tråden När kom era barn i kapp?
  • Written Fiction

Vad menar du med "ikapp i utvecklingen" ? Tänker du från faktisk födelse?

Jag skulle väl mera säga såhär att alla barn är individuella och utvecklas olika. Även jämngamla kan det vara stor skillnad på. Det handlar inte om att vara "sen". Precis som vissa barn är tidiga. Tycker nog absolut att du inte behöver oroa dig. Allt kommer i barnens egen takt och betyder inte att dom är sena :)

Prematurbarn är trots allt prematurbarn. Min son som är född tre månader för tidigt kan man knappast förvänta sig att han ska bete sig om en född fullgånget i samma månad. Det vore ju märkligt om han sprang om sin egen egentliga ålder? Hans tidiga födsel är ju inte något han kan ha till fördel för sin utveckling. Han skulle vara född i april, inte januari. Dvs han är som aprilbarnen. Rent mentalt. Tillväxten kan jag inte jämföra med då han föddes tillväxthämmad. Så han ligger minus på både korrigerad kurva och okorr.

Han är snart två år gammal min pojk och han korrigeras än. Både tillväxt och utveckling. Vore inte rättvist att begära att han skall vara som ett fullgånget barn. Han måste få vara sig själv, i sin egen takt pga sin sjukhistorik.

Tycker rent generellt att många prematurbarn slutar korrigeras olika. Beror väl på vart i åldern dom är. Tänk såhär, ju äldre dom blir desto mindre är utvecklingsgapet mellan månaderna. Två treåringar är ganska lika. Medans en tre månaders och en 6 månaders har stora olikheter.

Svar på tråden När kom era barn i kapp?