• TjutandeRosen

Vems ansvar att en sju-åring klär på sig ordentligt på rasten?

Min son är sju år, går i ettan. Nu till problemet...

Idag sa hans fröken att han fryser på rasterna, jag kollade på hyllan, där finns följande extrakläder: sockar, raggsockar, t-shirt, långärmad, byxor, olle och tjocka vantar. På hyllan hänger även ett fleecefordrat tvådelat regnställ (som iaf klarar ner till -5). Då frågar jag min son använder du kläderna? Fick ett nej till svar...

Det borde väl ändå vara lärarnas ansvar att se till att barnen tar på sig ordentligt när det finns kläder??? Jag hade förstått att skolan klagar ifall det inte hade funnits något extra, men nu finns det av allt möjligt!

Eller ska jag behöva ta ledigt varje gång sonen har rast för att se till att kläderna kommer på???

• Svar på tråden Vems ansvar att en sju-åring klär på sig ordentligt på rasten?
  • JAG är BÄST
    crazy mom skrev 2010-11-17 15:31:58 följande:
    Fleecefodrade regnställ  (beronde på kvaltiet iofs) klarar mycket väder utan att de blir kalla.  Min 6 åring behöver hjälp med lite handledning. Det fixar personalen på skolan. Kanske förväntas mer av 7åringarna? Samt att engeagemanget hos personalen ser olika ut.
    Min erfarenhet är att kidsen är väldigt snabba ut och inte riktigt har bedömningsförmåga vid den åldern att fundera ut innan hur kallt det är ;)
    Tydligen så räcker inte detta fodrade regnställ åt TS son,, då är det dag att plocka fram andra kläder.
    Å sedan är det föräldrarnas ansvar att säga(tjata tills det klaffar till barnen) att det är dags att ta på sig mer kläder på rasterna åt sina barn å framförallt en som är 7år.

Lätt

Långkallingar
    Jeans/mjukbyxa
    Långarmad tröja + en kofta/en tjockare tröja av något slag

Sedan overall/täckjacka+täckbyxa på detta,,,,den unge som rör på sig på rasterna och som fryser med ovanstående plagg bör nog kolla upp sig hos läkare anser jag.
    Idag har vi -15 här där vi bor å trollet hade detta på sig å svettades,, så jag fick ta av honom koftan som jag hade satt på över den tunna långarmade tröjan.
  • JAG är BÄST
    TjutandeRosen skrev 2010-11-17 15:34:42 följande:
    Till skolan har han på sig en varm täckjacka, han har fordrade kängor på sig med, men det hjälper inte när han inte stänger jackan på rasterna...
    Han säger "det är kul o frysa"...
    Men då är ju "problemet" utrett Låt han frysa då tids nog så stänger han jackan.
  • TjutandeRosen

Långkallingar- då kommer han koka ihjäl på lektionerna för det är varmt i klassrummen.
    Jag vill inte dra fram det allra tjockaste då det som kallast varit  -3. Vad ska han då ha när det blir kallare?

Fleecefordrat har de flesta i hans klass på hyllan iaf.

• lillamye

min 7åring har följande vintertid

långkallingar+mjukisbyxor tshirt+ långtröja. sedan skiddress och ullfodrade kängor

mössa och handkar hon är rörlig så hon fryser inte.

men däremot har min 4åriga samma fast hon har overall och är det kallare

än -10 blir det fleeceställ under med då hon rör sig mindre och fryser fortare,

• Indigogirl

Visst har lärarna ett visst ansvar, men det är ju inte alltid uppenbart att ett barn inte har nog på sig. Håller med om att hålla det till ett varmt ytterplagg så att det går lätt och fort att ta på sig när han ska ut så han inte missar delar av rasten med sina vänner vilket kanske är anledningen att han inte tar på sig. Barnet har ju ett visst ansvar med. Sen är det ju oftast så att lärarna delar på rastvaktsansvaret och att det inte är klassläraren som är ute och håller koll på sin klass alltid. Detta är ett sätt för lärarna att ha tid att förbereda inför kommande lektioner.

• lillamye
    TjutandeRosen skrev 2010-11-17 15:45:36 följande:
    Långkallingar- då kommer han koka ihjäl på lektionerna för det är varmt i klassrummen.
    Jag vill inte dra fram det allra tjockaste då det som kallast varit  -3. Vad ska han då ha när det blir kallare?

min dotter klär av sig mjukis barllorna inne om hon svettas oftast har hon tshirt och långkallingarna inne sedan klär hon på resten då hon går ut,
  • gladare

Då får han frysa då, för fryser han för mycket så lär han dra igen jackan o ta på sig mer. Han är så pass stor att han kan ta på vettigt, sen tänker jag att han kanske inte ska ha så mycket extra kläder kanske bara det som behövs meden extra strumpa o byxa. Han kanske har för mycket att välja o inte klarar det o då fryser han istället. Sen är det väl så att fröken måste liksom barnen få sin paus o ska hon då se till att kanske 25 barn ska kläs då hinner varken hon el de sista barnen få nån rast åverhuvudtaget. Så hjälp ditt barn att ta eget ansvar så han inte fryser

• JAG är BÄST
    TjutandeRosen skrev 2010-11-17 15:45:36 följande:

Så han kan inte ta av sig långkallingarna efte resaterna å bara ha på sig sina jeans/mjukisbyxor?
  • snabla

jag jobbar själv på en förskola på samma gård som en skola och det är lite konstigt att
    barnen direkt de börjar skolan kan komma ut på rasterna men nästan inga kläder alls
    samtidigt är det ju så stora att de dels känner om de fryser och dels kan ta på sig kläderna
    själv, se till att det finns enkla varma kläder att dra på för oftat är det bråttom ut, sedan får
    väl fröknarna hålla lite koll på dem och påminna om ex handskar.
    Fråga din son varför han ej tar på sig mer då han fryser...

• TjutandeRosen
    JAG är BÄST skrev 2010-11-17 15:53:24 följande:
    Så han kan inte ta av sig långkallingarna efte resaterna å bara ha på sig sina jeans/mjukisbyxor?
    Det tar ju längre tid än å dra på sig ev termobyxor el fleecefordrat. O risken att kallingarna åker med ner så allt visas- det är ju livsfarligt pinsamt Skrattande!
  • JAG är BÄST
    TjutandeRosen skrev 2010-11-17 15:59:58 följande:
    Det tar ju längre tid än å dra på sig ev termobyxor el fleecefordrat. O risken att kallingarna åker med ner så allt visas- det är ju livsfarligt pinsamt Skrattande!
    va har dom inga toaletter på skolan?
  • Rufsas

För att svara på TS fråga så är det föräldern tillsammans som ansvarar för att barnen har rätt kläder på sig. Prata med barnen och prata gärna med pedagogerna på skolan så att de verkligen ser till att barnet inte går för lättklätt.

• lövet2

Jag tycker att lärarna kan påminna ungarna, men resten är upp till barnen själva. Min egen 6-åring kom hem från skolan i dag med vantar och halsduk i ryggsäcken - för att det var för jobbigt att ta på dem. Lata barn får frysa, men hon verkar ha lite svårt att förstå det sambandet ...

• Dr Mupp

Föräldrarnas ansvar är att se till att det finns lämpliga kläder som är lätta och snabba att ta på. Sen är det barnen uppgifta att se till att kläderna är på.

Min 7 åring har täckjacka, täckbyxor, vantar och mössa. Vinterkängor. Går snabbt att klöä sig och hon är lagom varm.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Punkster

Jag tycker nog att en sjuåring är tillräckligt gammal att ta på sig sina kläder själv, så länge han eller hon faktiskt är medveten om att det finns varma kläder på hyllan. Där jag jobbar är det ett socialt mål i f-klass att klä sig efter väder. Personaltätheten är en helt annat än på förskolan, det finns inte en chans i världen att personalen hinner kolla alla barn för att se om dom har ordentligt på sig.

Svar på tråden Vems ansvar att en sju-åring klär på sig ordentligt på rasten?