• Flissi

Om man tankar bensin i en dieselbil...

...och kör på det ca 20 mil, är motorn helt död sen då?
    Inte kan väl nån försäkring täcka detta?

En jag känner har råkat göra detta, på en ny volvo S80
    Borde inte gå att få ner fel slang i tankhålet.

• Svar på tråden Om man tankar bensin i en dieselbil...
  • Ensam8101

Haha:) vi gjorde samma på vår bröllopsresa i Frankrike på hyrbilen. Tankade bensin i dieseln och efter någon mil så började den kärva. När vi stängde av den så startade den aldrig igen. Så vi fick sitta på en fransk bensinstation på en söndag, och då är fransmännen inte snabba kan jag säga:) skall dock tilllägga att det var 40 grader varmt och jag var gravid i v25:) jag var nog ingen glad fru då:) det är värre om du tankar diesel i en bensinare, nu kan man fixa det oftast mycket lättare och inte lika dyrt. Vårat gick på hyrbilsförsäkringen
    Lycka till

• Flissi

Pju...
    Nu är bilen frisk igen efter lite tömning & byte av diverse filter.
    5000kr gick kalaset på så det var en dyr tank, men billig mot vad det kunde kostat.

Tydlingen fanns det rätt mkt diesel kvar så bilen hade gått på den nästan hela vägen hem.
    Nära ögat för byte av motor vilket hade gått på en bra mkt högre summa. (motor 28000kr sen skulle den ju i osv. också..)

Tack för svar & länk!

• Flissi

Jättesvårt tydligen :)
    Bilen var lånad av en person som kanske tankar en gång vart 5:e år.

Läste runt lite & det är visst väldigt vanligt på tex. hyrbilar eller lnade dieselbilar att det blir fel.

Men jag trodde inte att det gick att få ner munstycket men det gör det uppenbarligen :o)

• Ulf Harrys Farsa

Dieselmunstycket är större än bensinmunstycket, bensin munstycket går således ner i en diesels påfyllningshål lätt, vissa moderna dieselbilar känner av att det är fel sorts munstycke (t.ex BMW X6)

• mensun

Hej,

Jag. har en S80 08 års modell. Under en resa i Tyskland tankat bilen med bensin istället med disel.
    Körde bilen runt fyra mil men bilen började hacka och skaka.

Stannat och fick hjälp med bärning. I en verkstad tomte bensinen och fyllde med diesel.
    Efter det körde som vanligt. Jag har kört över 600 mil till och med nu men bilen går som vanligt.

Va tror ni kan motoren komma till mågot skada av deta? 

mensun
  • LoLs pappa
    mensun skrev 2013-10-22 23:57:56 följande:
    Hej,

Jag. har en S80 08 års modell. Under en resa i Tyskland tankat bilen med bensin istället med disel.
    Körde bilen runt fyra mil men bilen började hacka och skaka.

Stannat och fick hjälp med bärning. I en verkstad tomte bensinen och fyllde med diesel.
    Efter det körde som vanligt. Jag har kört över 600 mil till och med nu men bilen går som vanligt.

Va tror ni kan motoren komma till mågot skada av deta? 

Det som kan hända är att dieselpumpen tar skada.
    Diesel smörje en del, den är fet och oljig.
    Bensin är torr.
    Tror nog ej det är ngn fara.
    Men det beror lite på hur mkt bensin du blandade i dieseln osv.
    Har man bara blandat lite så brukar man kunna hälla i en lite 2 taktsolja.
    Det smörjer pumpen under den tiden det tar för bensinen att komma ur tanken.
    Men har du kört 600 mil till så är det nog ingen fara.
    Klart kanske blev lite mer slitage och att pumpen rasar tidigare, men det är om flera tusen mil isf.
  • Cattis 1963

Tankat bensin i disel gick 5 mil. Hörs ingenting i motorn. Bör ja tömma tanken o fylla på fullt i tanken igen? Tacksam...

Svar på tråden Om man tankar bensin i en dieselbil...