• Fidelia

Hur mycket och hur ofta äter era bebisar?

Min dotter e 3,5mån, och jag håller precis på att sluta amma då det funka sisådär.
    Nu äter lillan ca 100ml ersättning och får det ungefär var 3:e timme dagtid, ibland lite oftare.
    Nattetid oftast bara 1mål, förutom inatt då hon sov från 23-07, skönt! Glad

Hur mycket äter/åt era småttingar vid denna ålder?

• Svar på tråden Hur mycket och hur ofta äter era bebisar?
  • Fidelia

idag har hon ätit 100ml , med 2tim mellanrum, nästan hela dan...
    smart det där ngn skrev att ge mer på morgonen när hon vart utan en längre tid på natten, iofs e dom ju inte så aktiv nattetid heller... men ska testa...

gjorde 125ml til 18målet, men hon åt bara 100 iaf... så hon e väl nöjd m det än så länge...
    snart dags för smakisar och semp 2, så får hon kanske i sig mer oxå.. 

• KasperSixten

Hej,

Min son  (som nu är stor) åt aldrig mer än 100-120 ml (han gick under namnet 120 ml mannen) . Gick det 3 timmar mellan målen var vi väldigt glada. När han närmade sig 4 mån så åt han oftare och oftare men fortfarande aldrig mer än 120 ml. När vi började med mat så ändrades allt, han älskade mat från första stund, minns att han redan de första gångerna satt och skrek efter mer när smakisen tog slut.  

• yes79
    Fidelia skrev 2010-11-15 20:53:27 följande:
    idag har hon ätit 100ml , med 2tim mellanrum, nästan hela dan...
    smart det där ngn skrev att ge mer på morgonen när hon vart utan en längre tid på natten, iofs e dom ju inte så aktiv nattetid heller... men ska testa...

gjorde 125ml til 18målet, men hon åt bara 100 iaf... så hon e väl nöjd m det än så länge...
    snart dags för smakisar och semp 2, så får hon kanske i sig mer oxå.. 
    Att jag börjat ge henne mer mat klockan 06 var av ego skäl Flört! Hon brukade efter maten 06 somna om och sova till 08.30 minst men nyligen började hon vakna så tidigt och vara hungrig igen innan 09 då hon får gröt.

Efter vi fasat in Babysemp2 under några veckors tid, blandade 1 och 2 pulver tills hon vant sig vid 2:an åt E. inte lika mycket ett tag och jag oroade mig, men nu i efterhand tänker jag att det antagligen var för att hon blev mättare av Babysemp2 som innehåller risstärkelse.

Grattis till lilltjejen förresten :)
  • Lovisa09
    Fidelia skrev 2010-11-15 15:06:45 följande:
    vad många bebisar som äter mycket! Undra om min får i sig tillräckligt....
    Min flicka äter ca 100 ml per gång på dagen(i snitt) och äter mer framåt kvällen, upp till 230 ml sista målet men så vaknar hon också och vill ha mat på natten just för att hon inte är någon storätare på dagen. Försöker ge henne mer men icke, hon är mätt,  i mina ögon så verkar det lite mat men hon är nöjd och vid fem månaders kontrollen hade hon ökat från 6,8 till 7,6 kg på en månad så hon får uppenbarligen i sig det hon behöver med råge. =)
  • Fidelia

Ja, så länge hon går upp i vikt som hon ska så e det ju dumt att oroa sig... Brukar ibland blanda 125ml, men hon äter bara 100ml iaf, så ja... vad kan man göra, så länge hon e nöjd så.

• Modgun

Min son är snart tre månader, och äter var tredje timma. Då äter han 210ml

• Fidelia

Då kanske han förbränner mer oxå :) Hur stor e han?

• Modgun
    Fidelia skrev 2010-11-17 21:22:49 följande:
    Då kanske han förbränner mer oxå :) Hur stor e han?
    Vet inte om du skrev till mig, men jag svarar endå =)
    För ca tre veckor sedan så var vi på bvc, och då vägde han 8160 och var 64 lång.
  • mammamia81

mina barn är snart 7 veckor & äter mellan 110-135 ml var tredje timma, ibland går det 4 timmar. På kvällarna kan dom äta hur mycket & ofta som helst. Sen äter som en gång mitt i natten

• Emeliiieeee

min son är 4 veckor och äter ca 165 ml var 3-4 timme

• Kazeer

Vid 3-4 månaders ålder åt min yngste i genomsnitt 720 ml ersättning per dygn uppdelat på 7 eller 8 måltider.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • 060810

Ett tips för att se hur mycket ett barn behöver få i sig för att inte må dåligt av det är att räkna så här:
    Barnets vikt x 150.
    Min dotter väger 4.6 kilo, så jag tar hennes vikt 4.6 x 150 = 690. Alltså behöver hon få i sig minst 690 ml per dygn.

Det har dietisten på sjukhuset lärt mig.  :) Min dotter som nu är snart 3 månader är fortfarande inskriven på sjukhuset (men hemma) och vi har tät kontakt med dietisten och läkare och jag fick sen lära mig att räkna själv på hur mycket hon behöver.
    Nu sondmatas hon ju fortfarande så jag slipper tjafset med flaska för några 690 ml skulle hon aldrig äta på flaska, snarare max 300...
    Hoppas ni som är lite oroliga för att era barn inte äter så mycket som de "borde" räkna ut hur mycket de behöver få i sig, sen skriver ni upp exakt hur mycket de äter under 1-2 dagar och ser om det får i sig tillräckligt.
    Handlar inte bara om vikten utan även vätskebalansen i kroppen. 

• 060810

Glömde  skriva att min plutta äter 140 ml 5 gånger per dygn. :) Alltså får hon i sig liiite mer än hon behöver, men det är inte mycket mer heller... Hon spyr om man försöker höja just nu...

• Idaar

Min pojke är 2 månader och han han har under en längre tid ätit 130ml.
    Han kan äta allt från var 3e timme till 6-7e timme.

• sanro

Min dotter är 3,5 månad, jag delammande henne i 3 månader men nu får hon bara ersättning. Hon äter 165 ml fem gånger per dygn. 8.30, 11.30, 15.00, 18.30 och 21.00 ungefär, sen sover hon från sista målet på kvällen till ungerfär 8.30. 

• Jiinii

5 veckor är min dotter,,, äter från 70till 120 ml per mål 6 ggr /dygn ca 625 ml per dygn.. lite tycker jag men enligt mvc behöver hon 562 så dåfår hon ju i sig tillräckligt

• Plutten85

min gosse på 2mån äter 210ml det går 3 tim i mellan. el i bland bara 2tim =)

Svar på tråden Hur mycket och hur ofta äter era bebisar?