• amygdala

Ger ni utegångsförbud/rumsarrest?

Vi hade en diskussion på jobbet i fredags ang uppfostran av våra tonåringar (12-15år). En arbetskamrat menade att det var kränkande och därmed barnmisshandel att ge rumsarrest och utegångsförbud. Kollegan ansåg det som gammalt och förlegat medans många andra tyckte att det inte var något konstigt.

Vad tycker ni? Ber ni era ungar (12-15år) att gå till sina rum eller ger utegångsförbud när de har gjort något riktigt dumt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ger ni utegångsförbud/rumsarrest?
  • linjes

Rumsarrest har vi då aldrig prövat på,våran tonåring ger sig själv rumsarrest o stannar där tills surheten har gått över

Utegångsförbud har hänt att vi har gett alt datorförbud

• Majsan70

Nej verkligen inte! Jag anser inte att någon form av såna där straff leder till någonting positivt. Här tror vi på att prata om det som hänt o försöka hitta en bra lösning. Det finns inget som lockar så till dumheter som förbud av något slag anser vi.

• Linda1976
    Majsan70 skrev 2010-11-13 18:07:52 följande:
    Nej verkligen inte! Jag anser inte att någon form av såna där straff leder till någonting positivt. Här tror vi på att prata om det som hänt o försöka hitta en bra lösning. Det finns inget som lockar så till dumheter som förbud av något slag anser vi.
    Håller med.

Skulle ALDRIG ta till sådana straff. Vare sig barnet är 5 eller 15. 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • duvetmia

Okej om man säger att de inte får gå ut. Visst. Men tycker inte att man har rätt att tvina dem att sitta och häcka bara på rummet.

• Savant

Det är förlegat och töntigt.
    Fast samhället använder sig av systemet att låsa in busar och man ska som förälder se till att barnet integreras med vårt samhälle...

• enny signatur
    Savant skrev 2010-11-14 02:21:52 följande:
    Det är förlegat och töntigt.
    Fast samhället använder sig av systemet att låsa in busar och man ska som förälder se till att barnet integreras med vårt samhälle...
    agree!
  • Onkel Panter

Haha, utegångsförbud. Inte mig emot, jag är en innesittande nörd. :P Om jag hade barn skulle jag nog inte ge dem utegångsförbud. Bestraffning är inte en slående metod varken för att lära ut värderingar eller för att uppnå bättre kommunikation. 

• H ä m l i g t        a n v ä n d a r n a m n    1

Jag har gett min 15 åriga barn data,tv och mobil förbud och inte fått gå på någon fest än släkt kalas ett helt sommarlov för jag såg hon och hennes kompis röka. Jag har gett den henne rumsarrest. Får bara komma ner och äta.

• Farsa på stan

Jag skulle ge min dotter utegångsförbud om hon gjorde något kriminellt, men knappast annars. Rumsarrest låter ganska sjukt, varför skulle hon inte få gå till t ex köket, vardagsrummet eller trädgården?.

Svar på tråden Ger ni utegångsförbud/rumsarrest?