• twinstar

"omogna tarmar" - hur länge

Födde min dotter i vecka 34 och hon är nyss fyllda tre år.
    Var ikapp längd, viktmässigt och utveckling redan innan första året men hon har haft hård mage sen födslen. Har fortfarande.

"Omogna tarmar" säger läkarna och det är tydligen väldigt vanligt bland prematurer.

Hon måste fortfarande äta laktulos dagligen för att kunna bajsa. Är utredd så hon har inga alleriger och läkarna säger att det kan hålla i sig tills hon blir 6-7 år. Men det funkar bara fint så länge vi inte glömmer ge medicin.  

Ni som har lite äldre prematurer och haft samma problem, hur länge har det hållt i sig för er?

Vi gör uppehåll en gång i halvåret enligt läkarnas inrådan men det har inte blivit bättre. 

• Svar på tråden "omogna tarmar" - hur länge
  • Cocco

Har ni testat att ta bort mjölkprotein ur kosten en längre tid? Även om man inte är allergisk så kan magen reagera med förstoppning.

• knäppisen

Jag tycker det låter länge att skylla på omogna tarmar när man pratar om ett barn på 3 år som är fött i v 34. Gå till en annan barnläkare.

• zabinahotchili

min kille e hård i magen hela tiden o säger med omogna tarmar vi äter 12 ml lactolus...

• twinstar

Vi har 10 ml laktulos fördelat på 5 ml morgon och 5 ml kväll.

De säger att det även kan vara vanligt på även fullgångna barn.

Vi har provat att ta bort mjölkprotein och det har inte funkat. Kanske borde prova igen. 

• knäppisen

Det finns ju annat än mjölkprotein som kan orsaka hård mage.

• Cocco
    knäppisen skrev 2010-11-16 17:16:29 följande:
    Det finns ju annat än mjölkprotein som kan orsaka hård mage.
    Jag drog bara till med det vanligaste typ.

Har ni gjort en ordentligt genomgång med kosten så den innehåller tillräckligt med fett och vätska. Och sen finns det ju en massa fler allergier som säkerligen kan ge förstopnning men jag är mest insatt i mjölk, tyvärr. Kolla hur det är med t.ex gluten.

Det som har hjälp mig mest är att google på symptomen på engelska och sen lusläsa det som kommer upp och verkar stämma bäst med mina barn. Sen går man till läkaren med sin diagnos och då gäller det att vara ordentligt påläst men jag har haft rätt nästan varenda gång.
  • twinstar

Hon är testad och kollad för både gluten och laktos.

jag tror helt enkelt det är dålig tarmaktivitet.

Enda gångerna det är bättre är när det är varmt ute och vi har befunnit oss i väldigt varma länder.
    Låter helt osökt men då har det varit bra. OM det beror på värmen eller att hon dricker mera vet jag inte.
    Kanske en kombination.

• zabinahotchili

ja de säger samma om min vincent.. doktorn lyssnade på tarmarna och de gick långsamt

nu äter han nutramigen och 10 ml lactolus och funkar jättebra.. så det e skönt!

• Tillalamm

Har samma problem med min pojk som är 1 år nu. Han är också testad för allergier men har inga, enligt testerna. Men man kan ju vara intolerant också. Intolerans syns inte på vanliga allerigtester och ger mer difusa symptom än allergier. Min pojk blir bättre i sin mage utan säd (dvs vete, havre, korn, råg). Men å andra sidan har han haft sina problem med kronsik förstoppning ända sedan ett par dagar efter födseln, så visst kan det vara omogna tarmar också.

Lactulos har inte funkat för oss så min son har Movicol junior istället och nu funkar det bra. Men det skulle vara skönt att veta VARFÖR han (och många andra prematurer) har hård mage.

• zabinahotchili

ja precis.. det e många som har problemet med hård mage..
    min läkare sa att när de är långsamma tarmrörelser så blir det lätt hårt...
    vi har börjat med lite katrinplommon och just nu ´funkar det.. sen vet man aldrig

Svar på tråden "omogna tarmar" - hur länge