• Gaytjej

Bakåtvänd bilbarnsstol = långt framdragen förar/passagerarstol?

Det är dags att köpa en bilbarnstol till vår son (8 månader och 8 kg idag).

Det allra viktigaste är ju att stolen är SÄKER.

MEN, något jag också funderar på är säkerhet för vår del. Vi kan bara ha bilbarnstolar i baksätet och något vi har upptäckt med babyskyddet är ju att vi  inte kan ha passagerarsätet så långt bak som man skulle vilja, även om vi har en relativt stor bil (en Subaru Legacy Outback)

På passagerarsidan spelar det inte så stor roll - men den som kör bilen behöver ju kunna sitta bra och inte ha knäna uppe i ratten! Vi har ju planer på syskonförsök och på sikt hoppas vi ha två knoddar som åker i baksätet...

Tar en bakåtvänd bilbarnstol lika mycket utrymme som ett babyskydd (Acta Grako med bas)?

Vilka bakåtvända bilbarnstolar upplever ni tar upp mindre utrymme?

• Svar på tråden Bakåtvänd bilbarnsstol = långt framdragen förar/passagerarstol?
  • CathrinLarsson

Vi har en Maxi Cosi Mobi och den tar en del plats. Har vi stolen bak i vår Volvo V70 , vilket vi har när vi åker långt, tappar vi passagerarplatsen pga att vi måste dra fram stolen så långt. När vi är hemma och om någon av oss är bortresta så flyttar vi fram stolen för att kunna serva sonen lite lättare. Vi kopplade ur airbagen på passagerarsidan just för att kunna ha 3 sittplatser bak vid behov.

Tydligen är en av de vanligaste skadorna på barn i bakåtvända stolar benbrott pga att man sätter stolen för långt in på sätet. Jag har ingen statistik, utan det är bara vad jag hört...

• Gurkburken
    Gaytjej skrev 2010-11-11 22:40:09 följande:
    Ajdå, det låter ju inte så lovande.. Tycker ju inte att man ska behöva byta bil till en flersitsig "bara" för att man har två barn i barnstolsålder... Men så är det kanske nuförtiden..?!
    Det räcker att byta till en bil som man kan koppla ur passagerarkrockkudden på. Då kan ena barnet sitta fram och det andra bakom.
    Sedan finns det nog bilar där det fungerar med två bakåtvända stolar i bak sätet. Jag tror att det skulle fungera i vår Volvo V70 om man har det mindre barnet bakom föraren. Jag tror även det hade fungerat i de Saab 9-5 vi haft .
    Maken är 189 cm långa och jag tror det hade fungerat för honom att köra bilen men orsaken till att vi inte hade båda barnen i baksätet var att jag är betydligt kortare (167 cm) så vi är tvungna att flytta förarstolen när vi byter förare och det kändes då för knöligt att hålla på och justera bilbarnstolen hela tiden.
  • Mumin80

Vi har britax hiway mitten bak på en ford focus kombi. Då kan både passagerar- och förarsätet justeras fritt. 

• ecco87

Vi har en maxi cosi mobi i vår ford mondeo. Sonen sitter bakom passagerar sätet. Inga problem alls med utrymmet. Den kan även vara bakom förarsätet. Men då är vi inte så jätte långa 168-178cm. Varför inte åka till stället där de säljer bilstolar o prova stolen på samtliga platser i bilen?

• Kronärtskocka

Vi tyckte också att det blev trångt och skulle barnet få det rymligt och stolen kunna vinklas något blev passagerarplatsen trång... (Hade dock en Volvo V40 som är liten i kupén.) Även om vi inte hade någon krockkudde fram gick bilbarnstolen inte att ha där eftersom den då dolde backspegeln. Och bor man i stan är det trevligt med backspeglarGlad. Så det känns inte som att bilarna idag är byggda för oss i norden som vill ha barnen bakåtvända!

Hi-wayen köpte vi och den sitter barnet bra i och den tar ganska lite plats. (Men då har vi räknat med att vi förhoppningsvis kommer få barn så tätt att de kommer att sitta i två bakåtvända samtidigt och då får sonen byta ut hi way till en two way när han blir större och syskonet kan ta den stolen istället.)

Nu har vi dock sålt bilen och klarar oss utan, men funderar redan på vilka bilar som rymmer två bakåtvända stolar den dagen vi vill köpa bil igen.... Så jag hänger gärna kvar för tips på det.

• Mumin80

Vi vet att vi får plats med ett babyskydd brevid Hi-wayn i baksätet. Och en till hiway borde få plats i stället för babyskyddet. Men problemet är väl att vår kombi inte är så himla stor ändå, så när man ska få plats med syskonvagn, packning och hundbur för 40kg retriever utöver 2 bilbarnstolar och 2 vuxna, så lär det bli trångt. Barn 2 är beräknat till juni, växer ut babyskyddet kring julen 2011, sommaren 2012 räknar jag med att vi är så trötta på trängseln så vi skaffar oss en 7-sitsig MPV istället (typ Ford Galaxy, Renault Espace eller liknande). 

• MissGirlie81

Vi har 2 bakåtvända bilstolar (Akta graco cosmic comfort s) i vår Audi a4 och det funkar fint för mig att köra (167cm) men min man sitter sämre(190cm). Än så länge så behöver ju lillan(6mån) som sitter bakom föraren inte så mkt benutrymme så det ska bli spännande att se hur det kommer funka då hon behöver det. Jag ville egentligen ha en stol fram o en bak men då måste man ju ta bort airbagen fysiskt.. Vi trodde det räckte med att koppla ur den med nyckln o det  var en av anledningarna vi köpte bilen men tji fick vi.. Sen sitter dom ju säkrast bak

♥Thilo 08-07-20 ♥Wilona 10-05-12 ♥
  • Finesse
    MissGirlie81 skrev 2010-11-23 09:28:36 följande:
    Vi har 2 bakåtvända bilstolar (Akta graco cosmic comfort s) i vår Audi a4 och det funkar fint för mig att köra (167cm) men min man sitter sämre(190cm). Än så länge så behöver ju lillan(6mån) som sitter bakom föraren inte så mkt benutrymme så det ska bli spännande att se hur det kommer funka då hon behöver det. Jag ville egentligen ha en stol fram o en bak men då måste man ju ta bort airbagen fysiskt.. Vi trodde det räckte med att koppla ur den med nyckln o det  var en av anledningarna vi köpte bilen men tji fick vi.. Sen sitter dom ju säkrast bak
    Vad menar du nu? Om man kan koppla ur den med nyckel så är det säkert att sitta fram.
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • cicci85
    MissGirlie81 skrev 2010-11-23 09:28:36 följande:
    Det räcker med att man kopplar ur dem med nyckel!
  • daisy76

I instruktionsboken till vår bil står det att man bara i undantagsfall ska sätta en bilbarnstol, speciellt bakåtvänd sådan, i framsätet även när airbagen är urkopplad med nyckel.
    Kolla den här tråden oxå:
    www.familjeliv.se/Forum-3-101/m42982900.html
    Även när man kopplar ur med nyckel/knapp finns sprängladdningen kvar och den kan utlösas vid krock, det är nog d MissGirlie81 menar.
    Man kan få de delarna borttagna på verkstad, men har hört att det kostar en hel del.
    Jag skulle inte våga sätta en bilstol fram utan att ha tagit bort sprängladdningen också.

• Subaru

Vi har en Subaru Legacy och i den har vi fått in två Hiway i baksätet. En till höger bakom passageraren med lite benutrymme. Där sitter lillasyster 10 månader. En i mitten med mycket benutrymme. Där sitter storebror snart 4 år.

Denna placering gör att man kan sitta bra brevid i baksätet, bra i passagerarsätet och föraren sitter såklart också bra.

Det är ju självklart inte obegränsat med utrymme på vuxenpassagerar-platserna, men det ska man nog inte räkna med heller...

Bild på hur fint det blev: farm6.static.flickr.com/5292/5509791705_174bfdd6ef.jpg

Svar på tråden Bakåtvänd bilbarnsstol = långt framdragen förar/passagerarstol?