• dezibel

Katt+råtta+råttgift

Har två utekatter som är duktiga möss/råttfångare och som alltid äter upp sina byten. Nu har boden/förrådet blivit invaderat av råttor och jag har fått rådet av Anticimex att lägga ut råttgift.
    Men jag är rädd att mina katter äter råttor som ätit råttgift och det måste ju vara skadligt/dödligt?
    Använder ni råttgift fast ni har utekatter och har någon blivit sjuk eller känner katterna av att dessa råttor är "giftiga"?

• Svar på tråden Katt+råtta+råttgift
  • Kaba

Det gör gott åt er alla mus och råttplågare,att även era katter får i sig av råttgiftet. Rättvisan vinner i slutändan.
    Man kanske skall skicka efter kattgift på internet,så att man slipper katter på altanen och i huset i fortsättningen.
    Djur som djur!  

Jag har mycket hellre råttor och möss i mitt hem,än snuskfärdiga,stinkande och sjukdomsspridande katter.

• leolina1980
    Kaba skrev 2011-03-09 15:59:43 följande:

Det gör gott åt er alla mus och råttplågare,att även era katter får i sig av råttgiftet. Rättvisan vinner i slutändan.
    Man kanske skall skicka efter kattgift på internet,så att man slipper katter på altanen och i huset i fortsättningen.
    Djur som djur!  

Jag har mycket hellre råttor och möss i mitt hem,än snuskfärdiga,stinkande och sjukdomsspridande katter.

Vad sprider katter för sjukdomar?
  • Mille87

Min katt dog av råttgift. Jag vet inte om han ätit en förgiftad råtta eller om han ätit giftet. Oavsett så är det en extremt plågsam död. Dom blir jättetörstiga och ju mer dom dricker desto mer verkar giftet. Det är ganska svårt att se på dom, för när dom blir så pass dåliga så går dom och lägger sej avskilt. Jag hade sett min katt på förmiddagen och då var han helt normal. Senare på eftermiddagen/kvällen hittade jag honom ihopkrupen under en bil helt uppsvälld...Det var så hemskt att se...så personligen skulle jag använda råttgift om jag har katt.

• Mille87

Så personligen skulle jag INTE använda råttgift om jag har katt skulle det ju stå :P

• Mille87
    Råttor och möss sprider också sjukdomar.

Är inte råttor och möss äckliga när dom bajsar, kissar och biter sönder saker?
    Jag hade möss i lägenheten som kissade och bajsade överallt och bet sönder soppåsen mm. Det är snuskfärdigt och stinkande om nåt.
  • IceJossan

Om katten får i sig råttgift går proceduren ofta snabbt... Motgift måste ges extremt snabbt, men det ska mycket till för att man ska hinna upptäcka att katten fått det i sig så det är lätt för sent när det väl upptäcks. Om katten får i sig råttgift går den nästan garaterat en fruktansvärt plågsam död till mötes. Kramper och extrem smärta tills det är slut. Fruktansvärt plågsamt.

Vad du än gör, eller var NI än gör, alla kattägare, lägg INTE ut råttgift om ni har katter! Det är bara en tidsfråga innan katten plågas ihjäl i fruktansvärda kramper!

Råttfällor är MYCKET bättre! Om man nu måste ha ihjäl på mössen/råttorna.

• Kaba

Katter och hundar sprider många farliga sjukdomar till människor,men det vill inte folk och myndigheter inse,eftersom katter och hundar är socialt accepterade tyvärr.

KATTER:   Dvärgbandmask,Kakifärgad Kattfästing,Salmonella,Toxocara,Rabies,Toxoplasma,Trikiner,Pinjelarver,Hakmask,Borelia,TBE,Fästingfeber,
    Kattloppor medflera.

HUNDAR:   Leptospiros,Dvärgbandmask,Leismaniosis,Brun Hundfästing,Toxocara,Rabies,Trikiner,Brucellos,Pinjelarver,Piskmask,Spolmask,Bandmak,Hundloppor medflera.

Detta är det som jag har hitils har hittat,när det gäller smittor från katter och hundar till människor.
    Katter och hundar och övriga rovdjur är alltid huvudvärdar för smittsamma zoonoser och övriga smittor.

Det är befängt att beskylla råttor och möss för att vara smittospridare,när dom oftast är oskyldiga till det.
    Och skulle dom vara smittade av något,så har dom isåfall blivit smittade från katter,hundar och övriga rovdjur samt av människor.

• Mums02

Kaba, du hade inte tyckt det vore lite jobbigt om ditt hem hade blivit invaderat av råttor eller möss? De förökar sig i en rasande fart. Ibland måste man ingripa om man inte vill ha råttor i tusentals på vissa platser.

• leolina1980
    Kaba skrev 2011-03-09 21:40:38 följande:

Katter och hundar sprider många farliga sjukdomar till människor,men det vill inte folk och myndigheter inse,eftersom katter och hundar är socialt accepterade tyvärr.

KATTER:   Dvärgbandmask,Kakifärgad Kattfästing,Salmonella,Toxocara,Rabies,Toxoplasma, Trikiner,Pinjelarver,Hakmask,Borelia,TBE,Fästingfe ber,
    Kattloppor medflera.

HUNDAR:   Leptospiros,Dvärgbandmask,Leismaniosis,Brun Hundfästing,Toxocara,Rabies,Trikiner,Brucellos,Pin jelarver,Piskmask,Spolmask,Bandmak,Hundloppor medflera.

Detta är det som jag har hitils har hittat,när det gäller smittor från katter och hundar till människor.
    Katter och hundar och övriga rovdjur är alltid huvudvärdar för smittsamma zoonoser och övriga smittor.

Det är befängt att beskylla råttor och möss för att vara smittospridare,när dom oftast är oskyldiga till det.
    Och skulle dom vara smittade av något,så har dom isåfall blivit smittade från katter,hundar och övriga rovdjur samt av människor.

Dvärgbandmask? Trodde det bara var en ända räv man hittat det på. Toxocara smittar väldigt sällan till människor. Toxoplasma får dom flesta människor från rått kött, inte av katten. Rabies: Sverige är ett rabiesfritt land. Trikiner har katten inte, dom får man från gris. Dom fästinburna sjukdommarna får man av fastingbett, inte av katten. Kattloppan lever inte på människan.

Och angående att möss inte sprider sjukdomar, du vet väl att det är just från möss som katten får toxocara?
  • IceJossan
    leolina1980 skrev 2011-03-09 21:52:46 följande:
    Dvärgbandmask? Trodde det bara var en ända räv man hittat det på. Toxocara smittar väldigt sällan till människor. Toxoplasma får dom flesta människor från rått kött, inte av katten. Rabies: Sverige är ett rabiesfritt land. Trikiner har katten inte, dom får man från gris. Dom fästinburna sjukdommarna får man av fastingbett, inte av katten. Kattloppan lever inte på människan.

Och angående att möss inte sprider sjukdomar, du vet väl att det är just från möss som katten får toxocara?
  • Mille87

Man vaccinerar och avmaskar sina hundar och katter just för det där. Hur ofta vaccineras och avmaskas möss och råttor?

• delirium

Katter KAN indirekt bli förgiftade av att äta råttor och möss som fått i sig gift.

Källa; boken "hälsoråd för katt", en väldigt bra bok att ha till hands för alla kattägare, den går igenom grundläggande hälsoråd om tex förgiftningar,parasiter,vaccinationer, hur man förebygger sjukdomar, pälsvård mm.  
    Kostar runt en hundring på apoteket. Rekommenderas! 

• dezibel

Alla säger olika. Antiximex påstår att katterna måste äta 10-15 möss/råttor som ätit råttgift för att katten ska bli påverkad och det är ju inte troligt att dom gör. Andra säger att katterna dör av att äta en giftpåverkad råtta. Jag har iaf inte vågat lägga ut gift. Fast katterna springer iof i grannens stall & ladugård och där finns gift i betesstationer utlagt men frågan är om katter ens jagar/äter en halvdöd giftpåverkad råtta? Det är ju ingen sport liksom att äta jaga byten som inte springer.

• Kaba

Det är fullständigt befängt att det västerländska samhället klassifiserar djur i olika fack.  Och varför skall just katter och hundar höjas till skyarna,där dessa både vaccineras och avmaskas för sin egen skull och för att inte smitta människor. Tänk om man hade gjort samma sak med råttor och möss istället,så hade dessa djur fått en betydligt högre status. I många asiatiska och afrikanska länder äter man katter och hundar,och i andra länder lägger man ut både kattgift och hundgift.  I norra indien är råttor och möss fridlysta och helgade,och det finns skyddade tempel,reservat och parker till råttor och möss.

Och varför skall västvärlden tro att dom har rätt i allt,medan östvärlden skulle ha fel. Det är hyckleri att klanka på asiater och afrikaner när dom äter hundar och katter,när samtidigt alla europeer äter grisar och svin. Det är också hyckleri att klanka på asiater och afrikaner när dom lägger ut kattgift till katter och hundgift till hundar, när samtidigt europeer lägger ut råttgift till råttor och musgift till möss.Jag anser också att trappstegen av olika djur i västvärden skall bort,och hundar och katter skall gå ner till andra djurs nivå. Och likaså så skall råttor och möss få extra skydd,och samtidigt komma upp på samma statusnivå som andra djur.

Kan också meddela att råttor och möss är högt stående djur,och dom är nära släkt med människor. Och det finns faktiskt människoråttor och människomöss också.

Sedan så är det faktiskt så att katter och hundar ofta är riktigt farliga djur,även om dom är både vaccinerade och avmaskade. Skulle dessa djur inte vara vaccinerade och avmaskade så skulle katter och hundar vara livsfarliga.

Råttor och möss är inte farliga på något sätt oavsett om dom är vaccinerade och avmaskade eller inte. Men hade dom haft samma skydd som katter och hundar,så hade råttdjuren varit ännu mer harmlösa. Och förhoppningsvis så hade dom sluppit all den elaka förföljelse som dom ständigt utsätts för.

Och uppgifterna som jag tidigare har skrivit om är visst sanna.  Katter och hundar sprider fler och dessutom betydligt farligare smittor till andra djur och människor,än vad råttor och möss gör. Både katter,hundar,måsar,duvor,ormar och människor kan ofta smitta råttor och möss.
    Det är fullständigt vidrigt att det har blivit en sådan hemsk kultur här i Sverige inte minst,när man beskyller råttor och möss för sådant som istället katter och hundar med flera är skyldiga till.

• leolina1980
    Kaba skrev 2011-03-11 22:31:01 följande:
    Det är fullständigt befängt att det västerländska samhället klassifiserar djur i olika fack.  Och varför skall just katter och hundar höjas till skyarna,där dessa både vaccineras och avmaskas för sin egen skull och för att inte smitta människor. Tänk om man hade gjort samma sak med råttor och möss istället,så hade dessa djur fått en betydligt högre status. I många asiatiska och afrikanska länder äter man katter och hundar,och i andra länder lägger man ut både kattgift och hundgift.  I norra indien är råttor och möss fridlysta och helgade,och det finns skyddade tempel,reservat och parker till råttor och möss.

Och varför skall västvärlden tro att dom har rätt i allt,medan östvärlden skulle ha fel. Det är hyckleri att klanka på asiater och afrikaner när dom äter hundar och katter,när samtidigt alla europeer äter grisar och svin. Det är också hyckleri att klanka på asiater och afrikaner när dom lägger ut kattgift till katter och hundgift till hundar, när samtidigt europeer lägger ut råttgift till råttor och musgift till möss.Jag anser också att trappstegen av olika djur i västvärden skall bort,och hundar och katter skall gå ner till andra djurs nivå. Och likaså så skall råttor och möss få extra skydd,och samtidigt komma upp på samma statusnivå som andra djur.

Kan också meddela att råttor och möss är högt stående djur,och dom är nära släkt med människor. Och det finns faktiskt människoråttor och människomöss också.

Sedan så är det faktiskt så att katter och hundar ofta är riktigt farliga djur,även om dom är både vaccinerade och avmaskade. Skulle dessa djur inte vara vaccinerade och avmaskade så skulle katter och hundar vara livsfarliga.

Råttor och möss är inte farliga på något sätt oavsett om dom är vaccinerade och avmaskade eller inte. Men hade dom haft samma skydd som katter och hundar,så hade råttdjuren varit ännu mer harmlösa. Och förhoppningsvis så hade dom sluppit all den elaka förföljelse som dom ständigt utsätts för.

Och uppgifterna som jag tidigare har skrivit om är visst sanna.  Katter och hundar sprider fler och dessutom betydligt farligare smittor till andra djur och människor,än vad råttor och möss gör. Både katter,hundar,måsar,duvor,ormar och människor kan ofta smitta råttor och möss.
    Det är fullständigt vidrigt att det har blivit en sådan hemsk kultur här i Sverige inte minst,när man beskyller råttor och möss för sådant som istället katter och hundar med flera är skyldiga till.
    Mössor och råttor avmaskas inte för att dom inte är sällskapsdjur. Dom som har dom som sällskapsdjur sköter väl om dom.

Du skriver att om  katter inte avmaskas och vaccineras skulle dom vara livsfarliga. Stämmer inte, dom vaccineras mot kattpest och kattsnuva och ingen av dessa smittar till människan. Inte heller FIV eller Felv. Katter sprider inte farliga sjukdomar till människor. Håller dock med om att det inte är värre att äta katt och hund än gris och ko. Båda är lika dåligt.
  • amasonas

Min äldsta katt fick i sig råttgift, förmodligen för att han när han var rättung låg precis utanför råttfällorna & lurpassade....

Iallafall han bara låg & mådde jättedåligt, hade kontakt med jourveterinär som sa att råttgift funkar som så att man dör av inre blödningar & min katt var rätt vit i tandköttet (alltså man förblöder inombords)
    Motgift är Vitamin K1 kan fås i dropp hos veterinären, i vårt fall trodde veterinären att det var för sent & rekommenderade inte behandling men efter 1½ dag var katten på benen igen & mår idag 2 år efter händelsen fortfarande toppen! 

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • RASMUS 49

JAG    TYCKER ATT DESSA MORBIDA MÄNNISKOR SOM HATAR HUSDJUR
    BÖR PROVA RÅTTGIFT SJÄLVA SÅ DOM FÅR EN EGEN ERFARENHET

• RASMUS 49

JAG    TYCKER ATT DESSA MORBIDA MÄNNISKOR SOM HATAR HUSDJUR
    BÖR PROVA RÅTTGIFT SJÄLVA SÅ DOM VET VAD DOM TALAR OM. LER

Svar på tråden Katt+råtta+råttgift