• inkan70

Hur viktig är blodgruppen vid embryoadoption?

Hej tjejer,

Vi har nu blivit erbjudna 2 alternativ på embryoadoption.
    Hur viktigt är det med blodgruppen?
    Jag är O rh negativ och min man vet vi inte. 
    Vid mitt missfall fick jag en spruta  mot antikroppar (tror jag det var..?)

Det ena ägget är båda donatorena rh negativa, blodgrupp B och O och det andra ägget blodgrupp O och RH positiva . Om vi väljer ägg med rh positiv är det bara 1 ägg annars 2 ägg.
    Vad skall vi göra?  Någon som vet?

Kramar Inkan 

• Svar på tråden Hur viktig är blodgruppen vid embryoadoption?
  • Pussesnuttan

Hej Inkan!
    När vi skulle göra ÄD fick vi rådet av kliniken att välja äggdonator med samma blodgrupp som min man (vi använde hans spermier). Jag uppfattade det som att det skulle vara fördelaktigt immunologiskt om det var samma blodgrupp på både ägg och spermier.
    Än så länge vet vi inte hur det gått, är på ruvardag 10.

Lycka till!
    Pussesnuttan

• inkan70

Tack för din kommentar och hoppas verkligen att du får ett plusGlad.
    Blir lite fundersam över hur vi skall göra nu.. 

• Thi 08

Jag är 0 + och fick höra att jag därför ska ha en äggdonator som är + och inte -, men själva blodgruppen spelar tydligen ingen roll enl doktorn jag hade på min förra klinik. På denna klinik i Tjeckien jag nu varit fick jag per automatik donatorer som är + (men med olika blodgrupp A och O) , efter att jag skickat in min blodgrupp, så det verkar ju stämma rätt så bra med vad jag fått höra.

Jag hade alltså valt ngn med blodgrupp - om jag vore Er.

• inkan70
    Thi 08 skrev 2010-11-09 18:43:32 följande:
    Jag är 0 + och fick höra att jag därför ska ha en äggdonator som är + och inte -, men själva blodgruppen spelar tydligen ingen roll enl doktorn jag hade på min förra klinik. På denna klinik i Tjeckien jag nu varit fick jag per automatik donatorer som är + (men med olika blodgrupp A och O) , efter att jag skickat in min blodgrupp, så det verkar ju stämma rätt så bra med vad jag fått höra.

Jag hade alltså valt ngn med blodgrupp - om jag vore Er.
    Tack och ett stort GRATTIS! till ditt plus. Så roligt!  Frågan är om man har svårare för att bli gravid pga av blodgrupperna eller om det är någon annan anledning...?
    Är det på Reprofit du varit nu? Förstår om du är nöjdFlört.
  • Thi 08
    inkan70 skrev 2010-11-09 19:47:47 följande:
    Tack och ett stort GRATTIS! till ditt plus. Så roligt!  Frågan är om man har svårare för att bli gravid pga av blodgrupperna eller om det är någon annan anledning...?
    Är det på Reprofit du varit nu? Förstår om du är nöjdFlört.
    Ja Reprofit. 

Just nu är jag bara orolig. Men nöjd med att de iaf lyckats göra mig gravid såhär långt  
  • milou67

hej Inkan, vilket svårt val..hur vet man vad som är bäst? har du frågat klinikerna eller är det på samma klinik du varit? kram så länge

så länge jag andas så hoppas jag...
  • Pimpinellan

Om du tagit sprutan ska det inte spela nån roll tror jag. När jag fick MA sa de att det inte gjorde det även om min man skulle visa sig ha annan RH-faktor och därmed barnet kanske få annan RH-faktor än mig. Borde vara samma vid embryoadoption-som vi också är inne på för den delen. Förresten  är maken också negativ har det visat sig sen vi hittade militärbrickan.

• inkan70

Tack tjejer för era kommentarer.
     Det är vad som du säger pimpinellan att sprutan är viktig som i mitt fall när jag har haft missfall, o den fick jag ju. Vi har bestämmt oss för de 2 rh positiva ägg och hoppas hoppas det kan bli något som stannar! Slutet på januari vet vi. Kramar Inkan

Svar på tråden Hur viktig är blodgruppen vid embryoadoption?