• SillaLóa

Kan det bli syrebrist i vagnen om man lägger filt över öppningen?

Idag blev jag utskälld av en kvinna på stan.

Vi har en Baby Travel vagn (sittdelen) till våran lilla prinsessa, 12 mån. När hon sover i vagnen på dagtid brukar vi lägga en liten filt över den stora öppningen på vagnen. Hon sover bättre då, dels för att det blir lite mildare ljus, dels för att det inte finns en massa intressant att titta på om hon vaknar till en kort stund och dels för att det då inte blåser henne i ansiktet om det är blåsigt ute.

Idag blev jag utskälld av en okänd kvinna på stan för hon menade på att det är barnmisshandel, livsfarligt och förbjudet att göra så för att barnet inte får syre om man lägger en filt över öppningen.

Är detta sant? Jag har aldrig ens tänkt tanken på att det skulle kunna bli syrebrist i vagnen! Den är så luftig och den har en massa fack och öppningar på diverse ställen. 

• Svar på tråden Kan det bli syrebrist i vagnen om man lägger filt över öppningen?
  • anyXX

VA? Nej, på sommaren ska man ju inte lägga filtar över för det blir ju väldigt varmt, men nu på vintern gör jag det iaf. Bra så det inte blåser in iskall luft + att få bort alla intryck.

Iris 080308 & Nils 100319
  • Skrippo

Knäpp tant helt enkelt!

Det finns ju till och med filtar med "spännen" anpassade just för att använda så.
    Har alltid gjort så med min dotter och hon mår toppen!

Kram

• Gyllan

Syrebrist vet jag inte om det blir, men att det blir sämre luft har jag hört.

• Gladies

Under informationsträffen inför förlossningen på Karolisnska varnade man för att heltäckande filtar har isolerande effekt, dvs om man täcker för med en filt på sommaren blir den bastu i vagnen samt om man gör det på vintern blir det som ett kylskåp istället.

• pigglet

Jag antar att det bliir sämre luft. Knappast syrebrist, så tät är väl inte vagnen? Men lite unket så där skulle jag tro.

Själv hänger jag över en filt om det är riktigt kallt ute (-20), men hänger den bara över en dm eller två. Så stannar värmen kvar inne, men frisk luft kommer in i nederkant. Den friska luften är ju liksom vitsen med att sova ute i vagnen, tänker jag   ;)

• Tingeling83

ja kan hänga en filt över ,  en TUNN filt över halva öppningen på sommaren bara för inte solen ska komma på henne OM jag inte kan ställa vagnen i skugga när jag går.

Blåser det mycket tar jag upp filten så den täcker halva öppningen med men sällan filt över, då min dotter soer med filt på sig som täcker henne , o e de jobbigt väder har jag på regnskyddet och vänder vagnen så det ej blåser in , snöar eller regna in.

♥ ? * ¨ `* ?Glad mamma till 2 busungar ? * ¨ `* ? ♥
  • snappi81

Syrebrist är väl att ta i men det blir sämre luft, gallerfilt är helt suveränt i det läget.

Linus 070808 Lucas 090707
  • Busbellan

På vintern tror jag inte det gör nåt om man gör så, men på sommaren tror jag det kan vara diretk livsfarligt. Blir ju jättevarmt där inne om det är varmt ute

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Kan det bli syrebrist i vagnen om man lägger filt över öppningen?