• gnuttenn

Ni som tycker att man MÅSTE ha syskon till sitt barn, varför??!

Startade en omröstningstråd igår för att se hur många som tycker att man måste skaffa barn till sitt barn. Anledningen till att jag va lite nyfiken va för att jag har fått kommentarer som "Alla barn måste ju få sitt syskon" osv...

Men varför tycker ni att man Måste skaffa ett syskon??
    Tycker ni på fullaste allvar att det är bättre att man ha ett oönskat barn enbart för barnets skull???

Omröstningstråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-161/m55464346.html

• Svar på tråden Ni som tycker att man MÅSTE ha syskon till sitt barn, varför??!
  • Mela75
    Annaloo skrev 2010-11-08 09:24:04 följande:
    Linda1976 skrev 2010-11-08 09:15:56 följande:
    Men då är det ju fel på föräldrarna till det enda barnet. Jag har inga syskon men inte 17 har jag kravet på mig att fixa allt det där. Mina föräldrar är nöjda bara jag följer eget hjärta och huvud. 

Givetvis är det föräldrarnas fel om det blir jobbigt för ensambarnen, men vissa saker kan man som förälder inte styra över. Om jag blir senil och hamnar på hem och min son är ensam om "ansvaret" så kommer det att inkräkta på hans eget liv under en period.
    Min sambo är ensambarn och även om han inte lider av sin mammas beteende så gör jag det Han har haft 40 år på sig att lära sig hantera det, jag har haft 5 och inte lyckats alls
    Klart att det är ett ansvar..men jag gör det gärna för att det är min mor som har gett mig allt hon kan.
    Det är nog snarare så att har man syskon så är det lättare att dela på den sk bördan. Jag ser det inte som så. 
    De syskonpar jag har runt mig är tyvärr bittra fiender och det verkar jobbigare för mig. de kan inte ens vara i samma rum utan att det blir småbråk och föräldrarna lider av det. OCH det är i vuxen ålder de håller på.
  • gnuttenn
    spöket skrev 2010-11-07 20:28:55 följande:
    Självfallet ska ni inte planera för fler barn om ni inte vill ha fler. Jag hör dock till dem som tycker att det är bra med syskon. Jag är själv tillsammans med ett ensambarn och det är jobbigt för de barnen. Som ensambarn får man ibland så mycket uppmärksamhet från sina föräldrar att det är jobbigt. Allt fokus hamnar på detta barn. Har man syskon blir det en lite lagom spridning. Som ensambarn måste man liksom infria alla sina föräldrars drömmar om ni förstår vad jag menar. Detta barn måste ensam ordna barnbarn, bröllop, karriär, lyckade studier och allt vad det kan vara som man som förälder önskar sina barn.
    Vi skiter i vad andra tycker, så vi kommer inte planera mer barn i framtiden om vi inte vill ha det.. :) Men som sagt.. är bara lite nyfiken hur andra tänker.. :)

Fast då är det ju fel utav föräldrarna om man sätter en sån stor press på sitt barn..
  • Lakritstrollet75

Tycker verkligen INTE att man måste skaffa syskon till sitt barn. Det ska man göra om man vill det själv, för sin egen skull för att man tycker om att ha barn. Så tröttsamt att folk ska bestämma vad som är bäst för andra.

• Lakritstrollet75
    spöket skrev 2010-11-07 20:28:55 följande:
    Självfallet ska ni inte planera för fler barn om ni inte vill ha fler. Jag hör dock till dem som tycker att det är bra med syskon. Jag är själv tillsammans med ett ensambarn och det är jobbigt för de barnen. Som ensambarn får man ibland så mycket uppmärksamhet från sina föräldrar att det är jobbigt. Allt fokus hamnar på detta barn. Har man syskon blir det en lite lagom spridning. Som ensambarn måste man liksom infria alla sina föräldrars drömmar om ni förstår vad jag menar. Detta barn måste ensam ordna barnbarn, bröllop, karriär, lyckade studier och allt vad det kan vara som man som förälder önskar sina barn.
    Men det här är ju helt befängda krav man ställer som förälder!! Klart man vill sina barn väl, men jag kommer inte börja tjata på mina barn om bröllop, barn, studier o jobb osv. Det kanske är MINA drömmar men inte barnets. Huvudsaken barnet mår bra så spelar det väl ingen roll vad barnet gör av sitt liv!! Man kan ju vägleda sitt barn om det är vilset men det är hemskt att få så många krav på sig. 
  • k girl

Vi vill naturligtvis ha fler barn för vår egen skull och för barnets skull, men även för vårt existerande barns skull. Har man bosatt sig som vi har gjort, då funkar det dåligt att vara ensambarn...

• Begga

Båda vi föräldrarna hade syskon och hade inte kunnat tänka oss livet utan dem.  Att ha något gemensamt med en annan (numera vuxen) person är priceless.  Som storasyskon att kunna ta ansvar vara förebild och växa av att ha ett mindre syskon, som lillasyskon att ha någon att se upp till och söka till genom åren.
    Så därför har vi två nu ;)

• LivL

NEJ, man MÅSTE ingenting. Det är ju helt sjukt. I andra tråden skrev en mamma att dom bara hade ett barn för de orkade inte med ett till. BRA att vara bra föräldrar till ett barn, än att inte räcka till till två.

Jag vill nog bara ha ett barn, om jag överhuvudtaget ens skaffar ett.

Tycker absolut inte att man måste. Helt vansinnigt dumt.

• augustisten
    Annaloo skrev 2010-11-08 09:24:04 följande:
    Linda1976 skrev 2010-11-08 09:15:56 följande:
    Men då är det ju fel på föräldrarna till det enda barnet. Jag har inga syskon men inte 17 har jag kravet på mig att fixa allt det där. Mina föräldrar är nöjda bara jag följer eget hjärta och huvud. 

.
    Min sambo är ensambarn och även om han inte lider av sin mammas beteende så gör jag det Han har haft 40 år på sig att lära sig hantera det, jag har haft 5 och inte lyckats alls
    Fast det gäller min makes mor också - och han har flera syskon

...och det där med krav. Jag har kompisar med syskon var föräldrar ställt väldiga (och ibland orättvisa) krav på dem. Och jag vet ensambarn som haft fantastiska föräldrar som alltid låtit dem gå sina egna vägar.

Möjligen är det så att det är bra att ha syskon om man har föräldrar som inte räcker till på ena eller andra viset - så att man har någon att ty sig till. Har man bra föräldrar som ställer rimliga krav och bemöter en med respekt tror jag däremot inte att det är så viktigt.
  • örtagård

Jag tycker det är jätteknepigt att ha synpunkter på hur många barn någon bör ha!

De allra flesta vill dessutom ändå ha mer än ett barn. Ofta finns det anledningar till att man inte har fler barn, alltså andra än att man "bara" inte vill. Att tycka att det är fullt tillräckligt med ett barn är naturligtvis helt ok! Men det är ovanligare skulle jag tro. Varför skulle man ha synpunkter på hur stor familj någon är, kan bli, vill bli osv..?

Man kan ju inte ha åsikter om folks fertilitet. Man kan ju inte ha åsikter om folks ekonomiska och sociala förmåga eller ifråga sätta deras ork och varför skulle man ha åsikter om folks vilja eller ens ifrågasätta den?! Om folk ändå nöjde sig med att leva sina egna liv.

• 2nallepuh

jo viist ska man ha  syskon jag o min man försöker skaffa syskon till vår vår pojk.    så hoppas man få  snart  inne på  4 försöket nu men hoppas på tur alltså

• Safir73

Det är lätt att glömma att alla barn inte kommer till världen i familjer som består av en mamma och en pappa/partner. Många är resultatet av en relation som tog slut kanske redan innan barnet föddes. Och barnet växer sålunda upp med en ensamstående förälder.

Alla känner inte att de kan/ vill gå in i en ny relation heller, med en partner som barnet fäster sig vid och som sen kanske också lämnar.   

Dessutom är det väldigt lätt att glömma att syskon, och barn överhuvudtaget, inte är något man skaffar. Det är något man FÅR om man har tur och allt fungerar som det ska. Man kanske har x antal ivf-försök bakom sig som resulterade i endast ett barn. 

Så i mina ögon är syskonskaffande rena lyxproblemet. Jag har själv två barn och ett till på gång och vet hur lyckligt lottad jag är som alls kan få barn. Det finns inga garantier.

Jag är ensambarn själv, under lite speciella omständigheter.  Och ja, jag vill att mina barn ska ha syskon ifall det händer något, så att det inte blir som för mig: föräldralös utan kusiner och annan släkt och ensam i livet innan jag skaffade egen familj. 

Men jag tycker man ska tänka till innan man klagar på de som väljer att endast skaffa ett barn, för man vet inte omständigheterna bakom beslutet och allt går inte på räls här i livet.    

• Linda1976
    linnet23 skrev 2011-09-03 11:50:40 följande:
    jo viist ska man ha  syskon jag o min man försöker skaffa syskon till vår vår pojk.    så hoppas man få  snart  inne på  4 försöket nu men hoppas på tur alltså
    varför "ska" man ha syskon?
    nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Aznee
    Linda1976 skrev 2011-09-04 09:04:55 följande:

varför "ska" man ha syskon?

Därför att det är så himla tråkigt utan syskon. Utan syskon var man absolut INGEN att retas med, bråka med, ha roligt med, leka med osv... Själv är jag 32 år pch ensambarn pch har saknat syskon i hela mitt liv. Sedan är det också väldigt jobbigt att vara ensambarn när ens föräldrar blir gamla och inte kan klara sig själva. Och visst många säger att man kan ju leka med kompisar och sådant men det blir ju INTE samma sak som ett syskon!
Svar på tråden Ni som tycker att man MÅSTE ha syskon till sitt barn, varför??!