En fråga angående ÄD o chans att lycka o ÄD o missfallsrisk?
Är nybörjare angående ÄD. Vi har en son på 2 år som blev till genom vanligt IVF, men nu är det ev så att för att ha chans att få ett syskon så måste vi göra ÄD. Försöker läsa lite i trådarna här, men hittar inte alla svar. Den läkare om föreslog ÄD för pga av vi fått ut så få o dåliga ägg vid senaste IVF sade att vid ÄD var vår chans att lyckas 50%. Kan den vara så hög? Förstår att det beror på den kvinna som donerar ägget o inte på hur bra det fäster i livmodern om man lyckas eller ej. Yngre kvinnors ägg är ju mycket bättre oftast, så är det därför chansen att lyckas är så hög? Så om jag gör ÄD vid 40 års ålder eller 43 års ålder så är mina chanser att lyckas lika stora. Chanserna sjunker inte med min stigande ålder utan det beror bara på de donerade äggen? Har jag förstått det rätt?
Nästa fråga, missfallsrisken, följer den min eller äggets ålder? Alltså får jag ett ägg från en 30- åring är missfallsrisken som en 30- åring eller är den som min ålder, dvs 40 år?
Vi har än inte tagit några beslut angående ÄD. Vi ska till vår IVF klinik o diskutera våra chanser vid vanlig IVF först o sedan får i se hur vi går vidare.