• underverket 06

En fråga angående ÄD o chans att lycka o ÄD o missfallsrisk?

Är nybörjare angående ÄD. Vi har en son på 2 år som blev till genom vanligt IVF, men nu är det ev så att för att ha chans att få ett syskon så måste vi göra ÄD. Försöker läsa lite i trådarna här, men hittar inte alla svar. Den läkare om föreslog ÄD för pga av vi fått ut så få o dåliga ägg vid senaste IVF sade att vid ÄD var vår chans att lyckas 50%. Kan den vara så hög? Förstår att det beror på den kvinna som donerar ägget o inte på hur bra det fäster i livmodern om man lyckas eller ej. Yngre kvinnors ägg är ju mycket bättre oftast, så är det därför chansen att lyckas är så hög? Så om jag gör ÄD vid 40 års ålder eller 43 års ålder så är mina chanser att lyckas lika stora. Chanserna sjunker inte med min stigande ålder utan det beror bara på de donerade äggen? Har jag förstått det rätt?

Nästa fråga, missfallsrisken, följer den min eller äggets ålder? Alltså får jag ett ägg från en 30- åring är missfallsrisken som en 30- åring eller är den som min ålder, dvs 40 år?

Vi har än inte tagit några beslut angående ÄD. Vi ska till vår IVF klinik o diskutera våra chanser vid vanlig IVF först o sedan får i se hur vi går vidare.

• Svar på tråden En fråga angående ÄD o chans att lycka o ÄD o missfallsrisk?
  • isisisis

Du har fattat det rätt MF risken är mycket lägre ,som donatorns risk.
    Såvida du inte har andra fysiologiska problem.Immunologiska problem kan ibland komma med åldern.
    Oftast behandlar man de flesta såna med ASA blodfförtunnande och prednisolon.

• underverket 06

Isisisis: Kan det verkligen stämma att oddsen att lyckas är 50%? Fast i o för sig fick vi oddsen att lyckas vid vanlig IVF när jag var 37 år till 45% o det stämde ju för på andra IVF fick vi vår son. Hur är det med åldern? Om jag gör ÄD vid 41 eller 43 är chanserna att lyckas lika höga? Vid vanlig IVF sjunker ju chanserna drastikst med stigande ¨ålder.

• isisisis

Det här med odds och statistik är ju ett ämne för sig
    Det beror ju dels på om kliniken räknar "deras" statistik på lyckade försök eller om de räknar alla klinikers statistik ,om du förstår vad jag menar.
    Är man i sin bästa ålder och ska bli gravid är det ca 33% chans att lyckas.
    Att du fått odds på 45% chans att lyckas vid 37 års ålder ,tycker jag låter som ganska frikostigt tilltagna odds.
    Men varje klinik vill ju ha dig som kund
    En proffsig klinik ska inte komma med lyckoprognoser anser jag.

Att man har lite högre odds på ÄD beror på att man dels har yngre provade ägg  av de som"redan de om fått barn".
    Dels att man i äd ålder har kollat hormoner,myom och andra ev orsaker till mf och barnlöshet.

Att få odds på 50-60 % tror jag däremot är klinikens egen statistik.

Din sista fråga om det spelar någoon roll om du är 41 el 43 vid äd,är svaret nej.
    Det är äggens ålder och kvalitet som är avgörande.

• isisisis

Är man i sin bästa ålder och ska bli gravid är det ca 33% chans att lyckas.
    På "normalt" sätt skulle det stå

Svar på tråden En fråga angående ÄD o chans att lycka o ÄD o missfallsrisk?